Page History
| Table of Contents |
|---|
Ultrakort 'Kom godt igang med NSP
Skridt 1: Aftaler og whitelisting
Der skal laves 4 forskellige aftaler med SDS for at kunne bruge NSP services i produktion. Det er en god idé at få aftaleprocesserne igangsat som noget af det første, så I ikke senere bliver bremset af manglende aftaler.
En sundhedsdatanetaftale[1] og konkret adgang fra systemet til Sundhedsdatanettet i jeres eget netværk.Søg om Sundhedsdatanetaftale og adgang:https://services.nsi.dk/OmNSIservices/supportingServices/omSDN- Søg om NSP serviceaftale: https://www.nspop.dk/display/Web3/Mine+aftaler. Kræver login – hvis du ikke har et login, så er der vejledning til at kontakte support på siden.
'
- Læs først resten af denne guide igennem, så du har en grundlæggende forståelse af hvad NSP er, hvordan den er bygget op, og hvilke aftaler mv. du skal have på plads.
- Find dernæst den service, du vil gøre brug af og læs "Guide til anvendere" mv. for servicen. Her vil du typisk også finde kravene til autentifikation mv. Hvis du f.eks. skal benytte "Fælles Stamkort", så søg efter "leverancebeskrivelse stamkort" i søgefeltet. Så finder du Leverancebeskrivelsen til det fælles stamkort (hovedsiden). Øverst på denne side finder du en række links, herunder blandt andet FSK - Guide til anvendere. Sådan er leverancedokumentationen til de fleste NSP services bygget op. For nogle af de større 'projekter' er der ofte mere hjælp at hente på projektsiderne. Kig rundt på NSPOP (gennem søgefeltet).
- Hvis du ikke allerede kender STS og DCC komponenterne, så sæt dig ind i dem også. De er helt centrale for adgang til NSP-services.
- Gå dernæst i gang med at skaffe certifikater, indgå nødvendige aftaler og whitelistning. Læs mere om certifikater, aftaler og whitelistning på Aftaler (serviceanvender).
- Nu er I klar til at påbegynde udvikling af jeres anvenderklient til NSP
Søg evt. mere information ved at besøge de(n) kategori(er), der passer til dit IT-system, i top-bjælken af NSPOP ("Serviceanvender", "Anvendersystem", "Serviceleverandør")
- Søg om Databehandleraftale: https://www.nspop.dk/pages/viewpage.action?pageId=203270345
Whitelist: Opret supporthenvendelse om ’whitelistning’ til den NSP service der ønskes adgang til.
Der skal typisk både whitelistes til både Test og Produktion, så husk at skrive det.
Find servicen der skal whitelistes til i listen (her eksemplificeret med IDSAS servicen).
Beskriv at det drejer sig om whitelistning ift. den pågældende service. I den efterfølgende proces, skal du være klar til at give oplysninger om det kaldende system, certifikat-id mv.
Produktionopsætning særligt for regionerne: Læse mere her regionernes skal bruge dNSP (eksemplificeret gennem IDSAS og MinLog)
[1] Det kan din organisation have i forvejen, men det skal også sikres, at det integrerende system har sikker adgang til Sundhedsdatanettet i jeres eget netværk.
[2] ”NSP Serviceaftale”. Sådan en har I måske i forvejen, men hvis I ikke har, så kan I ikke få adgang til NSP.
Skridt 2: DGWS adgangsbillet
Hvis din bruger eller dit system ikke allerede har et gyldigt ID-kort (gyldighed typisk 9 timer), så skal der rekvireres et hos NSP’ens STS-service. I de fleste tilfælde skal du kunne producere et ”Den Gode Web Service” niveau 4 SOSI ID-Kort.
Det bliver for omstændeligt at beskrive i detaljer, hvordan du rekvirerer et IDKort her (og du har sikkert også gjort det i andre sammenhænge), men du kan læse mere om det her:
Brug: /sts/services/NewSecurityTokenService, og i dit request skal du medsende et autentifikationsbevis baseret på et ”personcertifikat”. Læs evt. mere om dem på https://www.mitid-erhverv.dk/avanceret/certifikater/.
STS’en skal betragtes som endnu en DGWS service på NSP, så her skal der også whitelistes (goto Skridt 1). Testmulighederne i de efterfølgende steps gælder også for STS’en, så her er der god hjælp/inspiration at hente.
Vilkår for anvendelse af NSP
Læs mere her: Servicedeklaration for NSP - Vilkår
FAQ
Du finder en omfangsrig FAQ her: FAQ NSP miljøer
Generel support
Kontakt NSP support her: NSP support

