Indledning
Denne vejledning beskriver de tekniske forretningsregler i forhold til at implementere Høremappen i et lokalt fagsystem eller en borgerportal. Vejledningen er tiltænkt forretningsarkitekter, systemarkitekter samt systemleverandører, således at disse kan vurdere hvordan Høremappen kan implementeres i systemerne.
Høremappen gør det muligt for fagsystemer hos sundhedsvæsenets aktører som indgår i borgerens samlede høreapparatbehandling at dele audiologiske data om patienten, således at de bliver tilgængelige for de øvrige parter i sundhedsvæsenet samt for den enkelte patient.
Høremappen realiserer deling af dokumenter via den nationale IHE XDS dokumentdelingsinfrastruktur på NSP, hvor dokumenterne baserer sig på indfoldsformater fastlagt i Noah datastandarderne fra det internationale hørebrancheorganisation HIMSA.
De aktører, der indgår i borgernes hørerehabilitering, kan gennem brug af de standardiserede IHE XDS snitflader i dokumentdelingsinfrastrukturen dele information om gennemførte audiologiske undersøgelser, målinger og udleverede høreapparater til andre aktører.
Under hele behandlingsforløbet kan aktørerne få et overblik over borgerens audiologiske data ved fremsøge og hente disse gennem standardiserede IHE XDS snitflader i dokumentdelingsinfrastrukturen, der i processen vil håndterer check af behandlingsrelation, check for eventuelle spærringer, samt loging til borgerens MinLog.
De standardiserede IHE XDS snitflader kan ligeledes anvendes til at give patienter det samlede overblik over deres Høremappe via sundhed.dk.
OBS: Vejledningen er baseret på nuværende eksisterende Høremappe version 1.0, der understøtter deling af audigrammer, refleks-/tympanometri-målinger og oplysninger og udleverede høreapparater. Der pågår et arbejde med at videreudvikle Høremappen til en version 2.0, der kan dele yderlige data, som skal understøtte digital visitation. Høremappe 2.0 vil dog være baseret på det samme IHE XDS dokumentdelingskoncept og de samme snitfladeroperationer, men med yderligere indholdsmæssige datatyper. |
|---|
Anden dokumentation
De overordnede forretningsregler til Høremappen kan ses i dokumentet Forretningsregler.
Teknisk oversigt
Udveksling af borgerernes audiologiske data foregår via den nationale infrastruktur til dokumentdeling. Denne understøtter referencearkitekturen for deling af dokumenter og billeder. For generel introduktion til den nationale infrastruktur om IHE XDS dokumentdeling, se vejledningen ’Kom godt i gang med dokumentdeling’ til deling af dokumenter via Dokumentdelingsservice på NSP lavet af MedCom. For detaljeret teknisk dokumentation omkring dokumentdeling via NSP, se Dokumentdelingsservice.
Som illustreret i nedenstående figur er det generiske IHE XDS dokumentdelingskoncept bygget op om omkring rollerne Document Registry og Document Repository, hvor et Registry alene indeholder metadata og et Repository indeholder selve dokumenterne. Der kan være flere Repositories tilknyttet til samme Registry. Derudover kan der registreres metadata for såkaldte On Demand dokument kilder, hvor dokumenter først genereres on-the-fly, når de bliver hentet.
Høremappen er realiseret gennem et dedikeret centralt Registry og et dedikeret central Repository på NSP.
Som vist i figuren defineres i IHE-XDS en række faste roller og operationer (kaldet transaktioner og navngivet som ITI-xx), eksempelvis benytter en dokumentaftager (en Document Consumer) ITI-18 transaktionen til at søge i et Registry og ITI-43 transaktionen til efterfølgende at hente fremsøgte dokumenter fra det pågældende Repository.
Teknisk implementering
Høremappe snitfladeoperationer
Høremappen tilgås med standardiserede ITI-transaktioner som udstilles af dokumentdelingsinfrastrukturen (se også ovenstående figur), hvor skrive-operationer laves via DROS-snitfladen og søge/læse-operationer via DDS-snitfladen. Følgende operationer anvendes:
- ITI-41 Provide And Register transaktionen på DROS til at lægge et nyt dokument i Høremappen (DROS kalder videre til Repository som læser metadata fra requestet, lægger disse i Registry med ITI-42 transaktionen og gemmer selv det medsendte dokument).
- ITI-41 Provide And Register transaktionen på DROS med instruksen ’erstat eksisterende’ for at opdatere et eksisterende dokument.
- ITI-57 Update Document Set på DROS til at slette et eksisterende dokument ved at sætte ’availabilityStatus’ i metadata til ’deprecated’ (Forventes kun at blive anvendt for at kunne slette dokumenter, som fejlagtigt er blevet lagt i Høremappen).
- ITI-18 Registry Stored Query på DDS til at søge i Høremappen (DDS/Registry returnerer ID’er på matchende dokumenter).
- ITI-43 Retrieve Document Set på DDS til at hente dokumenter fra Høremappen ud fra de i ITI-18 søgeresultatet returnerede ID’er.
Nedenstående figur illustrerer anvendelsen af Høremappens snitflader fra henholdvis et audiologisk fagsystem og en webvisning.
Tekniske forudsætninger
Se Administrative forudsætninger for at få adgang til NSP'en.
Høremappen udstilles via services på NSP'en og kan tilgås enten via Den Gode Webservice (DGWS) eller via OIO-IDWS (kun for borger adgang).
For mere information om den gode webservice, se https://www.medcom.dk/standarder/webservice-standarder/den-gode-webservice.
Til at understøtte DGWS har Sundhedsdatastyrelsen udviklet biblioteker til Java og .NET (SEAL bibliotekerne). Disse bør benyttes så vidt det er muligt, se STS Dokumentation.
De servicesnitflader der udstilles til Høremappen er alle baseret på SOAP kald der opfylder DGWS og OIO-IDWS (kun for borger adgang).
Indholdsdelen af den enkelte servicekald (SOAP body) er den del der er specificeret af IHE XDS snitfladerne, dvs. for eksempel ITI-18 og ITI-43.
De detaljerede beskrivelser af snitfladerne findes i IHE IT Infrastructure Technical Framework dokumenterne volume 1, 2a, 2b, 2x og 3.
- IHE ITI TF Vol. 1 - Integration Profiles
http://www.ihe.net/uploadedFiles/Documents/ITI/IHE_ITI_TF_Vol1.pdf - IHE ITI TF Vol. 2a - Transactions 1-28
http://www.ihe.net/uploadedFiles/Documents/ITI/IHE_ITI_TF_Vol2a.pdf - IHE ITI TF Vol. 2b - Transactions 29-64
http://www.ihe.net/uploadedFiles/Documents/ITI/IHE_ITI_TF_Vol2b.pdf - IHE ITI TF Vol. 2x - Appendices A-X
http://www.ihe.net/uploadedFiles/Documents/ITI/IHE_ITI_TF_Vol2x.pdf - IHE ITI TF Vol. 3 - Metadata
http://www.ihe.net/uploadedFiles/Documents/ITI/IHE_ITI_TF_Vol3.pdf
Beskrivelserne i de officielle dokumenter fra IHE er relativt komplicerede, og det kan være svært at opnå et godt overblik over hvordan specifikke kald sættes sammen. Der findes en række generelle og praktiske eksempler og programmer på IPF Open eHealth Integration Platform siderne. Se for eksempel:
- IPF Open eHealth Integration Platform
http://oehf.github.io/ipf/ipf-platform-camel-ihe/ - IPF Commons IHE XDS
https://mvnrepository.com/artifact/org.openehealth.ipf.commons/ipf-commons-ihe-xds
Der anbefales, at benytte et XDS kodebibliotek som ovenstående til at danne kaldstrukturen (særligt ved oprettelse af dokumenter hvor der også skal dannes metadata) og parse svar fra dokmentdelingsinfrastrukturen.
Indholdstyper
Noah ....
Metadata
Oprettelse af Høremappedokumenter
Oprettelse af Høremmapedokumenter foregår via dokumentregistreringsservicen (DROS), detaljeret dokumentation er beskrevet under Dokumentregistreringsservice.
WSDL til DROS'en findes under: Snitfladebeskrivelse og endpoints og på https://wsdl.nspop.dk/#dros
Deling af audiologisk data via Høremappen bør ikke involvere manuelle arbejdsgange hos de audiologiske fagpersoner, men bør realiseres som automatiske processer og system til system kommunikation. Deling af data via Høremappen kræver ikke bruger-autentifikation, men foregår som systemautentifikation med funktionscertifikat (FOCES).
Nedenstående eksempel illustrerer ITI-41 ProvideAndRegister kaldet. Bemærk at selve Noah dokumentet ikke er indlejret i kaldsstrukturen, men skal medsendes som MIME attachment.
Ændring/opdatering af Høremappedokumenter
<TODO>
Sletning af Høremappedokumenter
<TODO>
Søgning på Høremappedokumenter
For at søge på en borgers Høremappedokumenter, skal der laves en ITI-18 forespørgsel via NSP'ens dokumentdelingsservice.
WSDL til DDS Registry findes her: https://wsdl.nspop.dk/ddsregistry?wsdl
Når der søges påHøremappedokumenter, kan der søges på de værdier der er angivet i dokument metadata.Høremappen benytter MedCom's metadata profil version 1.0.0, der kan hentes på https://svn.medcom.dk/svn/releases/Standarder/IHE/DK_profil_metadata/
Typisk angives borgerens CPR nummer, samt en typecode - for Høremappedokumenter er typecode 28615-3.
Svaret indeholder referencerne til Aftale dokumenterne, der skal benyttes efterfølgende til at udtrække Aftaleoversigten
Der er tre værdier der skal benyttes:
- HomeCommunityId - der beskriver det domæne dokumentet befinder sig i.
Værdien hentes ud fra ...ExtrinsicObject/@home
- RepositoryUniqueId - der bekriver den kilde under domænet der opbevarer dokumentet
Værdien hentes ud fra ...ExtrinsicObject/Slot[@name=’repositoryUniqueId’]/Value List/Value
- DocumentUniqueId - der identificerer selve dokumentet
Værdien hentes ud fra ...ExtrinsicObject/ExternalIdentifier[@identificationScheme=’urn:uuid:2e82c1f6-a085-4c72-9da3-8640a32e42ab]/@value
Yderligere information omkring forespørgsler via dokumentdeling kan ses i Brugervejledning til forespørgsler via DDS
Hentning af Høremappedokumenter
For at hente en patients Aftaleoversigt, skal der laves en ITI-43 forespørgsel via NSP'ens dokumentdelingsservice.
Som beskrevet ovenfor benyttes de tre værdier: HomeCommunityId, RepositoryUniqueId og DocumentUniqueId til at hente dokumenterne.
WSDL til DDS Repository findes her: https://wsdl.nspop.dk/ddsrepository?wsdl
Det svar der returneres er patientens Aftaleoversigt, indeholdende de dataelementer der er beskrevet under indhold.
Bemærk at selve body delen af aftalen skal hentes ud som en mime attachement
Sikkerhed, roller og rettigheder
For adgang til Aftaleoversigten skal der for sundhedspersoner eksistere et gyldigt SOSI-ID kort som er signeret af NSP'ens Secure Token Service, dokumentationen for SOSI-ID kort og STS ligger under: Anvenderguide til STS
Sundhedspersoner, med en sundhedsfaglig autorisation har adgang til Aftaleoversigten. Sundhedspersoner uden sundhedsfaglig autorisation skal have tilknyttet en rettighed før disse kan få adgang. Lokale organisationer kan enten tilknytte disse rettigheder via Sundhedsstyrelsens Elektroniske Brugerstyring (SEB), eller give rettigheden via den lokale identifikations- og rettighedsstyring.
Følgende roller anvendes i forbindelse med Et samlet patientoverblik.
Rollenavn | Rettighed | Notation som indsættes i SOSI IdKort ved udstedelse |
nspSundAssistR2 | Giver ret til at læse Aftaleoversigten Giver også adgang til at læse andre dokumenter, der deles via dokumentdelingsinfrastrukturen jvf. Sundhedslovens §42a stk. 4 (Se overordnet dokumentation for nationale roller her: SEB - Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring - Sundhedsdatastyrelsen Services (nsi.dk)) | urn:dk:healthcare:national-federation-role:code:41002:value:SundAssistR2 |
En sundhedsperson kan ikke have tilknyttet flere roller på samme tid - dette skal administreres via den lokale identifikations- og rettighedsstyring, eller via SEB
Bemærk: SEB-dokumentationen samt vejledningen ved oprettelse af en rolle er ved at blive tilrettet, så rettigheden for nspSundAsisstR2 afspejler ovenstående.
Håndtering af Spærring og Fuldmagt
Spærring
Patienten kan have spærret for at data fra Aftaleoversigten må deles med andre parter i sundhedssektoren, i det tilfælde vil fejlkoden "Consent Filter Applied” blive returneret (se nedenstående xml eksempel for ITI-18 spærrede dokumenter). Det betyder at borgeren enten har spærret for deling af Aftaler til den specifikke sundhedsperson, for Aftaler i et givet tidsrum, for Aftaler fra bestemte organisationer, eller i en kombination af disse. Klienten skal håndtere at der er angivet en spærring, og give sundhedspersonen mulighed for at få adgang til den fulde Aftaleoversigt under specielle vilkår.
For adgang til spærrede Aftaler kan klienten enten angive et værdispring, eller angive at der ligger et explicit samtykke til at se data, og så sende forespørgslen igen med “ConsentOverride” flaget sat til “True”. Der laves logning i dokumentdelingsinfrastrukturen der angiver at en spærring er tilsidesat. Klienten skal samtidig angive årsagen (Eksempelvis: eksplicit samtykke fra patienten for at få adgang til data) til at spærringen er tilsidesat i eget journalsystem, da der kan forventes at være opfølgning på tilsidesatte spærringer.
Yderligere information omkring spærring og forespørgsler via dokumentdeling kan ses i Brugervejledning til forespørgsler via DDS
Fuldmagt
Patientportaler kan give patienternes pårørende adgang via den Fælles Offentlige Fuldmagtsservice, hvortil der er tilknyttet en brugergrænseflade på Borger.dk.
Bevis for fuldmagter er understøttet i OIO-IDWS identitytokens signeret af STS'en, dog understøtter dokumentdelingsservicen ikke OIO-IDWS - så fuldmagter er i stedet etableret via en trust-løsning hvor patientportalen selv håndterer kontrol af fuldmagter.
Information angående angivelse af fuldmagter via dokumentdelingsservicen, kan ses i HSUID header dokumentation.
Ændringslog
| 0.1 | 2024-09-30 | Udkast til Teknisk implementeringsguide til Høremappen | CHG |


