You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 10 Current »

Siden beskriver definerer governance for ændringsønsker til de løsninger som indgår i Program for Et Samlet Patientoverblik. Siden er til brug for sundhedsvæsenets parter. Formålet er at gøre det tydeligt, hvilke processer der er gældende for håndtering af ændringsønsker til løsningerne i Et Samlet Patientoverblik. Dokumentet henvender sig derfor primært til parter, der ønsker at indmelde et ændringsønske til en løsning i Et Samlet Patientoverblik.

Et ændringsønske dækker over ønsker til ændringer i de eksisterende løsninger. Governance beskrevet på denne side, dækker kun over større ændringsønsker, som kræver snitfladeændringer eller standardopdateringer, og som dermed har indvirkning på alle anvendersystemerne. Fejlrettelser og mindre ændringer administreres af programsekretariatet i Sundhedsdatastyrelsen. For nuværende gælder denne governance for Aftaleoversigten og Fælles Stamkort, men kan udvides til at omfatte flere løsninger.  


Organisering og roller

Der indgår forskellige aktører i governance for ændringsønsker. Disse aktørers roller i forbindelse med håndtering af ændringsønsker beskrives i nedenstående, og relationen imellem dem er illustreret i figur 1. Beskrivelsen udvikles i takt med de behov, der opstår, når flere løsninger i Et Samlet Patientoverblik kommer i drift.

Programstyregruppen for Et Samlet Patientoverblik består af repræsentanter fra Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Praktiserende Lægers Organisation, Sundhed.dk, MedCom, Indenrigs– og Sundhedsministeriet og Sundhedsdatastyrelsen. Styregruppen har beslutningsmandat, når det kommer til at godkende prioriteringen af ændringsønsker.

Brugergruppen for Aftaleoversigten og Fælles Stamkort består af borger- og sundhedsfaglige repræsentanter, som kvalificerer og rådgiver i den værdibaserede prioritering af ændringsønsker. Brugergruppen kan nedsætte arbejdsgrupper efter behov for yderligere kvalificering af større afklaringspunkter.

Programsekretariatet for Et Samlet Patientoverblik drives af Sundhedsdatastyrelsen og er ansvarlig for drift, vedligehold og videreudvikling af løsningerne i Et Samlet Patientoverblik. Product ownere i Et Samlet Patientoverblik er ansvarlige for at vedligeholde en backlog over alle ændringsønsker for løsningerne samt for at drive processerne for ændringsønsker i samarbejde med NSP-teamet (se næste afsnit).



Proces for ændringsønsker

Her beskrives, hvilke processer der understøtter håndtering af ændringsønsker. Processerne er illustreret i nedenstående figur, som er opdelt i fire overordnede faser: 1) Idé 2) Analyse og planlægning, 3) Gennemførsel og 4) Drift og vedligehold. Under figuren beskrives faserne i kronologisk rækkefølge.


Fase 1: Idé

Første fase starter med, at der indmeldes et ændringsønske. Det er Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter, der har mulighed for at indmelde ændringsønsker. Det omfatter sundhedsvæsenets parter, herunder kommuner, regioner, alment praktiserende lægepraksisser og speciallægepraksisser. Derudover omfatter det også parter repræsenteret i programstyregruppen, herunder Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Praktiserende Lægers Organisation, Sundhed.dk og Indenrigs –og Sundhedsministeriet. Det betyder eksempelvis, at sundhed.dk kan indmelde ændringsønsker på vegne af borgere.

Ændringsønsker skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation, men kan også meldes ind på vegne af flere organisationer. Ændringsønsker indmeldes ved at udfylde nedenstående blanket, som sendes til programmets fællespostkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk. 


Blanket til indmelding af ændringsønsker

Ændringsønske

*Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder

Begrundelse

*Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket

Kritikalitet

*Indsæt ’høj’, ’medium’ eller ’lav’

Indmeldt af

*Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket

Kontaktperson

*Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson

Dato for indmeldelse

*Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt

Finansieringskilde

*Indsæt den forventede finansieringskilde

Yderligere bemærkning

*Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående


Alle ændringsønsker indsættes løbende på en backlog, som prioriteres med input fra brugergruppen. Brugergruppen kommer med input til, hvordan der skabes størst værdi for brugerne af løsningerne for de ressourcer (tid og økonomi), der er tilgængelige. Ændringsønsker med den højeste prioritering overgår til fase 2.

Der kan ved større opgaver eller opgaver med stor usikkerhed være behov for, at programstyregruppen giver mandat til, at programsekretariatet igangsætter det afklarende arbejde i fase 2.

Fase 2: Analyse og planlægning

I fase 2 igangsættes en analyse af en lang række afhængigheder vedr. de prioriterede ændringsønsker, f.eks.:

  • Teknik: Hvordan vil den tekniske løsning se ud, og er der tekniske udfordringer, som der skal tages højde for?
  • Jura: Er der hjemmelsgrundlag for at lave ændring, og er der juridiske afklaringer, som udestår?
  • Sikkerhed: Skal der laves en risikovurdering på baggrund af ændring, og er der andre sikkerhedsrelaterede afklaringer, som udestår?
  • Tidsressourcer: Har vi internt de fornødne tidsmæssige ressourcer til at gennemføre ændringen, herunder afklaring af NSP-ressourcer, og er der afhængigheder til tidsmæssige ressourcer hos eksterne parter, som kræver afklaring (f.eks. MedCom og Sundhed.dk)?
  • Økonomi: Hvad koster det at gennemføre ændringen, og hvilke eventuelle driftsomkostninger medfører det, hvis ændringen gennemføres?

På baggrund af ovenstående afklaringer udarbejdes der et udkast til en tidsplan. Derefter vil prioriteringen af ændringsønsker blive indstillet til formel godkendelse i Programstyregruppen for Et Samlet Patientoverblik.

Hvis Programstyregruppen ikke godkender prioriteringen, vil processen gå tilbage til fase 1. Hvis programstyregruppen godkender ændringsønsket, påbegyndes arbejdet med snitfladebeskrivelse, som skal i høring hos relevante parter, herunder evt. systemleverandører, før endelig godkendelse. Herefter specificeres test- og certificeringskriterier som det sidste før, at gennemførselsfasen igangsættes.

Fase 3: Gennemførsel

De tekniske udviklingsleverancer udføres, og de nye snitflader gøres tilgængelige i både dokumentationen samt testmiljøer.

Efter udviklingsarbejdet er færdigt, skal både den tekniske løsning og anvendersystemerne testes og re-certificeres. Test og certificering udføres af Sundhedsdatastyrelsen og MedCom. Løsningerne testes i forhold til det set-up, som er beskrevet under Test af Et Samlet Patientoverblik. Testforløbet følger Domæneregler for Sundhedsdatastyrelsens patientindeks for dokumentdeling.

For systemer der ikke før har været tilsluttet, er der også en række administrative forudsætninger, der skal være på plads, før en løsning kan få adgang til en løsning i produktionsmiljøet. Det står beskrevet under: Administrative forudsætninger.

Når udvikling samt test og certificering er gennemført, igangsættes den tekniske implementering. Det betyder, at snitfladen gøres tilgængelig i produktionsmiljøet samt, at anvendersystemerne begynder at anvende snitfladen.

Fase 4: Drift og vedligehold

Efter gennemførselsfasen overgår snitfladen til drift og vedligehold. I forbindelse med overgangen fra gennemførsel til drift og vedligehold er det vigtigt, at der er fokus på behovet for overlevering.


Ændringslog


1.02025-07-15Side oprettetSDS


  • No labels