Indledning
Supportsiden er henvendt til implementeringsansvarlige. Siden giver et indblik i supportflowet på et overordnet niveau.
Derudover referer siden til redskaber, som kan understøtte arbejdet i de lokale supportfunktioner. De implementeringsansvarlige kan anvende dette som udgangspunkt i dialog med de lokale supportfunktioner.
Vi opfordre alle supportfunktioner til at abonnere på NSP-driftsstatus: https://status.nspop.dk/
Indhold
- Supportflow ved fejl
- Sikkerhedshændelser
- Sådan anmeldes en sikkerhedshændelse
- Servicemål
- Tekst der kan bruges af lokale organisationer til information af borgere og brugere
Supportflow ved fejl
Sundhedsprofessionelle som møder en fejl i deres fagsystem, skal henvende sig til supportfunktionen for det lokale fagsystem.
- Slutbruger identificerer en fejl i fagsystem
- Slutbruger undersøger selv om sagen via sundhed.dk FAQ og Tidsplan for ibrugtagning (KFR: Hvad betyder dette? Skal hjemmehjælperen selv undersøge om det er en fejl, eller er det hos den lokale supportorganisation dette ligger?)
- Kan løsning ikke findes via ovenstående indmeldes fejlen til den lokale fagsystem supportfunktion (KFR: jeg tror ikke det er sådan det vil anvendes)
- Den lokale fagsystem supportfunktion visiterer fejlen (1. level support).
- Den lokale fagsystem supportfunktion håndterer fejlen lokalt
- Den lokale fagsystem supportfunktion melder fejl til NSP support https://www.nspop.dk/category/sup
UDKAST TIL NY FIGUR OVER SUPPORTFLOW:
Untitled, Online Whiteboard for Visual Collaboration (miro.com) (KFR: Denne figur viser ikke hvem der har ansvaret for at melde fejlen videre, det bør tilrettes)
Sikkerhedshændelser
En sikkerhedshændelse er et brud på sikkerheden, der bringer data eller systemer i fare. En sikkerhedshændelse kan være et angreb udefra, en fejl begået af en medarbejder, læk af personoplysninger eller en teknisk fejl.
Eksempler på sikkerhedshændelser:
Mistet it-udstyr, fx laptop, mobiltelefon, usb-nøgle og lignende
Utilsigtet deling eller offentliggørelse af personoplysninger
Afsendelse af mail indeholdende personoplysninger uden kryptering
Afsendelse af mail/brev til forkert modtager
Videregivelse af flere oplysninger end nødvendigt
Utilsigtet sletning af oplysninger
Tildeling af forkerte rettigheder, således at en person får indblik i noget, som de ikke skulle
Virus og anden malware på din computer
Modtagelse, og besvarelse, af phishing mails
Et it-system, der er ikke virker, som det skal eller er utilgængeligt
Sådan anmeldes en sikkerhedshændelse
Processen for håndteringen af sikkerhedshændelser er beskrevet i NSP Serviceaftale, som du finder hos din lokale serviceaftale ansvarlige.
Se blandt andet:
Vilkår - NSP services - Global Site (nspop.dk)
Vilkår for sikkerhedsforanstaltninger hos Serviceanvender - NSP services - Global Site (nspop.dk)
Servicemål
For servicemål på NSP og dennes services, se: Servicemål for NSP og services
Tekst der kan bruges af lokale organisationer til information af borgere og brugere.
Borgere
Borgere skal enten henvende sig til
- sundhed.dk's support - se kontaktoplysninger og åbningstider her
Supporten kan kontaktes over 1) mail, 2) telefon eller 3) chatbot
- Den afdeling eller enhed, som henvendelsen vedrører - fx egen læge, hospitalsafdeling eller kommunen (KFR: Dette skal nok beskrives yderligere, f.eks. skal borgeren tage fat i lægen først, eller sundhed.dk først?)
Det er fx relevant i tilfælde, hvor henvendelsen drejer sig om forkert indhold i aftaler.
Tjekliste til supportfunktioner ved henvendelser fra slutbruger
Supportfunktioner, der modtager henvendelser fra slutbrugere (borgere eller sundhedsprofessionelle), rådes til at gennemgå nedenstående tjekliste, inden sagen sendes videre. Tjeklisten skal bruges til at sikre, at sager afsluttes så hurtigt som muligt i de tilfælde, hvor der allerede findes svar på henvendelsen.
Se hvad der fremgår af borgerens oversigt på sundhed.dk og evt. andre oversigter (fx MinLæge)
- Se hvem der anvender løsningerne på nuværende tidspunkt i ibrugtagningsoversigt her
- Læs i FAQ på sundhed.dk om der allerede findes svar på spørgsmålet - se FAQ for aftaler her og FAQ for stamkort her
Eksempel på brug af tjekliste: En borger skriver til supporten i sundhed.dk, at de ikke kan se deres aftaler med kommunen. Supporten tjekker ibrugtagningsoversigten, som viser, at den pågældende kommune endnu ikke har taget aftaleoversigten i brug. Supporten kan dermed give borgeren besked og lukke sagen.

