Page History
...
For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk
Indmelding af ændringsønsker
Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter har mulighed for at melde ændringsønsker ind til programsekretariatet. Ændringsønsker der meldes ind til programmet skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation.
Alle ændringsønsker registreres og præsenteres for Styregruppen for Et Samlet Patientoverblik, som skal prioritere ønskerne, når løsningen senere hen skal opgraderes.
Ændringsønsker indmeldes ved at udfylde nedenstående blanket og sende den til programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk
Blanket til indmelding af ændringsønsker | |
---|---|
Ændringsønske | *Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder |
Begrundelse | *Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket |
Indmeldt af | *Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket |
Kontaktperson | *Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson |
Dato for indmeldelse | *Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt |
Yderligere bemærkning | *Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående |
Indhold i Aftaleoversigt
MedCom har profileret indholdet i Aftaleoversigt under standarden DK-APD (Dansk profilering af HL7 Implementation Guide for CDA Release 2.0.1 - Appointment Document).
...
Type | Aftale | Beskrivelse | Eksempel |
1 | Standard aftale | En standard aftale indeholder altid start og sluttidspunkt | Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30 Besøg hos Lægerne Hansen Torvegade 27, 0000 Brøndstrup |
2 | Tidspunkt ikke eksakt | Aftale indeholder altid start og sluttidspunkt Tidspunkterne og udstrækningen i aftalen er vejledende, hvilket skal præciseres i visningen (eksempelvis via en lede tekst) | Tirsdag d. 11/10-2019 fra 12:45 til 13:00 Personlig pleje Borgerens egen adresse Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende |
3 | Sluttidspunkt ikke kendt | Aftalens sluttidspunkt er ikke kendt. | Onsdag d. 12/10-2019 fra 11:15 Ambulant undersøgelse Afdeling H for ambulante undersøgelser Hospitalsvej 4, 0000 Brøndstrup Telefon: 33445566 |
4 | Repeterende aftale |
En repeterende aftale kan være af typen 1,2 eller 3 | |
5 | Interval aftale Bemærk, at denne aftale-type er udfaset af den tekniske standard, da den overlapper med type 2. | En interval aftale er defineret på samme måde som aftale type nr. 2, men i stedet for at aftale-modtager præsenteres for et præcist tidspunkt angives et interval for det tidsrum som aftalen vil finde sted. Desuden skal der angives en tekst således at patienten er informeret om at aftaletidspunkterne er vejledende. I en kalendervisning, vil start og sluttidspunkt angive aftalen, og den supplerende tekst skal vises således patienten ikke forventer besøg i hele tidsrummet, men er orienteret om at aftalen udføres inden for det angivene tidsrum Foruddefinerede intervaller er angivet i Tabel 3. | Torsdag d. 13/10-2019 mellem 9 og 11 Personlig hjælp og pleje Borgerens egen adresse Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende, hjemmehjælpen vil ankomme i løbet af formiddagen |
...
#3 Publicering af repeterende aftaler
Publicering af repeterende aftaler (aftale type 4) skal publiceres løbende, således at repetitionsmønsteret er gentaget 6 måneder frem, afhængigt af om repetitionerne stadig foregår. Undtaget er dog aftaler efter servicelovens §83 (hjemmehjælp) og Sundhedslovens §138 (hjemmesygepleje) som kun publiceres 30 dage frem.
#4 Status på gyldige aftaler
Gyldige aftaler skal have statuskoden ”Active”, i henhold til beskrivelsen i standarden.
...
#10 Spærring
Patienter har via Min Spærring [MIN SPÆRRING] mulighed for at spærre for enkelte sundhedspersoners adgang til hele, eller dele af Aftaleoversigten. Lokale fagsystemer skal kunne håndtere at der er spærret for patientens Aftaleoversigt, og registrere hvis spærringen brydes, f.eks. hvis patienten giver samtykke til at sundhedspersonen må få adgang til patientens data.
Håndtering af adressebeskyttelse
Der gøres opmærksom på, at i Fælles Stamkort vil adresseoplysninger være skjult for begge forældre, hvis bo-forælderen aktivt har valgt også at adressebeskytte barn/børn. HVIS bo-forælderen ikke aktivt har foretaget dette valg via borger.dk, så vises adresseoplysningerne på barn/børn for den anden forældremyndighedsindehaver. Der er således ikke tale om at Fælles Stamkort viser noget forkert, men at bo-forælderen ikke har foretaget den rigtige registrering i CPR-registret, via Borger.dk. Stamkort fra regioner/kommuner viser ikke nødvendigvis oplysninger fra CPR-registret, men fra andre datakilder – Sundhedsdatastyrelsen har gjort kommuner og regioner opmærksomme på evt. problematikker i forhold til adressebeskyttede oplysninger i CPR
Ift. aftaleoversigten vil adresseoplysninger fremgå, medmindre der er lagt adressebeskyttelse på både bo-forældre og barn/børn på lige fod med stamkortet. Hvis der foretages en registrering om adressebeskyttelse, vil den gælde fremadrettet og således vil adresseoplysninger vedrørende gamle aftaler stadig fremgå. Dette gælder, da disse fremgår af regioner/kommuners bookingsystemer, og der i den forbindelse bliver fulgt en MedCom standard. Regionerne og kommunerne er blevet gjort opmærksom på evt. uhensigtsmæssigheder med historiske aftaler i deres bookingsystemer. Der arbejdes på en løsning.
Teknisk overblik
Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur, den tekniske dokumentation ses under: Teknisk implementeringsvejledning Aftaleoversigt
...
0.8 | 2019-12-06 | Udkast til Indhold og Forretningsregler til Aftaleoversigten | SDS |
0.9 | 2019-12-20 | Opdateret på baggrund af indkommende kommentarer | SDS |
1.0 | 2020-01-06 | Offentlig efter afsluttet kommenteringsrunde | SDS |
1.0.1 | 2020-01-16 | Præciseret forretningsregel #6 omkring lokale kopier af aftaleoversigten | SDS |
1.0.2 | 2020-05-27 | Præcisering i teksten omkring aftale type nr. 5 | SDS |
1.0.3 | 2020-09-25 | Præcisering af #2 | SDS |
1.0.4 | 2020-10-26 | Præciseringer omkring brugen af SOR, samt tilføjelse af flere eksempler | SDS |
1.0.5 | 2020-11-13 | Præcisering af hvordan en repeterende aftale defineres | SDS |
1.0.6 | 2021-02-11 | Præcisering af #9 - pårørende skal ikke kunne redigerer aftaler | SDS |
1.0.7 | 2021-11-08 | Præciseret at aftale type #5 er udfaset af CDA standarden, da den overlapper med type #2 | SDS |
1.0.8 | 2022-06-28 | Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i Aftaleoversigten | SDS |
1.0.9 | 2023-09-20 | Opdateret forretningsregel #3 er tilføjet. | SDS |
1.0.10 | 2024-04-10 | Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønsker | SDS |