You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 4 Next »

Indledning

Denne vejledning beskriver de tekniske forretningsregler i forhold til at implementere Aftaleoversigten i et lokalt fagsystem eller en borgerportal. Vejledningen er tiltænkt forretningsarkitekter, systemarkitekter samt systemleverandører, således disse kan vurdere hvordan Aftaleoversigten kan implementeres i systemerne.

Aftaleoversigten gør det muligt for aftalesystemer hos sundhedsvæsenets aktører at dele indgåede aftaler med patienten, således at de bliver tilgængelige for de øvrige parter i sundhedsvæsenet samt for den enkelte patient og dennes omsorgspersoner.

På nationalt plan er der udarbejdet en indholdsprofil for et CDA XML dokument (DK-APD v2.0) , der kan beskrive en aftale med en borger. Indholdsprofilen er forankret hos Medcom.
Disse dokumenter skal, på nationalt plan, opbevares i et “IHE XDS Repository”, og der skal foretages en registrering af dokumentet i det nationale “IHE XDS Registry”, således at aftaledokumenter kan fremfindes på tværs af sundhedsvæsenets aktører.
For aktører i sundhedsvæsenet, der ikke ønsker at etablere et eget “repository”, etableres et statsligt “repository” til opbevaring af aftaledokumenter.

De aktører, der opretter aftaler med borgerne, kan gennem brug af de standardiserede IHE XDS snitflader dele information om oprettede, ændrede og annullerede aftaler med borgere.

I forbindelse med planlægning kan aktørerne få et overblik over borgerens andre aftaler ved at hente disse gennem den fælles dokumentdelingsservice. Dokumentdelingsservicen vil udstille standardiserede IHE XDS snitflader til fremfinding og hentning af aftaledokumenter, der i processen vil undergå samtykkekontrol, auditlogning etc.

De standardiserede IHE XDS snitflader kan anvendes til at give borgerne det samlede overblik over deres aftaler via sundhed.dk.

Aktører i løsningen

Som beskrevet ovenfor kan forskellige aktører i sundhedsvæsenet registrere aftaler med borgeren, og de samme aktører kan ligeledes fremsøge og hente information om borgerens aftaler. På den måde åbnes der op for at privatpraktiserende læger, den kommunale hjemmehjælp og sygehusafdelinger kan danne sig et overblik over de aftaler der er lavet med en patient, og patienten får samtidig mulighed for at se sine aftaler på tværs af de forskellige aktører.

Som implementør af løsninger ifht. aftaleoversigten er det derfor også vigtigt at huske at aftaleoversigten alene er et supplement til de traditionelle aftalesystemer hos læger, kommuner, hospitaler og andre aktører i sundhedsvæsenet, der muliggør skabelsen af et overblik over aftaler for patienterne. Det betyder konkret at de aftaler der registreres typisk vil være en kopi af den registrering der allerede findes i det lokale fagsystem.


Hvis man ønsker det, er det muligt at inddrage evt. information registreret af andre i planlægningen af sine egne aftaler. Det kunne f.eks. være en praktiserende læge der ønsker at planlægge tid for en samtale efter en scanning er foretaget på et hospital. Som det ses af aktørbeskrivelsen i figuren ovenfor vil opgaven for implementeringspartnere primært være fokuseret omkring operationerne “Opret”, “Ændre” og “Nedlæg” aftale, således at aftaler med en given patient reflekterer det der findes i det lokale planlægningsystem.

Sundhed.dk vil være en af dokumentanvenderne, der vil kunne vise en samlet aftaleoversigt for en patient ved at bruge “Søg” og “Hent” operationerne. I det omfang andre systemer ønsker at stille et overblik over en patients aftaler til rådighed for brugerne vil disse ligeledes anvende “Søg” og “Hent”.

De følgende afsnit, beskriver hvordan DK-APD 2.0 anvendes, samt hvilke forretningsregler lokale fagsystemer  og borgerportaler skal implementere for at understøtte Aftaleoversigten

Anden dokumentation

De overordnede forretningsregler til Aftaleoversigten kan ses i dokumentet: Indhold og forretningsregler Aftaleoversigt

Teknisk oversigt

Udveksling af patientens Aftaleoversigt foregår via den nationale infrastruktur til dokumentdeling. Denne understøtter referencearkitekturen for deling af dokumenter og billeder.

For generel introduktion til den nationale infrastruktur om dokumentdeling, se vejledningen ’Kom godt i gang med dokumentdeling’ til deling af dokumenter via Dokumentdelingsservice på NSP lavet af MedCom.

For detaljeret teknisk dokumentation omkring dokumentdeling via NSP, se NSP'ens Dokumentdelingsservice.

Teknisk implementering

[Under opdatering]

Indhold i Aftaleoversigt

[Under opdatering]

Tekniske forudsætninger

[Under opdatering]

Søgning på Aftaler

[Under opdatering]

Hentning af Aftaler

[Under opdatering]

Oprettelse af Aftaler

[Under opdatering]

Opdatering af Aftaler

[Under opdatering]

Sletning af Aftaler

[Under opdatering]

Webservices

[Under opdatering]

Sikkerhed, roller og rettigheder

[Under opdatering]

Håndtering af Spærring og fuldmagt

[Under opdatering]

Ændringslog


1.02019-11-18Teknisk implementeringsguide til AftaleoversigtSDS



  • No labels