Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Indledning

Formålet med denne vejledning er at give et overblik over indholdet i Aftaleoversigten samt beskrive forretningsreglerne for anvendelsen. I dokumentet er der først en beskrivelse af indholdet i Aftaleoversigten, herunder hvilke data der indgår. Derefter beskrives forretningsreglerne for anvendelsen af løsningen og til sidst er der henvisninger til dokumentationen for Aftaleoversigten på NSPOP.dk, herunder programmets Domæne Model, introduktion til Dokumentdeling, og den øvrige tekniske dokumentation til Aftaleoversigten.

Indhold og forretningsregler

Hvad er Aftaleoversigt

Formålet med Aftaleoversigten, er at sundhedsaftaler med patienten deles mellem patienten selv, patientens eventuelle pårørende samt relevant sundhedspersonale, der har patienten i aktuel behandling.

Patienterne føler sig derved betryggede, da kommuner, hospitaler og praktiserende læger har samme overblik. Patienter kan endvidere vælge at give deres pårørende adgang, via fuldmagt, således at de pårørende kan assistere patienten i dagligdagen.

Sundhedspersonale kan benytte Aftaleoversigten, vis de har patienten i behandling, til at få et overblik over patientens aftaler med hospitaler, praktiserende læger og kommuner, hvorved eksempelvis dobbeltaftaler kan undgås.

Forudsætninger for Aftaleoversigt

Indholdet i Aftaleoversigten er udvalgt på baggrund af en større arbejdsgangsanalyse, "Arbejdsgangsanalyse - Digitalt samarbejde om komplekse patientforløb". Analysen kan rekvireres ved programsekretariatet via Patientoverblik@sundhedsdata.dk.

Projektet ’Sundhedsjournal 2.0’ udarbejede en midlertidig løsning for deling af aftaler i Region Midtjylland og Region Nordjylland, som blev sat i drift i december 2016. I samarbejde med Sundhedsjournalen udarbejdede Sundhedsdatastyrelsen en national infrastruktur til deling af aftaler.

Under pilotafprøvningen blev aftaler med kommuner og praksis delt i den nationale infrakstruktur. I pilotafprøvningen blev den tekniske løsning afprøvet og den værdi aftaleoverblikket giver for patienter, pårørende og sundhedspersoner blev evalueret.  

Efterfølgende har en projektgruppe med deltagere fra både hospitaler, kommuner og praktiserende læger, udvalgt hvilke oplysninger, som er vigtigst at dele på tværs af parterne. Indholdet er udvalgt med hensyntagen til hvilke oplysninger som kommer patienter og sundhedsvæsenets parter til gavn og med overholdelse af lovgivningen.

Data governance

Sundhedsdatastyrelsen står for en data governance for Aftaleoversigten, governancen indeholder:

  • Beslutningsproces for hvordan ændringer og tilføjelser håndteres.
  • Kommunikationskanal via hjemmeside.
  • Lovgivning og regler som registeret efterlever.
  • Vedligehold af standarder og vejledninger angående brugen af registeret.

For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk 

Indmelding af ændringsønsker

...

 

Indhold i Aftaleoversigten 

Alle ændringsønsker registreres og præsenteres for Styregruppen for Et Samlet Patientoverblik, som skal prioritere ønskerne, når løsningen senere hen skal opgraderes.

Ændringsønsker indmeldes ved at udfylde nedenstående blanket og sende den til programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk 

...

Indhold i Aftaleoversigt

MedCom har profileret indholdet i Aftaleoversigt under standarden DK-APD (Dansk profilering af HL7 Implementation Guide for CDA Release 2.0.1 - Appointment Document). 

Indholdet i den enkelte aftale skal give information til patienten, således at der er eksakte detaljer om mødetidspunkt, lokation for aftalen samt kontaktoplysninger. Tabel 1 vil blive tilrettet således at evt. ændringer til DAM arbejdet afspejles i tabellen.følger principperne i domænemodellen. 

Tabel 1 - Oversigt over en aftales indhold: 

booking systemet

Indhold 

Beskrivelse 

Eksempler 

Start- og Sluttidspunkt 

Mødetidspunktet, med start og eventuelt sluttidspunkt således patienten ved hvornår aftalen finder sted 

 

Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30 

 

Patient 

Information om patienten som aftalen er indgået med. 

2512489996 

Nancy Ann Berggren 

Skovvejen 12, Landet 

5700 Svendborg, Danmark 

Aftaleansvarlig 

Organisationen der er ansvarlig for, og som har booket en aftale med patienten. 

Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). 

Odense Universitetshospital 

Radiologisk Ambulatorium 

Hospitalsvej 4, 

5000 Odense 

Telefon: 33445566 

SOR: 550811000005108 

Rekvirent 

Organisationen, eller personen der har rekvireret aftalen. F.eks. en praktiserende læge der har har henvist patienten til en aftale på sygehuset. 

Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). 

Praktiserende læge 

Anders Andersen 

Læger Toldbodvej 

Toldbodvej 9 

5700 Svendborg 

SOR: 000000000000000 

Aftaleudførende 

Organisationen, eller personen der er udførende for aftalen. Ofte er dette ensbetydende med den aftaleansvarlige 

Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). 

Afdeling H for ambulante undersøgelser 

Hospitalsvej 4 

5000 Odense 

Telefon: 33445566 

SOR: 550111111111111 

Forvalter 

Organisationen der forvalter aftaledokumentet 

Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR) 

Sundhedsdatastyrelsen 

Ørestads Boulevard 5 

2300 København K. 

SOR: 634491000016008 

Sted (Lokation) 

Angiver stedet hvor patienten skal møde til aftalen. 

Lokationen kan være en af tre forskellige typer: 

  1. Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR), og defineret som besøgsadresse i SOR.
  2. Lokationen er baseret på en adresse udenfor SOR, f.eks den lokale idrætshal, eller den offentlige svømmehal.
  3. Lokationen er patientens hjemadresse. 

Om Lokationen er af type 1, 2 eller 3 skal angives i henhold til APD-DK v.2.0.1 standarden 

Type 1 

OUH Radiologisk Afdeling (Odense) 

Sdr Boulevard 29 

5000 Odense 

SOR: 240901000016000 

Type 2 

Radiologisk Afdeling 

Kløvervænget 47 

indgang A 

5000 Odense C 

Type 3 

Skovvejen 12, Landet 

5700 Svendborg, Danmark 

ForløbsID samt Forløbslabel 

Alle ydelser, der vedrører samme kliniske forløb kan i LPR3 kobles sammen af et eller flere forløbsID med en sigende forløbslabel 

ID  

e7532c08-729b-4413-83d7-bd2cdf147ef7  

Label 

"Kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL)" eller "Graviditet, fødsel og barsel"  

Betingelse 

Definerer ekstra betingelser i forhold til aftalen. F.eks. om aftaletidspunkterne vejledende, og/eller om aftalen er en del af en repeterende serie 

Tidspunktet er vejledende 

Årsag 

(Reason) 

Årsag eller hvad aftalen vedrører, således at patienten og sundhedspersonale ved hvad aftalen omhandler. 

Teksten kommer fra

bookingsystemet. 

Ambulant undersøgelse 

 

 

Afhængig af konteksten for aftalen, kan det være forskelligt hvor præcise ovenstående informationer kan være. 

Indholdet i aftalen kan variere i forhold til den enkelte aftaletype. Der er identificeret fem overordnede typer, der tilgodeser både regionale, kommunale og praksis behov ved oprettelse og visning af aftaler for patienter og pårørende. Aftaletyperne er beskrevet i Tabel 2. 

 

Tabel 2 - Oversigt aftaletyper 

Type 

Aftale 

Beskrivelse 

Eksempel 

1 

Standard aftale 

En standard aftale indeholder altid start og sluttidspunkt 

Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30 

Besøg hos Lægerne Hansen 

Torvegade 27, 0000 Brøndstrup 

 

2 

Tidspunkt ikke eksakt 

Aftale indeholder altid start og sluttidspunkt 

Tidspunkterne og udstrækningen i aftalen er vejledende, hvilket skal præciseres i visningen (eksempelvis via en lede tekst) 

Tirsdag d. 11/10-2019 fra 12:45 til 13:00 

Personlig pleje 

Borgerens egen adresse 

 

Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende 

 

3 

Sluttidspunkt ikke kendt 

Aftalens sluttidspunkt er ikke kendt. 

Visse aftaler er defineret som ”stående aftaler”, hvor borgeren har en aftale om at kunne møde op uden foregående indkaldelse. Disse aftaler kan i CDA-standarden ikke skelnes fra andre aftaler som ikke har noget sluttidspunkt defineret. 

Onsdag d. 12/10-2019 fra 11:15 

Ambulant undersøgelse 

Afdeling H for ambulante undersøgelser 

Hospitalsvej 4, 0000 Brøndstrup 

Telefon: 33445566 

4 

Repeterende aftale 

  1. En repeterende aftale er en aftale, som gentager sig over én eller flere dage.
  2. Alle repeterende aftaler er selvstændige aftale-dokumenter
,
  1. med hver deres aftale- og
dokument id’er, udover repetitions-id’et.
  1. dokument id’er
  2. Repeterende
aftaler
  1. aftaler kan knyttes sammen med et repetitions-id, som er unikt for den repeterende serie. 
    Det er ikke muligt via repetitions-id’et at afgøre hvordan repeterende aftaler er relateret tids-/periodemæssigt.
  2. Hvis én aftale
,
  1. af en repeterende serie,
ændre
  • Et repetitions-id er altid knyttet til én borger.
  • Hvis én aftale, af en repeterende serie, ændrer lokation på aftalen, skal denne aftale ikke længere være repeterende.
  • Hvis én aftale, af en repeterende serie, ændrer årsag til aftalen, skal repetitionen afsluttes og en ny aftale med nyt repetitions-ID kan oprettes
    1. ændrer tidspunkt, er den stadigvæk defineret som repeterende og har uændret repetitions-id
    , men ændret tidspunkt for denne aftales start/slut. Se figur 3.
    1. .
    2. Hvis alle repeterende aftaler ændrer aftale start/slut tidspunkt, skal tidspunktet ændres for alle aftaler som har det samme repetitions-id. Repetitions-id’et må/kan bibeholdes.
    3. Hvis én aftale i en repeterende serie aflyses, skal aftalen fjernes fra visning (
    ”deprecated”
    1. deprecated), aftalens repetitions-id er uændret.
    2. Hvis der oprettes flere aftaler med det samme repetitionsmønster som eksisterende repeterende aftaler, må/kan de nye aftaler anvende samme repetitions-id.
    3. Der er ingen begrænsning på antal af repeterende aftaler på et døgn eller antal dage som den repeterende aftale strækker sig over. Der vil i forhold til test og certificering ikke blive testet for overlappende perioder.  

    En repeterende aftale kan være af typen 1,2 eller 3 

    5

     

    Interval aftale

    Bemærk, at denne aftale-type er udfaset af den tekniske standard, da den overlapper med type 2.
    Se Errata ID#4 her.

    En interval aftale er defineret på samme måde som aftale type nr. 2, men i stedet for at aftale-modtager præsenteres for et præcist tidspunkt angives et interval for det tidsrum som aftalen vil finde sted. Desuden skal der angives en tekst således at patienten er informeret om at aftaletidspunkterne er vejledende.

    I en kalendervisning, vil start og sluttidspunkt angive aftalen, og den supplerende tekst skal vises således patienten ikke forventer besøg i hele tidsrummet, men er orienteret om at aftalen udføres inden for det angivene tidsrum

    Foruddefinerede intervaller er angivet i Tabel 3.

    Torsdag d. 13/10-2019 mellem 9 og 11

    Personlig hjælp og pleje

    Borgerens egen adresse

    Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende, hjemmehjælpen vil ankomme i løbet af formiddagen

     

     

    Tabel 3 - Oversigt intervaller 

    Betydning 

    Intervaller 

    Morgen 

    KL: 07-09 

    Formiddag 

    KL: 09-11 

    Middag 

    KL: 11-13 

    Eftermiddag 

    KL: 13-17 

    Aften 

    KL: 17-22 

    Nat 

    KL: 22-07

    Forretningsregler for Aftaleoversigten

    Der er behov for fælles forretningsregler, således at parterne er enige om anvendelsen af Aftaleoversigten. Herunder beskrives de forretningsregler, der skal overholdes i forbindelse med Aftaleoversigten.

    Forretningsreglerne er opdelt i hhv. publicering og visning af aftaler.  

    De lokale fagsystemer eller borgerportaler skal kun leve op til de forretningsregler, der er relevant for deres integration. Hvis det lokale fagsystem eller borgerportalen kun skal vise aftaler, så er det kun de forretningsregler, der omhandler visning, der gælder.   

    Forretningsregler ved publicering af aftaler 

    #1 Fuld understøttelse af Aftaleoversigt
    Lokale fagsystemer, der publicerer aftaler til den nationale infrastruktur, skal indeholde alle dataelementer, som er defineret i standarden. Derudover skal alle aftaler med borgeren fra det lokale fagsystem publiceres til den nationale infrastruktur.   

    #2 Tidstro publicering af aftaler
    Publicering af aftaler fra lokale fagsystemer til den nationale infrastruktur skal foregå løbende og tidstro. Med tidstro menes der inden for 15 minutter. Dette er med henblik på at sikre, at alle andre lokale fagsystemer kan anvende aktuelle data.   

    #3 Publicering af repeterende aftaler
    Publicering af repeterende aftaler (aftale type 4) skal publiceres løbende, så repetitionsmønsteret er gentaget 6 måneder frem, hvis repetitionerne stadig foregår. Aftaler efter servicelovens §83 (hjemmehjælp) og sundhedslovens §138 (hjemmesygepleje) er dog undtaget, da denne type repeterende aftaler kun skal publiceres 30 dage frem i tiden.   

    #4 Status på gyldige aftaler
    Gyldige aftaler skal have statuskoden ”Active”, i henhold til beskrivelsen i standarden.

    #5 Status på ikke gyldige Aftaler
    Aftaler, der ikke længere er gyldige, skal opdateres i henhold til beskrivelsen i standarden, så de ikke længere fremgår som aktive aftaler. Aftaler der ikke længere er gyldige kan eksempelvis være en aftale, der er blevet aflyst, flyttet til et andet tidspunkt eller op-rettet ved en fejl.    

    #7 Aftaler uden patientdeltagelse
    Aftaler hvor borgeren ikke deltager, må ikke deles via Aftaleoversigten. Dette gælder eksempelvis aftaler eller konferencekald sundhedsfaglige imellem. Aftaler uden borgerdeltagelse skal fortsat deles igennem de kanaler, hvor de normalvis deles. 

    Forretningsregler ved visning af aftaler

    #6  Lokale kopier af patientens aftaleoversigt
    Lokale fagsystemer må ikke opretholde lokale kopier af borgerens Aftaleoversigt fra an-dre aktører end sig selv. Dog skal journaliseringspligten opfyldes jvf. Afgrænsning #1.  Lokale fagsystemer skal derved slette indhentede data omkring Aftaleoversigten, når borgeren ikke længere er i kontekst efter afsluttet konsultation. 

    #8 Visning af forskellige aftaletyper
    Lokale fagsystemer og borgerportaler skal kunne vise alle understøttede aftaletyper.

    #9 Digital fuldmagt
    Borgerportaler skal kunne give pårørende med Digital Fuldmagt via den fællesoffentlige fuldmagtsservice (fuldmagtshavere) adgang til borgerens (fuldmagtsgivers) Aftaleoversigt, så fuldmagtshavere kan læse data på tilsvarende vis som fuldmagtsgiver selv.

    #10 Frabedelse af deling af sundhedsdata
    Lokale fagsystemer skal kunne håndtere, hvis borgeren har frabedt sig deling af data fra Aftaleoversigten. Borgere har via Frabedelse af deling af data mulighed for at frabede deling af data for enkelte sundheds-personers adgang til hele eller dele af Aftaleoversigten.

    Afgrænsning ved deling af Aftaleoversigten 

    ...

     

    Håndtering af adressebeskyttelse

    ...

     

    I Aftaleoversigten

    Der gøres opmærksom på, at i Fælles Stamkort vil adresseoplysninger være skjult for begge forældre, hvis bo-forælderen aktivt har valgt også at adressebeskytte barn/børn. HVIS bo-forælderen ikke aktivt har foretaget dette valg via borger.dk, så vises adresseoplysningerne på barn/børn for den anden forældremyndighedsindehaver. Der er således ikke tale om at Fælles Stamkort viser noget forkert, men at bo-forælderen ikke har foretaget den rigtige registrering i CPR-registret, via Borger.dk. Stamkort fra regioner/kommuner viser ikke nødvendigvis  oplysninger fra CPR-registret, men fra andre datakilder – Sundhedsdatastyrelsen har gjort kommuner og regioner opmærksomme på evt. problematikker i forhold til adressebeskyttede oplysninger i CPR

    Ift. aftaleoversigten vil adresseoplysninger fremgå, medmindre der er lagt adressebeskyttelse på både bo-forældre og barn/børn på lige fod med stamkortet. Hvis der foretages en registrering om adressebeskyttelse, vil den gælde fremadrettet og således vil adresseoplysninger vedrørende gamle aftaler stadig fremgå. Dette gælder, da disse fremgår af regioner/kommuners bookingsystemer, og der i den forbindelse bliver fulgt en MedCom standard. Regionerne og kommunerne er blevet gjort opmærksom på evt. uhensigtsmæssigheder med historiske aftaler i deres bookingsystemer. Der arbejdes på en løsning. 

    Teknisk overblik 

    Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur, den . Den tekniske dokumentation ses under:  Teknisk implementeringsvejledning Aftaleoversigt

    Ændringslog

    VersionDatoÆndretÆndret af
    2.02025-06-25Ny version publiceretSDS

    Historisk log

    0.82019-12-06Udkast til Indhold og Forretningsregler til AftaleoversigtenSDS
    0.92019-12-20Opdateret på baggrund af indkommende kommentarerSDS
    1.02020-01-06 Offentlig efter afsluttet kommenteringsrundeSDS
    1.0.12020-01-16Præciseret forretningsregel #6 omkring lokale kopier af aftaleoversigtenSDS
    1.0.22020-05-27Præcisering i teksten omkring aftale type nr. 5SDS
    1.0.3 2020-09-25 Præcisering af #2SDS
    1.0.42020-10-26Præciseringer omkring brugen af SOR, samt tilføjelse af flere eksemplerSDS
    1.0.52020-11-13Præcisering af hvordan en repeterende aftale defineresSDS
    1.0.62021-02-11Præcisering af #9 - pårørende skal ikke kunne redigerer aftalerSDS
    1.0.72021-11-08Præciseret at aftale type #5 er udfaset af CDA standarden, da den overlapper med type #2SDS
    1.0.82022-06-28Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i AftaleoversigtenSDS
    1.0.92023-09-20Opdateret forretningsregel #3 er tilføjet.SDS
    1.0.102024-04-10Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønskerSDS
    1.0.112025-03-21Spærring ændret til frabedelse i #10SDS
    1.0.122025-06-20Forretningsregler ændret. Opdelt i publicering og visning. #8 ændret.SDS