Introduktion til Et samlet patientoverblik
Målet for Program for Et Samlet Patientoverblik er bedre koordinering, samarbejde og overblik for patienter, deres pårørende og sundhedspersoner.
Der er mange parter der integrerer til løsninger under Et Samlet Patientoverblik, bl.a. Aftaleoversigt og Fælles Stamkort. Hver af disse parter har en række systemer, der skal benytte løsningerne.
Programmet har udviklet og afprøvet nye digitale løsninger, som både skal gøre det lettere for sundhedspersoner at samarbejde om patientforløb og understøtte patienter og pårørendes overblik over deres sygdomsforløb.
Baggrundsinformation til program for Et samlet Patientoverblik kan læses på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside:
Et Samlet Patientoverblik på Sundhedsdatastyrelsen.dk
Data governance
Sundhedsdatastyrelsen står for en data governance for Aftaleoversigten. Governancen indeholder:
- Beslutningsproces for hvordan ændringer og tilføjelser håndteres.
- Kommunikationskanal via hjemmeside.
- Lovgivning og regler som registeret efterlever.
- Vedligehold af standarder og vejledninger angående brugen af registeret.
For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk
Indmelding af ændringsønsker
Parterne har mulighed for at melde ændringsønsker ind til programsekretariatet. Ændringsønsker der meldes ind til programmet skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation.
Alle ændringsønsker registreres og præsenteres for Styregruppen for Et Samlet Patientoverblik, som skal prioritere ønskerne, når løsningen senere hen skal opgraderes.
Ændringsønsker indmeldes ved at udfylde nedenstående blanket og sende den til programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk
Blanket til indmelding af ændringsønsker | |
Ændringsønske | *Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder |
Begrundelse | *Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket |
Indmeldt af | *Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket |
Kontaktperson | *Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson |
Dato for indmeldelse | *Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt |
Yderligere bemærkning | *Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående |
Link til nyhedsbreve
https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/etsamletpatientoverblik/nyhedsbreve
Læsevejledning
Materialet til Et Samlet Patientoverblik er delt op, således at it-professionelle, implementeringsansvarlige og andre interesserede kan danne sig et overblik over den samlede dokumentation på siden Dokumentationsoverblik, hvor den samlede dokumentation er listet i forhold til FDA's arkitektur reol.
Siden Administrative forudsætninger for tilslutning giver systemarkitekter og systemleverandører et overblik over hvilke forudsætninger, der skal være etableret inden der kan opnås adgang til løsningerne.
Siderne Aftaleoversigt, Fælles Stamkort, Forløbsplaner og Psykiatriplaner indeholder beskrivelser af:
- Indhold og forretningsregler, som er henvendt til forretningsarkitekter samt implementeringsansvarlige, der således kan vurdere hvordan løsningen kan indgå i forretningen.
- Teknisk implementeringsvejledning, som er henvendt til systemarkitekter og systemleverandører, der skal integrere løsningen i egne fagsystemer eller borgerportaler
- Standarder, som beskriver den underliggende standard for løsningen, og er henvendt til både forretningsarkitekter, systemarkitekter og systemleverandører.
- Teknisk dokumentation er henvendt til systemarkitekter og systemleverandører, der kan se de tekniske detaljer (bl.a. felttyper, feltstørrelser og formater) for de enkelte løsninger.
- Test er henvendt til Testarkitekter og Testere, der kan se hvordan løsningen kan testes, og hvilke forudsætninger der skal skabes for at kunne teste løsningerne.
Hvordan løsninger testes er beskrevet under: Test af Et Samlet Patientoverblik
Tilslutning til løsningerne samt de administrative forudsætninger er beskrevet under: Tilslutning til Aftaleoversigt og Fælles Stamkort og Administrative forudsætninger for tilslutning