Referat

Deltagere:

 

Lars Simesen, Region Midt

Line Glad, Region Sjælland

Irene Zuschlag, MedCom

Normann Aaboe Nielsen, Region Syddanmark

Melanie Jensen, PLSP

Jesper Sørensen, PLSP

Karen Dalker, Region H.

Jesper Breum Pedersen, Region H.

Søren Gammelgaard, Medcom

Birgit Simonsen, Region H.

Camilla Wiberg Danielsen, Sundhedsdatastyrelsen

Anne Uller, Region Syddanmark

Sisse Kammann, Region H.

Lisbeth Iversen Atke, Region H.

Steffen Sommer, Region Midt

Jens Nielsen, Region H.

Line Rosendahl, Region Sjælland

Anette Werner, Region Syddanmark

Connie Christiansen, Region H.

Tine Juul Als, Region Nordjylland


Repræsentanter fra projektet:

Ida Bachmann Anthony, Sundhedsdatastyrelsen

Lone Dalager, Syddansk Sundhedsinnovation

Stefan Madsen Sjødahl, Syddansk Sundhedsinnovation

Kjeld Froberg, Lakeside

Thor Schliemann, Sundhedsdatastyrelsen

Birgitte Kruse, Sundhedsdatastyrelsen

Hans Henrik Præstbro, Sundhedsdatastyrelsen


Afbud:

Dennis Kirkeby, Novax

Mie Hjorth Matthiesen, MedCom

Susanne Prang Nielsen, Region Nordjylland


Velkommen

Ida Anthony bød velkommen og præsenterede agenda for dagen. På dagens møde i den tekniske arbejdsgruppe er der inviteret sundhedsfaglige med, da der er brug for kliniske input i de tekniske afklaringer.


Status på projektet 

Lone Dalager gav en overodnet status på projektet og fremdriften på de forskellige delprojekter.

Organisering af implementeringen er godkendt af Den nationale bestyrelsen for Sundheds-IT.  Styregruppen for implementering er under etablering

I Pilot delprojektet pågår der arbejde med at udpege praksis læger til deltagelse i piloten.


Issuelog

Issuelog blev kort gennemgået i forhold til hvad der er på programmet ved de næste møder og at vi sammen på mødet d. 25. marts opdaterer issuelog. Parterne skal derfor forberede sig ved at kigge på issuelog og vurdere om noget mangler.


Koder

Med udgangspunkt i den aftalte proces, blev der taget hul på gennemgang af udvalgte områder.

Konklusionen blev, at der var behov for en tydelig opdeling af de forskellige perioder vi står overfor, der derfor inddeles i:

  1. Den meget korte bane, dækker over pilotafprøvning 
  2. Den korte bane, dækker over implementering af 1. release efter pilotafprøvning 
  3. Den lange bane, Fase 2 (2022-2024) 

For nr. 1 den meget korte bane, altså pilotafprøvningen anvendes det dataset og de tilhørende koder i nuværende version af graviditetskortet. Med respekt for det store arbejde som bl.a. klinikerne har været en stor del af i 2018, 2019 og 2020.

For nr. 2. den korte bane og 3. den lange bane, fortsættes den parallel proces vedr. data og koder, men den rykkes over i delprojekt implementering. Parterne udarbejder i samarbejde et data roadmap, så det for Systemleverandørerne er tydeligt hvornår der kan forventes ændringer på de forskellige dataområder. Samtidig sikre roadmappet et overblik over hvor vi vil hen med løsningen og at ambitionen holdes høj.

4 områder er identificeret til gennemgang på mødet:

Blodtype:

Resultater som findes i LabSvar vil ikke blive indtastet i Graviditetsportalen, heller ikke under pilotafprøvningen grundet risiko for UTH (fejl i de manuelle indtastning). Det betyder at felterne i Graviditetskortet og Graviditetsportalen er tomme og derfor ikke indgår i pilotafprøvningen. Analyse og evt. integration til LabSvar placeres på projektets roadmap.

Civilstand:

Løsningen har behov for civilstand og boligforhold. Disse data er ikke en del af Fælles Stamkort, så det kan derfor ikke hentes derfra. Fælles Stamkort er et emne på gruppes issuelog, og vil blive gennemgået i den tekniske arbejdsgruppe efter den prioritering som gruppen ønsker emnerne behandlet.  

Sygdomme/særlige tilstande:

SP havde et forslag om at udvide og strukturer dette område yderligere. De kliniske repræsentanter ønskede ikke dette ændret til pilotafprøvningen. Projektet fastholder derfor nuværende scope, med respekt for det store arbejde som er gået forud for at nå frem til det. Der var enighed om at dataområdet blev taget med videre i den kommende parallel proces vedr. koder, så det kan vurderes om området på sigt skal ændres/udvides.

Tobak:

Der er ingen ændringer på området frem mod pilotafprøvningen. Der var et ønske fra SP om at udvide data, så antal blev tilføjet. Der udover er Sundhedsdatastyrelsen sammen med RKKP og styrelsens PRO-tema i øjeblikket i gang med et standardiseringsarbejde vedr. helbredsfaktorer (KRAMS). Arbejdet vedrørende rygning er det, der behandles først. Arbejdet går ud på at fastlægge betydningen af de begreber, der ligger bag spørgsmål og svar i fx kvalitetsdatabaser, PRO-skemaer og lign. Der er inddraget flere forskellige kilder: rygestopdatabasen, nationale og regionale sundhedsprofiler, PRO-skemaer, kvalitetsdatabaserne, koder fra praksis m.fl. Der var derfor enighed om at dataområdet kan tages med videre i den kommende parallel proces vedr. koder, så det kan vurderes om området skal på data roadmappet og evt. hvornår der skal kigges på det igen i dette projekt.

Her er de slide der blev præsenteret på mødet:


Opfølgning:

Det er aftalt at roadmap opdateres, så vi får et for dataområdet. 

Der nedsættes et parallelt spor i regi af delprojekt implementering, der arbejder videre med data, det er derfor ikke længere den tekniske arbejdsgruppe der har opgaven.

Inddragelse af private aktører bl.a. private jordemødre tages op på en af vores kommende møder i den tekniske arbejdsgruppe.



  • No labels