You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 5 Next »

Indledning

Denne vejledning beskriver de tekniske forretningsregler i forhold til at implementere Fælles Stamkort i en borger portal, eller et fagsystem. Vejledning er tiltænkt Forretningsarkitekter, Systemarkitekter samt Systemleverandører, således disse kan vurdere hvordan Fælles Stamkort kan implementeres i systemerne.

Fælles stamkort er en forretningsservice baseret på den nationale dokumentdelingsinfrastruktur, som udstiller stamdata fra underliggende registre1  i HL7 CDA format. Vejledningen præciserer brugen af den danske CDA profil til Personal Data Card (PDC-DK) [version 2.0]2, der anvendes til at udstille borgernes Fælles Stamkort.

De følgende afsnit, beskriver hvordan DK-PDC anvendes, samt hvilke forretningsregler borger portaler og fagsystemer skal implementere for at understøtte Fælles Stamkort

1 -  Herunder CPR-register, Sygesikringsregister, Organdonorregister, Livs- og Behandlingstestamenteregister samt stamkortregister
2 - https://svn.medcom.dk/svn/drafts/Standarder/HL7/PDC/

Anden dokumentation

De overordnede forretningsregler til Fælles Stamkort kan ses i dokumentet: (Indsæt reference)

Detaljeret teknisk anvenderguide, herunder information om felttyper, feltstørrelser og kardinalitet i dokumentet: https://www.nspop.dk/display/public/web/FSK+-+Guide+til+anvendere

Teknisk oversigt

Udveksling af Borgerens Fælles Stamkort foregår via den nationale infrastruktur til dokumentdeling. Denne understøtter referencearkitekturen for deling af dokumenter og billeder.

For generel introduktion til den nationale infrastruktur om dokumentdeling, se vejledningen ’Kom godt i gang med dokumentdeling’ til deling af dokumenter via Dokumentdelingsservice på NSP lavet af MedCom. For detaljeret teknisk dokumentation omkring dokumentdeling via NSP, se NSP'ens Dokumentdelingsservice.

Fælles Stamkort er understøttet af to overordnede forretningsservices. Hent Fælles Stamkort samt Opdater Fælles Stamkort, disse services vil indgå i borgerportaler samt lokale fagsystemer.

Hent Fælles Stamkort er implementeret via den nationale løsning for dokumentdeling, og følger derved principperne for denne, herunder adgangskontrol, informationssikkerhed og audit. Udvekslingsformatet er HL7 CDA (DK-PDC 2.0)

Opdater Fælles Stamkort foregår via en webservice integration, hvor der er implementeret endpoints til henholdsvis adgang for sundhedsfaglige samt borgere

Fælles Stamkort on-demand servicen indeholder model og grænsefladebeskrivelser for CDA udvekslingsformatet
Fælles Stamkort on-demand servicen er implementeret som en on-demand dokumentkilde der integrerer til en række registre, heriblandt et stamkortregister, der er autoritativt register for oplysninger om borgerens pårørende, borgerens midlertidige adresse, borgerens kontaktoplysninger samt borgerens sprog. Læsning af Fælles Stamkort dokumenter fra Fælles Stamkort on-demand servicen foregår via dokumentdelingsservicen på den nationale service platform ved brug af HL7's standard ITI-18 og ITI-43 grænseflader.

Stamkortregister-servicen benyttes til at hente (kun adgang fra Fælles Stamkort on-demand service)  samt redigere borgerens stamdata (telefonnummer, pårørende oplysninger, midlertidige adresse, sprog samt tilknytning til læge og tandlæge).  Opdateringer af data, sker via en direkte webserviceintegration til Stamkortregisteret.

Ændringslog

1.02019-11-18Teknisk implementeringsguide til Fælles StamkortSDS






  • No labels