Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Serviceanvender:

Ultrakort 'Kom godt igang med NSP'

Skridt 1: Certifikater

Det første du skal gøre, er at sikre dig, at du har et systemcertifikat (FOCES) til dit anvendersystem. Du skal bruge et til produktion og et (eller flere) til test.

Læs mere om, hvordan du skaffer dem på Aftaler (serviceanvender).

Skridt 2: Aftaler og whitelisting

Når du har skaffet certifikater, skal du indgå aftaler med NSP og søge om 'whitelisting' til de ønskede services. Se mere om det på siden om Aftaler (serviceanvender).

Skridt 3: DGWS adgangsbillet

Hvis din bruger eller Når dit it-system skal have adgang til en service, skal det have fat i en teknisk 'adgangsbillet' umiddelbart før der skal kaldes. Adgangsbilletter har lidt forskellig gyldighedsperiode afhængig af, hvilken service du skal anvende. Hvis dit system ikke allerede har et gyldigt ID-kort (gyldighed typisk 9 timer)har en gyldig adgangsbillet, så skal der rekvireres et en hos NSP’ens STS-service. I de fleste tilfælde skal du kunne producere et ”Den Gode Web Service” niveau 4 SOSI ID-Kort. Det bliver for omstændeligt at beskrive i detaljer, hvordan du rekvirerer et IDKort adgangsbilletter her (og du har sikkert også gjort det i andre sammenhænge), men du kan læse mere om det her:

Brug: /sts/services/NewSecurityTokenService, og i dit request skal du medsende et autentifikationsbevis baseret på et ”personcertifikat”. Læs evt. mere om dem på https://www.mitid-erhverv.dk/avanceret/certifikater/.

STS’en skal betragtes som endnu en DGWS service på NSP, så her skal der den skal dit it-system også whitelistes til (goto se Skridt 1). Testmulighederne i de efterfølgende steps gælder også for STS’en, så her er der god hjælp/inspiration at hente.2 :)

Søg mere information ved at besøge den kategorier, der passer til dit it-system, i top-bjælken af NSPOP ("Serviceanvender", "Anvendersystem", "Serviceleverandør")

Vilkår for anvendelse af NSP

Læs mere her: Servicedeklaration for NSP - Vilkår

FAQ

Du finder en omfangsrig FAQ her: FAQ NSP miljøer

Generel support

Kontakt NSP support her: NSP support