You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 315 Next »

Nyt fra Den Nationale Serviceplatform

Quicklinks

Support

Der udarbejdes nyheder om Den Nationale Serviceplatform.

Se seneste nyhedsbrev her: Nyt fra Den Nationale Serviceplatform



Feedback til forbedringer af informationer og dette site modtages på operator@nspop.dk

Læs om SDS Incident Management

Nyttige links til vejledninger og åbne sager

Få løbende status og opdatering på https://status.nspop.dk

Det er muligt at modtage løbende opdateringer og udmeldinger på Incidents og vedligehold på NSP via SMS, e-mails m.v.

Abonnement oprettes her: https://status.nspop.dk


Velkommen til NSP National Service Platform

Den Nationale Service Platform er en teknisk platform, der sammen med en mængde standarder og aftaler gør det muligt at udbyde et antal services til offentlige og private it-systemer.

Alle webservices der udbydes på NSP overholder standarden "Den Gode WebService (DGWS)" fra MedCom. Alle forespørgsler og svar sendes som SOAP-XML over HTTP protokollen. Nogle af de webservices som identitetsservicen (STS) udbyder er dog undtaget fra reglen om DGWS. Se oversigt over services her: NSP services

NSP er placeret på sundhedsdatanettet og adgang hertil kræver derfor en godkendelse fra MedCom. Anvendelsen af Sundhedsdatanettet gør at konfidentialiteten og integriteten af forespørgsler og svar er sikret. 

En af de vigtigste aspekter af NSP er den sikkerhedsmodel, der er lagt over alle komponenter på platformen. For at kalde en komponent på NSP skal en anvender medsende et id-kort signeret af en identitetsudbyder i hvert kald.

NSP er ikke blot en enkelt platform, men derimod flere instanser distribueret rundt omkring i landet. Der findes en Central NSP (cNSP), regionale NSP'er (dNSP) og en såkaldt BackOffice instans. Hver region har sin egen NSP som blandt andet anvendes af hospitalerne, hvorimod den centrale NSPs anvendere f.eks. er lægepraksiser og plejehjem.

Ud over produktionsmiljøet findes der fire testmiljøer som anvendere kan få adgang til.

NSP er 24/7 overvåget og National Service Desk varetager supportindgang her: Supporthenvendelse, såfremt der er behov for dette.

Den Nationale Service Platform (NSP) ejes og styres af Sundhedsdatastyrelsen (SDS). Alle opgaver på NSP udliciteres efter gældende EU-regler og er fordelt på et par håndfulde it-firmaer. NSP opereres af Sundhedsdatastyrelsen med bistand fra Capgemini A/S og driftes af Netic A/S. Support til anvendere og udstillere leveres af IBM, Netic A/S og Arosii A/S. Komponenterne på NSP ejes af SDS, men er udviklet af flere forskellige leverandører.




                                                                                                                                                                                             

  • No labels