Overordnet supportflow
- Slutbrugerne identificerer en fejl eller sikkerhedshændelse, og kontakter 1. level support, hvilket er den lokale servicedesk
- Lokal servicedesk visiterer fejlen eller sikkerhedshændelsen, og håndterer den enten lokalt, eller tager fat i 2. level support, som er den nationale servicedesk
- National servicedesk visiterer fejlen eller sikkerhedshændelsen, og sender den videre til de relevante IT- eller driftsteknikere, eller til en problemmanager
- IT- eller driftsteknikere løser fejlen, og rapporterer tilbage til den nationale servicedesk, der igen rapporterer tilbage til den lokale servicedesk
- IT- eller driftsteknikere har behov for yderligere bistand for at kunne afhjælpe fejlen, og tager kontakt til 3. level support
2. level support
For teknisk support til løsningerne under Program for Et Samlet Patientoverblik, se følgende:
https://www.nspop.dk/category/sup
Som beskrevet er supporten udelukkende for IT-leverandører og supportfunktioner hos parterne. Borgere skal henvende sig direkte til parternes egne supportfunktioner.
Der er vigtigt at beskrivelsen af supportsagerne er præcise, som defineret via ovenstående link, derved kan der hurtigere følges op på sagerne.
Borgere
Borgere skal enten henvende sig til
- sundhed.dk's support :
Telefonen er åben: Mandag-søndag 08:00-16:00 på 44 22 20 80.
Mail til sundhed.dk's support på info@sundhed.dk
- Der hvor aftalen er oprettet. For eksempel egen læge/speciallæge, hospitalsafdeling eller ambulatorium, kommunen.
Tjekliste til supportorganisationer
Supportorganisationer, der modtager henvendelser fra slutbrugere (sundhedsfaglige eller borgere), kan starte med at gennemgå nedenstående tjekliste, inden sagen sendes videre. Tjeklisten skal bruges til at sikre, at sager afsluttes så hurtigt som muligt i de tilfælde, hvor der allerede findes svar på henvendelsen.
Tjekliste
- Tjek borgerens indholdHvad kan borgeren se på sundhed.dk?
- Tjek ibrugtagningsoversigt - se listen herHvem anvender løsningerne på nuværende tidspunkt?
- Tjek FAQ på sundhed.dk - se FAQ for aftaler her og FAQ for stamkort herFinder der svar på spørgsmålet?
Eksempel på brug af tjekliste: En borger skriver til supporten i sundhed.dk, at de ikke kan se deres aftaler med kommunen. Supporten tjekker en ibrugtagningsoversigten, som viser, at den pågældende kommune endnu ikke har taget aftaleoversigten i brug, og kan dermed give borgeren besked og lukke sagen.
Sikkerhedshændelser
En sikkerhedshændelse er et brud på sikkerheden, der bringer data eller systemer i fare. En sikkerhedshændelse kan være et angreb udefra, en fejl begået af en medarbejder, læk af personoplysninger eller en teknisk fejl.
Eksempler på sikkerhedshændelser:
Mistet it-udstyr, fx laptop, mobiltelefon, usb-nøgle og lignende
Utilsigtet deling eller offentliggørelse af personoplysninger
Afsendelse af mail indeholdende personoplysninger uden kryptering
Afsendelse af mail/brev til forkert modtager
Videregivelse af flere oplysninger end nødvendigt
Utilsigtet sletning af oplysninger
Tildeling af forkerte rettigheder, således at en person får indblik i noget, som de ikke skulle
Virus og anden malware på din computer
Modtagelse, og besvarelse, af phishing mails
Et it-system, der er ikke virker, som det skal eller er utilgængeligt
Sådan anmelder du en sikkerhedshændelse
Processen for håndteringen af sikkerhedshændelser er beskrevet i NSP Serviceaftale, som du finder hos din lokale serviceaftale ansvarlige.
Se blandt andet:
Vilkår - NSP services - Global Site (nspop.dk)
Vilkår for sikkerhedsforanstaltninger hos Serviceanvender - NSP services - Global Site (nspop.dk)
Servicemål
For servicemål på NSP og dennes services, se: Servicemål for NSP og services