Deltagere:

 

Hanne Heje, Praktiserende Læge

Melanie Jensen, PLSP

Jan Emil Larsen, Region Syd

Jan Stener Jørgensen, Region Syd

Anne Uller, Region Syd

Lars Simesen, Region Midt

Anne Rosenbæk, Region Midt

Richard Farlie, Region Midt

Karen West Dalker, Region Hovedstaden

Jacob Alexander Lykke, Region Hovedstaden

Sisse Kammann, Region Hovedstaden

Anne Katrine Leksø, MedCom

Thea Lousen, Region Sjælland

Karen Sophie Skov Drewsen, Region Sjælland

Birgit Simonsen, Region Hovedstaden

Boel Leth Emanuel, Københavns Kommune

Liv Lyngå von Folsach, Sundhedsstyrelsen


Repræsentanter fra projektet:

Ida Bachmann Anthony, Sundhedsdatastyrelsen

Lone Dalager, Syddansk Sundhedsinnovation

Camilla Wiberg Danielsen, Sundhedsdatastyrelsen

Kjeld Froberg, Lakeside

Hans H. Præstbro, Sundhedsdatastyrelsen

Mikkel Svendsen, Region Syd


Afbud:

Marie Krag, Region Nord

Jesper Breum Pedersen, Region Hovedstaden

Martin Bagger Brandt, PLO

Anne Friis Hansen, Region Syd

Mette Hvilshøj Fabricius, Region Sjælland

Thor Schliemann, Sundhedsdatastyrelsen

Ruth Kirk Ertmann, Praktiserende læge

Peter Børlum, PLSP

Jesper Sørensen, PLSP


Udgår:

Lene Eskildsen, Region Hovedstaden

Agenda + Referat

1.  Velkommen og siden sidst

Ida og Lone bød velkommen. Deltagerne der ikke var med på kick off blev præsenteret.

Mødet var kun 1½, så flere områder/processer var udsendt med dagsordenen. Herunder: projektgrundlag, informations og kodeværk.

Status

Der er udarbejdet en ny tidsplan grundet COVID-19, som er blevet godkendt. Dette betyder bl.a., at pilotafprøvning i drift udskydes til start januar 2022, og løber seks måneder frem. I november 2021 køres en udvidet end-to-end-test hos Syddansk sundhedsinnovation, med deltagelse af sundhedsfaglige. 

Der er nedsat en styregruppe, der har fokus på implementering. De mødes med projektstyregruppen torsdag d. 2. september 2021.

Referat

Godkendelse af referat fra sidste møde. Der er ingen bemærkninger.

Projektgrundlag

Første udkast til projektgrundlaget for dette delprojekt er udarbejdet. Se nedenstående slide for at få et overblik over vigtige datoer i relation til det videre arbejde med projektgrundlaget. Bemærk, at der er tilbagemeldingsfrist den 16. september - tilbagemelding ønskes i skriftlig form.

Bemærkninger

Der er et generelt behov for strukturering på tilbagemeldinger, så det sikres, at der er nogle, der tager teten. Der ønskes klarhed om, hvem der forventes svar fra. 

Nogle af klinikkerne udtrykker, at de har behov for teknisk bistand. Region Hovedstaden og Sjælland har erfaringer med, at IT indkalder klinikerne og udarbejder samlet input.

Beslutninger

Listen over arbejdsgruppens deltagere opdateres med hvem man repræsenterer. Liste findes her. Dette skal bekræftes af det enkelte medlem. Hvis du ikke er enig med din placering, bedes du kontakte IT-projektleder Ida Anthony.

Der er oprettet en side på NSPOP vedr. udarbejdelse af projektgrundlaget her. Der findes nyeste version af projektgrundlaget, samt projektets forslag til lead for opgaven hos hvert part. I bedes bekræfte, hvis I er enige i vores forslag. Såfremt I ikke er dette, bedes I vende tilbage med hvem det er? Projektet har ikke noget forslag til, hvem der kan står for opgaven hos Midt, Nord og kommunerne/sundhedsplejen, så det må I hjælpe os med at melde tilbage om. I kan finde kommissoriet for projektet her.

Leverancen 'Informationsmodel'

Nedenstående proces blev præsenteret og der blev gjort opmærksom på, at projektet anbefaler, at hver part bemander opgaven med en teknisk profil eller arkitekt, der deltager i arbejdet og tager teten hos parterne for at sikre lokale fremdrift på den aftalte proces. Der indkaldes ifm. udsendelse af referat til møderne. Der er oprettet en side på NSPOP vedr. informationsmodellen her. Der uploades domænemodel og projektet har, som lovet, skrevet forslag til lead for opgaven hos hver part. Såfremt I ikke er enige i dette, bedes I vende tilbage med hvem der er? Projektet har ikke noget forslag til, hvem der kan står for opgaven hos Nord og kommunerne/sundhedsplejen, så det må I hjælpe os med at melde tilbage om.

2. Leverancen 'Kodeværk'

Der blev givet tilbagemelding på kodeværket fra parterne. 

Landsdel Øst (Hovedstaden/Sjælland)
Klinikerne har mødtes med IT.  

SKS kan genanvendes i sundhedsplatformen på: 1) Diagnoselisten, 2) Patienthistorik, 3) Indberetninger af ambulant besøg til LPR, 4) Fødselsresultatindberetningen til LPR, 5) Fødselsanmeldelsen til sundhedsplejersken MEDCOM og 6) Epikriser

DSOG’s anbefalede koder for kritiske sygdomme ønskes anvendt. Astraia har lister, som kan være en inspiration. SNOMED CT/ICD-11 koder kan også anvendes - i så fald vil SP formentligt lave en mapning til deres SKS-koder via integrationen.

Så strukturerede data som muligt. Der kan være behov for modifikationer og fritekst, men dette ønskes undgået så vidt muligt.  

Der kom også lidt input fra ØST til felter, der behandles af gruppen på workshoppen d. 7. oktober, I får lige nedenstående til inspiration til jeres forberedelse af dette arbejde:

Parakliniske prøver (blodprøver, urinprøver, podninger osv.): Felterne menes at er overflødige i Graviditetsmappen, da prøveresultaterne allerede er tilgængelige via Laboratorieportalen eller sundhedsjournalen. Resultaterne er allerede tilgængelige via sundhedsplatformen og skal ikke kommunikeres via en omvej (graviditetsmappen). 

Medicin: FMK skal bruges som kilde til medicinoplysninger i stedet for fritekst.
Afdelinger og fødesteder: SOR-struktur bør anvendes til fødeafdelinger. 

Region Midt
Der har ikke været et møde mellem klinikere og IT, og der er derfor ikke tilbagemelding på kodeværket. De bakker dog op om inputtene fra Øst. Fra et klinisk synspunkt skal den eksisterende terminologi anvendes. Der kan dog være enkelte felter, som skal opfindes.

Region Syd
Der har ikke været et møde mellem klinikere og IT, og der er derfor ikke tilbagemelding på kodeværket. De bakker dog op om inputtene fra Øst.

Region Nord
Ingen tilbagemelding, da ingen repræsentanter var til stede ved mødet. 

PLO
PLSP har været i kontakt med PLO, men har ikke en afklaring på, hvilke hovedsystemer der anvendes. Der er derfor ingen konkret tilbagemelding. 

Det undrer MedCom, at der bruges tid på at diskutere, hvilket kodeværk der skal anvendes i de tilfælde, hvor der allerede findes struktureret data. Det er vigtigere at arbejde med de tilfælde, hvor dataene ikke er struktureret endnu. 

Kommunerne/KL
Har fået ny ressource til samarbejde med Novax og Solteq.

Bemærkninger
Der er bred enighed i arbejdsgruppen om at arbejde med struktureret data samt at anvende allerede eksisterende systemer for eksempelvis medicin. 

Konklusion:

Dette er en svær en opgave og selvom alle parterne ikke nåede, at få en afklaring i eget bagland, er det tydeligt at parterne og specielt de sundhedsfaglig gerne vil forsætte med at anvende de allerede kendte koder i deres egne systemer. Da det stadig ikke er lykkedes parterne at nå til enighed om valg af konkrete kodeværk til referenceterminologien, for de forskellige felter, vil projektet foreslå at nedenstående konklusion indstilles til styregruppen. Derved kan projektet udarbejde en referenceterminologi og parterne kan anvende deres eksisterende kodeværk og koder.

Forslag til indstilling:

Nuværende referenceterminologi anvendes til pilotafprøvningen, som beskrevet i projektgrundlaget. Graviditetsmappens referenceterminologi vil blive opdateret efter pilotafprøvningen, ifm. første release, med den som parterne i fælleskab er blevet enige om ifm. arbejdet i arbejdsgruppen for den tværsektorielle datamodel. Når referenceterminologien opdateres efter pilotafprøvningen anvendes SKS til diagnoser såfremt parterne bliver enige. SNOMED CT anvendes som udgangspunkt til resten, sammen med NPU, da de kodeværk kan dække de begreber, der indgår i den eksisterende vandre- og svangerskabsjournal. Dialog og det videre arbejde om feltindhold og strukturerede data tages med videre af arbejdsgruppen i Leverance 2 - 'Gennemgang af felter'. Viser det sig i arbejdet med Leverance 2' Gennemgang af felter' at parterne bliver enige om at anvende et andet kodeværk for grupper af felter end det der er foreslået ovenfor, vil projektet anbefale at referenceterminologien anvender disse ved den kommende opdatering efter pilotafprøvningen. Derved skal parterner ikke mappe den/de koder med deres egne ifm. integration.

3. Leverancen ’Gennemgang af felter’

Oplæg ved Karen West Dalker
Karen holdt oplæg om SP’s arbejde med integrationen af Graviditetsmappen. Se vedhæftede præsentation.

 

Der var generel positiv feedback på oplægget. Det nævnes samtidig, at gevinsterne, der opnås i Sundhedsplatformen ikke nødvendigvis opnås i andre regioner, medmindre der lægges meget arbejde i det. Regionerne er forskellige steder, og man skal huske på, at det er en national løsning, og at der er mange forskellige tempi regionerne imellem. Det blev diskuteret, hvordan man sikrer en balance mellem at få alle parter med uden at bremse processen i nogle af regionerne.

Oplæg ved Camilla Wiberg Danielsen
Camillas oplæg om kodearket nåede ikke at blive fremlagt. Det beskriver, hvordan I kan arbejde med feltarket inden vores WS d. 7. oktober i Odense.

Der er oprettet en side på NSPOP vedr. leverancen 'Gennemgang af felter'. Der findes opdateret feltark, samt Camillas oplæg om hjælp til at komme i gang med opgaven. Har I brug for yderligere stiller Camilla og jeg gerne op. Projektet har som lovet udarbejdet forslag til lead for opgaven hos hvert part.

Prioritering af felterne

Projektet har med input fra øst udarbejde følgende prioritering af felt arbejdet. Vi nåede ikke at gennemgå den på mødet, men I kan anvende ifm. jeres forberedelse til workshoppen d. 7. oktober. Det vil også være den prioritering vi vil planlægge dagen ud fra.

4. Evt.

Klinikerne udtrykte generelt bekymring om, hvordan der etableres et stærkt samarbejde mellem klinikere og IT-afdelingerne, da dette er afgørende for at komme i mål. Der udtrykkes bekymring i Region Midt om, at der ikke er en ledelsesmæssig opbakning til, at IT-afdelingerne skal bakke op om arbejdet, og at der ikke er ressourcer til det. Lone ville tage en opfølgning på dette endnu en gang. Da Region Syd er repræsenteret med 3 personer i arbejdsgruppen, vil det umiddelbart give god mening at der etableres et samarbejde om det, der skal forberedes og afklares hjemmefra.

Der er et generelt ønske om, at det bliver mere tydeligt, hvilke ressourcer, der er behov for på den enkelte leverance/bestilling. I den forbindelse blev det nævnt, at projektet vil tydeligøre dette i dagsordenen for fremtidige møder, som arbejdsgruppen fremadrettet skal anvende som et udgangspunkt for en vurdering af, hvornår det giver mening at deltage for de enkelte i arbejdsgruppen. Det er vigtigt, at man kun deltager til de møder, der giver værdi, så der ikke er nogen, der ender med at spilde deres tid.  

Vi nåede meget på 1½ time. Skal vi holde moment i arbejdet kræver det forberedelse. Vær opmærksom på hjemmeopgaven til næste gang, der er nu knapt 5 uger til vi mødes. Der kommer ikke yderligere materiale fra projektets side, som I skal bruge til jeres forberedelse end det, der allerede er udsendt eller kan findes ifm. dette referat.


God arbejdslyst.


  • No labels