Deltagere:
| Anne Rosenbæk, jordemoder, Region Midt Thea Lousen, Obstetriker, Region Sjælland Marie Krag, jordemoder, Region Nord Anne Kathrine Langfeldt Leksø, MedCom Karen West Dalker, Applikationskoordinator, Region Hovedstaden Lars Simesen, Arkitekt, Region Midt Boel Leth Emanuel, Sundhedspleje, KBH Karen Sophie Skov Drewsen, Jordemoder, Region Sjælland Mette Hvilshøj Fabricius, Obstetriker, Region Sjælland Jan Emil Larsen, Arkitekt, Region Syd Richard Farlie, Obstetriker, Region Midt Sisse Kammann, Jordemoder, Region Hovedstaden Birgit Simonsen, Arkitekt Region Hovedstaden Melanie Jensen, PLSP Ulla Birgitte Christiansen, Overlæge, Region Nord Marie Løvbjerg Christensen, Jordemoder, Region Nord Repræsentanter fra projektet: Ida Bachmann Anthony, Sundhedsdatastyrelsen Lone Dalager, Syddansk Sundhedsinnovation Camilla Wiberg Danielsen, Sundhedsdatastyrelsen Kjeld Froberg, Lakeside Anna Sandner Jensen, Sundhedsdatastyrelsen Astrid Solvig Spangmose Pedersen, Sundhedsdatastyrelsen Afbud: Thor Schlieman, Sundhedsdatastyrelsen Martin Bagger Brandt, PLO Hanne Heje, Praktiserende Læge Ruth Kirk Ertmann, Praktiserende læge Jan Stener Jørgensen, Region Syd Anne Uller, Region Syd Jacob Alexander Lykke, Region Hovedstaden Jesper Breum Eriksen, Region Hovedstaden Peter Børlum, PLSP Liv Lyngå von Folsach, Sundhedsstyrelsen |
Agenda + referat
1. Velkomst og introduktion
Dagen startede med morgenmad og introduktion med oplæg fra Lone Dalager, Ida Bachmann Anthony og Camilla Wiberg Danielsen. Her bød Lone særligt velkommen til nye repræsentanter til dagens arbejdsgruppemøde, som hurtigt sagde ja til at deltage på denne workshop.
2. Rammesætning af dagen
Igangsættelse af en national implementering af ’Digital løsning til graviditetsforløb’ forudsætter en fælles national referenceterminologi og en harmonisering af data, således at de lokale journalsystemer fortsat kan anvende de kodeværk, der allerede eksisterer i de regionale/lokale journalsystemer.
Nærværende delprojekt ”Tværsektoriel datamodel” er etableret for at udarbejde en fælles referenceterminologi, der skal fungere som bro for forståelse mellem de eksisterende decentrale kodeværk. Udviklingen af en fælles referenceramme skal ske mellem parterne: sundhedspersonalet og it-arkitekter fra regioner, kommuner og lægepraksis
Rammen for workshoppen var:
- At understøtte den primære opgave om at etablere en fælles national referenceterminologi, med det formål at sikre data deles på tværs af parterne.
- At sikre enighed mellem parterne ift. den information/data, der skal deles mellem de tre sektorer
3. Gruppearbejde
Deltagerne blev inddelt i grupper på tværs af fagligheder og parter. De blev tildelt et antal felter med udgangspunkt i hjemmeopgaven, hvor der blev stillet skarpt på den sundhedsfaglige vinkel. Felterne blev gennemgået med henblik på at opnå viden om betydningen af disse, som udtrykt i udkast til referenceterminologi: Er der enighed om betydningen af disse? Hvis ikke - hvordan er det så muligt at opnå enighed om at benytte en fælles, entydig betydning i forbindelse med graviditetsforløb?
4. Afrunding og videre forløb
Efter gruppearbejdet fik de tre grupper mulighed for at præsentere hinanden for resultatet af deres gruppearbejde. Under denne runde i plenum, blev der talt om, at:
- Der var generel enighed i ønsket om mere struktureret data, og at fritekstfelter kun benyttes, når struktureret data ikke er tilstrækkeligt for betydningen af feltet.
- Der var tvivl om relevansen af nogle felter. Relevansen af felterne er dog blevet diskuteret på tidligere workshops, hvor andre klinikere har argumenteret for felternes relevans. Derfor var det nødvendigt, at felterne ikke blev kasseret på denne workshop. I stedet skal der i pilotprojektet være fokus på, om felterne rent faktisk anvendes i praksis.
- Forskellige deltagere vil komme med forslag til indhold for felter, der ikke kunne drages konklusion om på workshoppen. Her konsulterer de med baglandet. Dette input deles efterfølgende med arbejdsgruppen.
Projektet vil som aftalt med arbejdsgruppen sørger for opsamling af gruppernes arbejde og sikre at de ovenfor nævnte pointer vil fremgå af denne. Der skal samtidig udarbejdes et dataroadmap der målsætter hvilken release, de forskellige forslag/ønsker til data, indhold og kilder kan implementeres i Graviditetsmappen.
Opsamlingen udsendes til review og skrifte kommentering hos parterne senest d. 4. november.
Foreløbige input til roadmap:
- ID på fødsler
- Struktureret data - herunder tekstfelter
- Skal udfaldsrummet matche PRO skema, som projektet pt. har lagt op til eller LPR3
- DSOG liste over udfaldsrum
- Sociale/biologiske forhold
- Astraia data i Graviditetsmappen