Indledning  

I denne dokumentation beskrives det, hvad der skal gøres, hvis et fagsystem (et IT-system betjent af sundhedsprofessionelle) eller et borgerrettet system (web-løsning eller App-løsning betjent af borgere),  ønsker at blive tilsluttet en eller flere af løsningerne i Et Samlet Patientoverblik. Til sidst i dokumentationen ses de administrative forudsætninger for tilslutningen.  

Første skridt 

Send nedenstående blanket udfyldt til Program for Et Samlet Patientoverblik på Patientoverblik@sundhedsdata.dk, blanketten skal udfyldes for hver løsning der ønskes tilslutning til:   

Blanket til indmelding af tilslutningsønsker  

Tilslutningsønske  

*Indsæt kort beskrivelse af hvem, der ønskes tilsluttet og til hvilken løsning (organisation og primære kontaktpersoner, samt kontakt information i form af e-mail og telefonnumre til primære kontaktpersoner) 

 

Begrundelse  

*Indsæt kort begrundelse for tilslutningsønsket, herunder formålet med tilslutningen  

Juridisk forudsætning  

*Indsæt kort den juridiske forudsætning for tilslutningen   

Forventet tidsplan  

*Indsæt overordnet tidsplan for ønsket tilslutning  

Forventet brug og belastning af løsningerne  

* Indsæt tal for forventet belastning af løsningerne, herunder:  
___ Antal brugere forventes at bruge løsningen pr. Måned.  
___ Fordeling af antal opslag på løsningen fordelt på et gennemsnitligt døgn (angivet i tidsrum kl 8-16 og kl 16-8).  
___ Antal dokumenter, der forventes at blive delt med løsningen pr. døgn fordelt på et gennemsnitligt døgn (angivet i tidsrum kl 8-16 og kl 16-8).  

Indmeldt af  

*Indsæt navn på organisation som indmelder tilslutningsønsket  

Kontaktperson  

*Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson  

Dato for indmeldelse  

*Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt  

Yderligere bemærkning  

*Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående 

 

På baggrund af disse oplysninger vil Program for Et Samlet Patientoverblik efterfølgende tage kontakt til jer

Forretningsregler 

Når et system skal tilsluttesen af løsningerne i Et Samlet Patientoverblik skal en række forretningsregler opfyldes, så alle systemer agerer på samme vis, når de benytter løsningerne.  
Organisationen skal i samarbejde med deres leverandører af fagsystemer have udført en systemintegrationstest og en end-2-end test, hvor det sikres at forretningsreglerne for Et Samlet Patientoverblik overholdes. Løsningerne skal desuden testes i forhold til det set-up som er beskrevet under Test af Et Samlet Patientoverblik 

Før systemet kan tilsluttes produktionsmiljøet til løsningerne, kræves følgende: 

  • Systemet har adgang til Sundhedsdatanettet, som beskrevet nedenfor 
  • Systemet har en godkendt tilslutningsaftale til NSP-produktionsmiljøet, som beskrevet  nedenfor  

Administrative forudsætninger for tilslutning 

For adgang til løsningerne i Et Samlet Patientoverblik, er der yderligere nogle administrative forudsætninger der skal opfyldes. 

Adgang til services på NSP testmiljøer 

For at anmode om adgang til NSP testmiljøerne, skal der underskrives en tilslutningsaftale med NSP-operatøren.  

Formularen til tilslutningsaftalen findes her: Adgang til eksternt testmiljø 

I formularen skal der specificeres hvilke services, der skal bedes om adgang til samt formålet med adgangen.  
For adgang til Aftaleoversigten, Fælles Stamkort, Diagnoseoversigten og Forløbsplaner, vælges basispakken, samt Dokumentdelingsservicen (DDS), Dokumentregistreringsservicen (DROS) og Fælles Stamkort (FSK) 

For adgang til testmiljøet til systemkaldsløsningen på Fælles Stamkort (SFSK), skal der anmodes om særskilt whitelisting via Den Nationale Servicedesk.  

Der skal forventes en sagsbehandlingstid på 2-5 arbejdsdage. 

Adgang til services på NSP-produktionsmiljø 

Det er en forudsætning for at få adgang til produktionsmiljøet for løsningerne i Et Samlet Patientoverblik, at der er en tilslutning til sundhedsdatanettet. Tilslutning opnås via en godkendt serviceaftale med NSP-operatøren. For enkelte parter vil det også kræve en godkendt databehandleraftale. Kontakt programsekretariatet via mail patientoverblikket@sundhedsdata.dk for proces om databehandleraftale. 

Sådan bestilles serviceaftaler hos NSP-operatøren: 

  1. Se: Bestillingsark for adgang til services på NSP (Word dokumentet sendes som beskrevet via en supporthenvendelse til SDS's nationale servicedesk). 
  1. Angiv "Forretningsservice: Et Samlet Patientoverblik" som grund for supporthenvendelsen. 
  1. Beskriv hvilke services, der ønskes adgang til. For adgang til Aftaleoverblik, Fælles Stamkort, Diagnoseoversigten og Forløbsplaner, vælges basispakken, samt Dokumentdelingsservicen (DDS), Dokumentregistreringsservicen (DROS) og Fælles Stamkort (FSK). 
  1. For adgang til produktionsmiljøet til systemkaldsløsningen på Fælles Stamkort (SFSK), skal der anmodes om særskilt whitelisting via Den Nationale Servicedesk.  

Der skal forventes en sagsbehandlingstid på 3-8 arbejdsdage. 

Brugerstyring/trust 

For understøttelse af brugere uden sundhedsfaglig autorisation, benyttes modellerne for enten central eller decentral trust. Der skal laves en aftale med Sundhedsdatastyrelsen, for at kunne benytte disse modeller. Se mere på: Etablering af trustløsninger i sundhedsvæsenet – vejledning og standardaftaler 

De udfyldte trustaftaler (bilag 1 (bilag 1a for central trust, bilag 1b for decentral trust)) sendes ind til Sundhedsdatastyrelsen via en Supporthenvendelse. 

Der skal forventes en sagsbehandlingstid på 2-5 arbejdsdage. 

Aftale med sundhedsdatanettet 

Før at der kan opnås adgang til NSP-services i produktionsmiljøet, skal der laves en tilslutning via sundhedsdatanettet (SDN).  

MedCom er operatør på SDN. Se følgende for at komme i gang: https://www.medcom.dk/systemforvaltning/sundhedsdatanet-sdn/startpakke  

Når aftalen er godkendt, kan der tilknyttes serviceadgange til aftalen. Dette foregår gennem MedCom's aftalesystem til sundhedsdatanettet.

Når aftaler via aftale systemet er godkendt, bliver der automatisk implementeret routing regler på SDN, således systemet forbindes med løsningerne til Et Samlet Patientoverblik. 

Adgang og oprettelse af OCES-certifikater 

En forudsætning for at bruge services på NSP'en er, at al autentifikation skal foregå via et OCES-certifikat. 

Sundhedsdatastyrelsen har efter overgangen fra OCES2 til OCES3/MitID Erhverv beskrevet forudsætningerne i følgende vejledninger: STS - Driftsvejledning

Der skal forventes en sagsbehandlingstid på 3-10 arbejdsdage. 

Teknisk whitelisting 

Teknisk whitelisting sker automatisk, når serviceaftalen med NSP er godkendt. 

Vær sikker på at de OCES-certifikater der benyttes, indeholder det samme CVR-nummer/Certifikat-UUID, som er benyttet i serviceaftalen. 
Systemleverandører kan ikke whitelistes til produktionsmiljøer. Det skal være organisationens OCES-certifikater, der benyttes, f.eks. en kommune eller en lægepraksis. 

Allokering af stamdata på NSP-testmiljøer  

NSP-testmiljøerne har i forvejen tilknyttet test-stamdata, bl.a. CPR-numre, Autorisationsnumre, navne, adresser mv. 

Anvendere af NSP-testmiljøerne kan allokere disse stamdata via https://stamdata.nspop.dk, så testdata kan tilpasses med det lokale system. For at få adgang er et brugernavn og en adgangskode påkrævet. Disse kan bestilles via Supporthenvendelse. 

Der skal forventes en sagsbehandlingstid på 2-5 arbejdsdage. 


Ændringslog 

VersionDatoÆndretÆndret af
2.0.12025-09-01Tilrettet "døde" linksSDS
2.02025-06-26Ny version publiceretSDS

Historiske ændringer:

0.8 

2019-12-06 

Udkast til Administrative forudsætninger 

SDS 

1.0 

2020-01-06 

Offentlig efter afsluttet kommenteringsrunde 

SDS 

1.0.1 

2020-11-16 

Præciseringer, og rettelser af link 

SDS 

1.0.2 

2021-05-19 

Indsat information ang. adgang for brugere uden sundhedsfaglig autorisation 

SDS 

1.1 

2021-08-30 

Tilføjelse af https://testkald.nspop.dk for allokering af testdata 

SDS 

1.1.1 

2021-09-02 

Præciseret at forudsætning for adgang til produktionsmiljø, er en godkendt databehandleraftale 

SDS 

1.1.2 

2023-11-02 

Præciseret beskrivelse om adgang til produktionsmiljø 

SDS 

1.1.3 

2024-01-22 

Tilrettet i forhold til overgang fra OCES2 til OCES3/Nemlogin-3/MitID Erhverv 

SDS 

 

1.0 

2020-12-22 

Side oprettet 

SDS 

1.0.1 

2021-05-19 

Præciseret ansvar omkring test (fordeling mellem kunde og leverandør) 

SDS 

1.0.2 

2022-01-25 

Præciseret at der kun kræves databehandleraftale til Aftaleoversigten 

SDS 

 

  • No labels