Kort forløbsbeskrivelse med referencer for at komme på NSP første gang. |
Vi har her et forslag for et overordnet forløb for at komme på NSP'en. Klik på trinene der fører dig til den relevante informationsside.
Nederst er trin-for-trin guiden forklaret med explicitte links til at støtte dig.
![]()
Der er en generel introduktion til NSP'en her.
Der er udarbejdet en række 'guides til anvendere' der er give en række nyttige og nødvendige informationer/dokumentation om hver enkelt service. Vi anbefaler at du altid tager udgangspunkt i anvenderguiderne for den relevante service. Her er et eksempel på to centrale service:

Oversigt over de services NSP´en tilbyder og tilhørende adgang til dokumenation finder du her: NSP services. Du får også en kort beskrivelse og begreber der benyttes sammen med de aktuelle services.
Du kan se de services der indgår i de servicepakker vi har sammensat her: https://www.nspop.dk/display/public/web/Basispakker+for+Services. Servicepakker gør det let at bestille en række services der ofte er relevante for målgruppen.
Det vigtigt at din organisation overvejer adgang til test- og uddannelsesmiljøer i tillæg til produktionsmiljøet. Test miljøer anvendes til forberedende test af, at systemerne fungerer sammen som ønsket og krævet. Uddannelses miljøerne understøtter behov for uddannelse af slutbrugere i et produktionslignende miljø.
Her er en beskrivelse af NSP ekstern test: Fælles testmiljøer
De tekniske krav til at anvende (services via) NSP i produktion er
Endpoints i test finder du her: Endpoints testmiljøer
Endpoints i produktion får du, når du indgår aftale om adgang til produktion via Sundhedsdatanet aftale (Trin 5 neden for).
Tabellen herunder er en trin-for-trin vejledning til, hvordan din organisation kommer på NSP. Spørgsmål kan rettes til SDS National Servicedesk via support formular på https://www.nspop.dk/category/sup
Trin | ? | Hvad gør jeg | Hvor henvender jeg mig | Ekspeditionstid/Kalendertid | Henvendelsesform | Web support |
1 | Gør dig bevidst over hvilke services du skal bruge på NSP´en og hvilke andre systemer du ønsker at anvende fx FMK. | Servicebestilling – vælg din servicepakke til test | NSP support | 2 - 5 arbejdsdage | Servicebestilling (testmiljø) Bestillingsark for adgang til eksternt testmiljø: | |
2 | Hvilke tekniske aspekter skal på plads fx testcertifikater | Test certifikat anskaffelse | Egen organisation/ Nets | 3 - 10 dage | Formular udfyldelse hos Nets | |
3 | Hvilke testdata ønsker du at benytte. | Test data oprettelse | NSP support | 2 - 5 arbejdsdage | Ønske om brugerID/Password til selvbetjeningsportal i Dynamisk Testdata Generator (DTG/DRG) for oprettelse af testbrugere | |
4 | Har du behov for PROD certifikat? | Certifikat anskaffelse PROD | Nets | 3 - 10 arbejdsdage | Formular udfyldelse på support side hos Nets | |
5 | Hvor er endpoints i produktion? De fremgår af SDN aftale. | Sundhedsdatanet (SDN) aftale | Medcom | 3 - 10 arbejdsdage | Tilmeldingsbestilling til startpakke eller Oprettelse af ny aftale på SDN | https://medcom.dk/systemforvaltning/sundhedsdatanettet-sdn/startpakke/ |
6 | Med testcertifikat og adgang til testmiljøer er du klar til at lave dine første kald mod NSP´en | Test kald mod NSP | Nspop.dk | 1 - 2 arbejdsdage | Webservice kald via NSP Test Service (NTS) | |
7 | Hvor bestiller jeg PROD adgang til services? | Servicebestilling til produktion | NSP support | 2 - 5 arbejdsdage | Mail med underskrevet serviceaftale (produktionsmiljø) - Bestillingsark for adgang til services på NSP |
Adresseoversigt