Page History
...
Vi har her et forslag for et overordnet forløb for at komme på NSP'en.
Nederst er der en trin-for-trin guide, guiden forklaret med explicitte links til at støtte dig.
Overordnet forløb for at komme på NSP'en
Gliffy Diagram | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Klik på trinene der fører dig til den relevante informationsside.
Introduktion til NSP'en
Der er en generel introduktion til NSP'en her.
...
Der er udarbejdet en række 'guides til anvendere' der er give giver en række nyttige og nødvendige informationer/dokumentation om hver enkelt service. Vi anbefaler at du altid tager udgangspunkt i anvenderguiderne for den relevante service. Her er et eksempel på to centrale service:
...
Du kan se de services der indgår i de servicepakker vi har sammensat her: https://www.nspop.dk/display/public/web/Basispakker+for+Services. Servicepakker gør det let at bestille en række services der ofte er relevante for målgruppen.
Fælles testmiljøer
Det vigtigt at din organisation overvejer adgang til test- og uddannelsesmiljøer i tillæg til produktionsmiljøet. Test miljøer anvendes til forberedende test af, at systemerne fungerer sammen som ønsket og krævet. Uddannelses miljøerne understøtter behov for uddannelse af slutbrugere i et produktionslignende miljø.
Her er en beskrivelse af NSP ekstern test: Fælles testmiljøer.testmiljøer
Tekniske krav
De tekniske krav til at anvende (services via) NSP i produktion er
- Du har adgang til en klient (et program) via et system, som kan få forbindelse til NSP, for eksempel en EPJ-klient (region) eller en EOJ-klient (kommune)
- Din organisation har netværks adgang til Sundhedsdatanettet (SDN)
- Din organisation anvender OCES-certifikater til at identificere og give adgang til system og for nogle services også brugere
Endpoints
Endpoints i test finder du her: Endpoints testmiljøer
Endpoints i produktion får du, når du indgår aftale om adgang til produktion via Sundhedsdatanet aftale (Trin 5 neden for).
Trin-for-trin
Tabellen herunder er en trin-for-trin vejledning til, hvordan din organisation kommer på NSP. Spørgsmål kan rettes til SDS National SDS National Servicedesk via support formular på https://www.nspop.dk/display/resources/Indberetning+til+Service+Deskcategory/sup
Trin | Emne | Hvad gør jeg | Hvor henvender jeg mig | Ekspeditionstid/Kalendertid | Henvendelsesform | Web support |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gør dig bevidst over hvilke services du skal bruge på NSP´en og hvilke andre systemer du ønsker at anvende fx FMK. | Servicebestilling – vælg din servicepakke til test | NSP support | 2 - 5 arbejdsdage |
Servicebestilling (testmiljø) |
Bestillingsark for adgang til eksternt testmiljø: | |||||
2 | Hvilke tekniske aspekter skal på plads fx testcertifikater | Test certifikat anskaffelse | Egen organisation/ Nets | 3 - 10 dage | Formular udfyldelse |
hos Nets |
3
-da/kundeservice/nemid-tjenesteudbyder/implementering/Pages/adgang-til-testsystem.aspx | ||
3 | Hvilke testdata ønsker du at benytte. | Test data oprettelse |
NSP support | 2 - 5 arbejdsdage |
Ønske om brugerID/Password til selvbetjeningsportal |
i Dynamisk Testdata Generator (DTG/DRG) for oprettelse af |
Testdata: Bestilling af Testborger og -autorisationer:
https://www.nspop.dk/display/web/Testdata
testbrugere | |
4 | Har du behov for PROD certifikat? |
Certifikat anskaffelse PROD | Nets | 3 - 10 arbejdsdage | Formular udfyldelse |
på support side |
hos Nets |
5 | Hvor er endpoints i produktion? De fremgår af SDN aftale. | Sundhedsdatanet (SDN) aftale | Medcom | 3 - 10 arbejdsdage |
Mail med tilmeldingsbestilling
Tilmeldingsbestilling til startpakke eller Oprettelse af ny aftale på SDN | https://medcom.dk/systemforvaltning/sundhedsdatanettet-sdn/startpakke/ |
6 | Med testcertifikat og adgang til testmiljøer er du klar til at lave dine første kald mod NSP´en | Test kald mod NSP | Nspop.dk | 1 - 2 arbejdsdage | Webservice kald |
via NSP |
Test Service (NTS) |
7 | Hvor bestiller jeg PROD adgang til services? | Servicebestilling til produktion |
NSP support | 2 - 5 arbejdsdage | Mail med underskrevet serviceaftale (produktionsmiljø) |
- Bestillingsark for adgang til services på NSP |
Adresseoversigt
- NSP support – SDS National Servicedesk: 72 22 86 01 33143900 eller web formular https://www.nspop.dk/category/sup
- NSP operatør: operator@nspop.dk
Scrap:
De tekniske krav til at anvende (services via) NSP i produktion er
- Du har adgang til en klient (et program) via et system, som kan få forbindelse til NSP, for eksempel en EPJ-klient (region) eller en EOJ-klient (kommune)
- Din organisation har netværks adgang til Sundhedsdatanettet (SDN)
- Din organisation anvender OCES-certifikater til at identificere og give adgang til system og for nogle services også brugere
Herunder er først en grafisk forløbsfremstilling af de skridt, vi foreslår dig at gennemløbe for at komme på NSP i praksis. De tekniske krav er understøttet af en række aftalemæssige formelle krav, som du skal opfylde for at få adgang til teknikken.
Se også tabellen nederst på siden (Guide til NSP), hvor det grafiske forløb er understøttet af en trinvis guide i at komme igennem både indgåelse af aftaler og de tekniske krav.
...