Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk 

Indmelding af ændringsønsker

Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter har mulighed for at melde ændringsønsker ind til programsekretariatet. Ændringsønsker der meldes ind til programmet skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation.

Alle ændringsønsker registreres og præsenteres for Styregruppen for Et Samlet Patientoverblik, som skal prioritere ønskerne, når løsningen senere hen skal opgraderes.

Ændringsønsker indmeldes ved at udfylde nedenstående blanket og sende den til programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk 


Blanket til indmelding af ændringsønsker
Ændringsønske*Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder
Begrundelse*Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket
Indmeldt af*Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket
Kontaktperson*Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson
Dato for indmeldelse*Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt
Yderligere bemærkning*Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående


Indhold i Aftaleoversigt

MedCom har profileret indholdet i Aftaleoversigt under standarden DK-APD (Dansk profilering af HL7 Implementation Guide for CDA Release 2.0.1 - Appointment Document).

...

Type

Aftale

Beskrivelse

Eksempel

1

Standard aftale

En standard aftale indeholder altid start og sluttidspunkt

Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30

Besøg hos Lægerne Hansen

Torvegade 27, 0000 Brøndstrup


2

Tidspunkt ikke eksakt

Aftale indeholder altid start og sluttidspunkt

Tidspunkterne og udstrækningen i aftalen er vejledende, hvilket skal præciseres i visningen (eksempelvis via en lede tekst)

Tirsdag d. 11/10-2019 fra 12:45 til 13:00

Personlig pleje

Borgerens egen adresse


Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende


3

Sluttidspunkt ikke kendt

Aftalens sluttidspunkt er ikke kendt.

Onsdag d. 12/10-2019 fra 11:15

Ambulant undersøgelse

Afdeling H for ambulante undersøgelser

Hospitalsvej 4, 0000 Brøndstrup

Telefon: 33445566

4

Repeterende aftale

  1. En repeterende aftale er en aftale, som gentager sig over én eller flere dage.
  2. Alle repeterende aftaler er selvstændige aftale-dokumenter, med hver deres aftale- og dokument id’er, udover repetitions-id’et.
  3. Repeterende aftaler knyttes sammen med et repetitions-id.
    Det er ikke muligt via repetitions-id’et at afgøre hvordan repeterende aftaler er relateret tids-/periodemæssigt.
    Hvis én aftale, af en repeterende serie, ændre tidspunkt, er den stadigvæk defineret som repeterende og har uændret repetitions-id, men ændret tidspunkt for denne aftales start/slut. Se figur 3.
  4. Et repetitions-id er altid knyttet til én borger.
  5. Hvis én aftale, af en repeterende serie, ændrer lokation på aftalen, skal denne aftale ikke længere være repeterende.
  6. Hvis én aftale, af en repeterende serie, ændrer årsag til aftalen, skal repetitionen afsluttes og en ny aftale med nyt repetitions-ID kan oprettes.
  7. Hvis alle repeterende aftaler ændrer aftale start/slut tidspunkt, skal tidspunktet ændres for alle aftaler som har det samme repetitions-id. Repetitions-id’et må/kan bibeholdes.
  8. Hvis én aftale i en repeterende serie aflyses, skal aftalen fjernes fra visning (”deprecated”), aftalens repetitions-id er uændret.
  9. Hvis der oprettes flere aftaler med det samme repetitionsmønster som eksisterende repeterende aftaler, må/kan de nye aftaler anvende samme repetitions-id.
  10. Der er ingen begrænsning på antal af repeterende aftaler på et døgn eller antal dage som den repeterende aftale strækker sig over. Der vil i forhold til test og certificering ikke blive testet for overlappende perioder.  

En repeterende aftale kan være af typen 1,2 eller 3



5

Interval aftale

Bemærk, at denne aftale-type er udfaset af den tekniske standard, da den overlapper med type 2.
Se Errata ID#4 under https://svn.medcom.dk/svn/releases/Standarder/HL7/Appointment/Dokumentation/

En interval aftale er defineret på samme måde som aftale type nr. 2, men i stedet for at aftale-modtager præsenteres for et præcist tidspunkt angives et interval for det tidsrum som aftalen vil finde sted. Desuden skal der angives en tekst således at patienten er informeret om at aftaletidspunkterne er vejledende.

I en kalendervisning, vil start og sluttidspunkt angive aftalen, og den supplerende tekst skal vises således patienten ikke forventer besøg i hele tidsrummet, men er orienteret om at aftalen udføres inden for det angivene tidsrum

Foruddefinerede intervaller er angivet i Tabel 3.


Torsdag d. 13/10-2019 mellem 9 og 11

Personlig hjælp og pleje

Borgerens egen adresse

Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende, hjemmehjælpen vil ankomme i løbet af formiddagen

...

#3 Publicering af repeterende aftaler
Publicering af repeterende aftaler (aftale type 4) skal publiceres løbende, således at repetitionsmønsteret er gentaget 6 måneder frem, afhængigt af om repetitionerne stadig foregår. Undtaget er dog aftaler efter servicelovens §83 (hjemmehjælp) og Sundhedslovens §138 (hjemmesygepleje) som kun publiceres 30 dage frem.

#4 Status på gyldige aftaler
Gyldige aftaler skal have statuskoden ”Active”, i henhold til beskrivelsen i standarden.

...

#10 Spærring
Patienter har via Min Spærring [MIN SPÆRRING] mulighed for at spærre for enkelte sundhedspersoners adgang til hele, eller dele af Aftaleoversigten. Lokale fagsystemer skal kunne håndtere at der er spærret for patientens Aftaleoversigt, og registrere hvis spærringen brydes, f.eks. hvis patienten giver samtykke til at sundhedspersonen må få adgang til patientens data.

Håndtering af adressebeskyttelse

Der gøres opmærksom på, at i Fælles Stamkort vil adresseoplysninger være skjult for begge forældre, hvis bo-forælderen aktivt har valgt også at adressebeskytte barn/børn. HVIS bo-forælderen ikke aktivt har foretaget dette valg via borger.dk, så vises adresseoplysningerne på barn/børn for den anden forældremyndighedsindehaver. Der er således ikke tale om at Fælles Stamkort viser noget forkert, men at bo-forælderen ikke har foretaget den rigtige registrering i CPR-registret, via Borger.dk. Stamkort fra regioner/kommuner viser ikke nødvendigvis  oplysninger fra CPR-registret, men fra andre datakilder – Sundhedsdatastyrelsen har gjort kommuner og regioner opmærksomme på evt. problematikker i forhold til adressebeskyttede oplysninger i CPR

Ift. aftaleoversigten vil adresseoplysninger fremgå, medmindre der er lagt adressebeskyttelse på både bo-forældre og barn/børn på lige fod med stamkortet. Hvis der foretages en registrering om adressebeskyttelse, vil den gælde fremadrettet og således vil adresseoplysninger vedrørende gamle aftaler stadig fremgå. Dette gælder, da disse fremgår af regioner/kommuners bookingsystemer, og der i den forbindelse bliver fulgt en MedCom standard. Regionerne og kommunerne er blevet gjort opmærksom på evt. uhensigtsmæssigheder med historiske aftaler i deres bookingsystemer. Der arbejdes på en løsning.

Teknisk overblik

Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur, den tekniske dokumentation ses under: Teknisk implementeringsvejledning Aftaleoversigt

...

0.82019-12-06Udkast til Indhold og Forretningsregler til AftaleoversigtenSDS
0.92019-12-20Opdateret på baggrund af indkommende kommentarerSDS
1.02020-01-06 Offentlig efter afsluttet kommenteringsrundeSDS
1.0.12020-01-16Præciseret forretningsregel #6 omkring lokale kopier af aftaleoversigtenSDS
1.0.22020-05-27Præcisering i teksten omkring aftale type nr. 5SDS
1.0.3 2020-09-25 Præcisering af #2SDS
1.0.42020-10-26Præciseringer omkring brugen af SOR, samt tilføjelse af flere eksemplerSDS
1.0.52020-11-13Præcisering af hvordan en repeterende aftale defineresSDS
1.0.62021-02-11Præcisering af #9 - pårørende skal ikke kunne redigerer aftalerSDS
1.0.72021-11-08Præciseret at aftale type #5 er udfaset af CDA standarden, da den overlapper med type #2SDS
1.0.82022-06-28Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i AftaleoversigtenSDS
1.0.92023-09-20Opdateret forretningsregel #3 er tilføjet.SDS
1.0.102024-04-10Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønskerSDS