Page History
| Table of Contents |
|---|
Indledning
Formålet med denne vejledning er at give et overblik over indholdet i Fælles Stamkort samt beskrive forretningsreglerne for anvendelsen.
I dokumentet er der først en beskrivelse af indholdet i Fælles Stamkort, herunder hvilke data der indgår. Derefter beskrives forretningsreglerne for anvendelsen af løsningen og til sidst er der henvisninger til dokumentationen for Fælles Stamkort, herunder programmets Domæne Model, introduktion til dokumentdeling, og den øvrige tekniske dokumentation til Fælles Stamkort.
Indhold og forretningsregler
Hvad er Fælles Stamkort
| Excerpt |
|---|
Formålet med Fælles Stamkort er, at give patienter, pårørende og relevante sundhedspersoner et fælles overblik over patienters stamdata i sundhedsvæsenet. Patienter har ikke tidligere haft mulighed for selv at opdatere deres stamoplysninger, den mulighed får de nu via Sundhed.dk. Patienters stamoplysninger er i dag fordelt i en række registre, både autoritative registre som bl.a. CPR-register og Sygesikringsregisteret og en lang række lokale fagsystemer. Data fra de autoritative registre er per definition korrekte, og kan udelukkende tilpasses af de relevante myndigheder. Data, som eksisterer i de lokale fagsystemer, kan derimod være af ældre dato. Det betyder, at patienterne ofte bliver bedt om at angive/bekræfte, at oplysningerne fra det lokale system er korrekte, og at ændringer til disse oplysninger skal rettes i flere lokale fagsystemer, og på tværs af myndigheder. Fælles Stamkort giver patienter mulighed for selv at vedligeholde og dele stamoplysninger, som ikke er indeholdt i de nuværende autoritative registre, som f.eks. pårørende, midlertidig adresse og sprog, på tværs af sundhedsvæsenet. Ved national udbredelse af Fælles Stamkort bliver stamkortregisteret masterdata for oplysninger som f.eks. pårørende og sprog. Patientens pårørende med fuldmagt og sundhedsfaglige med behandlingsrelation til patienten, har også mulighed for at indtaste oplysninger på vegne af patienten. Forudsætninger for Fælles StamkortIndholdet i Fælles Stamkort er udvalgt på baggrund af en større arbejdsgangsanalyse, "Arbejdsgangsanalyse - Digitalt samarbejde om komplekse patientforløb"". Analysen kan rekvireres ved programsekretariatet via Patientoverblik@sundhedsdata.dk. Efterfølgende har en projektgruppe med deltagere fra både hospitaler, kommuner og praktiserende læger, udvalgt hvilke oplysninger, som er vigtigst at dele på tværs af parterne. Indholdet er udvalgt med hensyntagen til hvilke oplysninger som kommer patienter og sundhedsvæsenets parter til gavn og med overholdelse af lovgivningen. |
Data governance
Stamkortregisteret er autoritativt register for patientens oplysninger i relation til sundhedsområdet om pårørende, om patientens og pårørendes telefonnumre, om patientens midlertidige adresse samt patientens foretrukne kommunikationssprog. Sundhedsdatastyrelsen opretholder et register med disse oplysninger. Registeret udstilles via Fælles Stamkort.
Sundhedsdatastyrelsen står for en data governance for stamkortregisteret, governancen indeholder:
- Beslutningsproces for hvordan ændringer og tilføjelser håndteres.
- Kommunikationskanal via hjemmeside.
- Lovgivning og regler som registeret efterlever.
- Vedligehold af standarder og vejledninger angående brugen af registeret.
| Multiexcerpt | ||
|---|---|---|
| ||
For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk |
Til sidst er der en beskrivelse af borgers frakobling af Fælles Stamkort for offentlige myndigheder.
Indhold i Fælles Stamkort
...
Patientens CPR-nummer, navn og adresse udveksles gennem Fælles Stamkort, således det er muligt at vise data for patienten fra en patientportal uden, at patientportalen har synkroniseret hele CPR-registeret [CPR]. Fælles Stamkort må ikke benyttes til at synkronisere en CPR-register-kopi, dertil anvendes eksisterende løsninger vendt mod CPR-registeret.
Den nuværende produktionsløsning for Fælles Stamkort er version 3, som fra d. 15/1-2025 erstattede den tidligere version 2. Fælles Stamkorter udvidet med oplysninger om patientens fravalg af genoplivningsforsøg vedhjertestop.
Fælles Stamkort indeholder ikke erstatnings-CPR-numre, samt tidligere CPR-numre for patienten. Disse skal hentes i de respektive registre.
I nedenstående tabel kan man se indholdet i Fælles Stamkort, samt hvilke kildesystemer data hentes fra:.
Tabel 1 - Oversigt over dataelementer i Fælles Stamkort og deres kilde (masterdata).:
Kode | Beskrivelse | Eksempel | Kilde |
Patientens CPR-nummer | Patientens CPR-nummer | 1111110000 | CPR |
-register-kopi (1) | ||
Patientens navn og adresse | Patientens navn og adresse | Ane Anesen Landevejen 37 0000 Brøndstrup
Bemærk at har patienten navne eller adressebeskyttelse vises " |
Adressebeskyttelse" | CPR-registerkopi |
Patientens pårørende | Oplysninger om patientens pårørende, som patienten selv har angivet.
Oplysningerne er: |
· Pårørendes Navn |
· Pårørendes Relation |
· Pårørendes Telefonnummer |
(3 telefonnumre kan angives (hjemme, mobil, arbejde). · Fritekstfelt, hvor der f.eks. kan angives "bor i Canada", eller hvordan de er pårørende. Bemærk: Fritekstfelter må ikke anvendes til opmærkning af fortrolig og følsom information, som CPR-numre og helbredsoplysninger. | Søren Anesen Ægtefælle Telefon: 11223344
Helle Anesen Søster Telefon: +49 555 112233 Hjælper ved kørsel til hospital
Bemærk: Der tilføjes ikke automatisk pårørende angivet i CPR-registeret (f.eks. værger og ægtefæller) |
. Den eneste undtagelse er børn, man har forældremyndighed over. |
Stamkortregister | |
Patientens børn under forældremyndighed | Hvis patienten har forældremyndighed over et eller flere børn, skal børnene vises i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis patienten er biologisk forælder, men ikke har forældremyndigheden over barnet, |
vises barnet ikke i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis patienten er værge for et barn, men ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises barnet ikke i Fælles Stamkort.
| Forældremyndighed over 2222220000 – Peter Severin Anesen | CPR-registerkopi |
Patientens forældremyndighedsindehavere | Hvis patienten er et barn, skal forældremyndighedshavere vises i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis barnet har biologiske forældre som ikke har forældremyndigheden over barnet, |
vises de biologiske forældre ikke i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis barnet er myndling under en værge, men værgen ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises værgen ikke i Fælles Stamkort.
| Under forældremyndighed af 1111110000 – Ane Anesen | CPR- |
registerkopi | |
Patientens telefonnummer | Patientens kontakt telefonnummer |
. Der kan angives telefonnumre (hjemme, mobil, arbejde). | Hjemme: 11223344 Mobil: 21212121 Arbejde: 55556666 | Stamkortregister
|
Patientens midlertidige adresse | Patientens midlertidige adresse inklusiv et tidsinterval for, hvornår patienten befinder sig på adressen. | Sommervej 12 0001 Strandby Fra 1/6-2019 Til 15/8-2019
Bemærk: Det ikke er nødvendigt at angive et sluttidspunkt for den midlertidige adresse |
. Bemærk:At adressen vises ikke, hvis slutdato er overskredet. | Stamkortregister | ||
Patientens egen læge | Kontaktoplysninger til patientens egen læge, hvis der er tilknyttet en. | Lægerne Hansen Torvegade 27, 0000 Brøndstrup Tlf.: 45454545 | SOR |
Patientens tandlæge | Hvis patienten har tilknyttet en tandlæge, kan Fælles Stamkort indeholde kontaktoplysninger til tandlægen. Patienten skal selv angive tandlægen |
. Fælles Stamkort vil efterfølgende hente kontaktoplysninger på patientens tandlæge fra Yderregisteret. Fælles Stamkort understøtter kun et telefonnummer til tandlæger, dette svarer til "Yder telefonnummer 1" fra yderregisteret. Bemærk: Det er ikke alle tandlæger, der er tilknyttet Yderregisteret. I disse tilfælde kan patienten ikke indtaste sin tandlæge. Der er tilføjet kliniknavn i forhold til version 2, således på klinik og ikke navnet på yderen (tandlægen) vises som en del af Fælles Stamkort. | Tandlægerne Jensen & Jensen Torvegade 29 0000 Brøndstrup Tlf.: 98989898
| Stamkortregister og yderregister I stamkortregisteret gemmes kun ydernummeret.Når en patient Fælles Stamkort hentes, trækkes yderligere information fra yderregisteret. | |
Sygesikringsgruppe | Patientens sygesikringsgruppe. | Sygesikringsgruppe 1 | Sygesikringsregisteret |
Patientens foretrukne kommunikationssprog. | Patienten kan registrere, hvilket sprog de foretrækker at |
kommunikere på. |
Feltet er forudfyldt med sproget ”Dansk”.
| Dansk
|
Bemærk: Der kan kun registreres |
et sprog pr. patient. Mht. tolkebestilling se mere under forretningsregel #11: Sprog. | Stamkortregister |
Behandlingstestamente |
Livstestamente
| Information om patienten har registreret enten Livstestamente/ |
Behandlingstestamente skal vises i Fælles Stamkort. Stamkortet må IKKE vise indholdet i registreringen, kun OM der lavet en registrering. | Livstestamente: Ja/Nej Behandlingstestamente: Ja/Nej
Bemærk: Sundhed.dk viser ikke disse oplysninger sammen med |
borgerens stamkort, da hvert register har sin egen side. | Behandlingstestamenteregister og Livstestamenteregister |
|
Organdonor | Information om, hvorvidt patienten har en registrering i |
Organdonorregisteret, skal vises i Fælles Stamkort. Stamkortet må IKKE vise indholdet i registreringen, kun OM der lavet en registrering. | Organdonorregister: Ja/Nej
Bemærk: Sundhed.dk viser ikke disse oplysninger sammen med |
borgerens stamkort, da registeret har sin egen side. | Organdonorregisteret |
|
Forretningsregler for Fælles Stamkort
Der er behov for fælles forretningsregler, således at parterne er enige om anvendelsen af Fælles Stamkort servicen. Herunder beskrives de forretningsregler, der skal overholdes i forbindelse med Fælles Stamkort servicen.
For samtlige forretnings regler gælder, at ved teksten "Fælles Stamkort skal kunne vise" også inkluderer en visning i lokale fagsystemer.
#1 Tilslutning/go live og efterfølgende opdatering til og fra Fælles Stamkort
Idet Fælles Stamkort er autoritativ skal lokale fagsystemer, der i dag ligger inde med data, som skal inddateres i Fælles Stamkort, overføre data tidstro til Fælles Stamkort. Med tidstro menes der inden for få minutter, for at sikre at alle andre fagsystemer kan anvende aktuelle data.
Tillslutning/go live:
- Ved tilslutning/go live skal lokale fagsystemers stamdata overføres til Fælles Stamkort via Stamkortregister-servicen:
Her kan der være oplysninger, som skal samkøres i henhold til Tabel 2, Fælles Stamkort returnerer en unik identifikation på de enkelte oplysninger, således efterfølgende synkronisering bliver triviel.
Tabel 2 - Forretningsregler for 1. opdatering
...
Fagsystemet har oplysninger, som ikke er i Fælles Stamkort
Fagsystemets oplysninger skal automatisk overføres til Fælles Stamkort
Register for fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop | Information om patienten har en aktiv registrering for fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop. Bemærk: Borgeren kan godt have registreret et fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop, hvor det ikke er aktivt endnu, da borgeren har 7 dages betænkningstid, før det registrerede fravalg træder i kraft. | Fravalgsregister: Ja/Nej “Ja” betyder at registreringen er aktiv og synlig for sundhedsfaglige. “Nej” betyder at registreringen ikke er aktiv, eller at der ikke er registreret et fravalg. Bemærk: Sundhed.dk viser ikke disse oplysninger sammen med borgerens stamkort, da registeret har sin egen side. | Register for fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop |
(1) For CPR-registerkopi gælder det, at der modtages ændringsudtræk fra CPR-kontoret på hverdage efter kl. 17.
...
Fælles Stamkort har oplysninger, som ikke er i fagsystemet
Fælles Stamkorts oplysninger skal overføres til fagsystemet.
...
Fælles stamkort har ikke oplysninger om patienten
Fagsystemet overfører oplysninger til Fælles Stamkort
Hvis der er oplysninger i både fagsystem og Fælles Stamkort f.eks. et telefonnummer og de 2 numre er forskellige, skal fagsystemet kunne vise begge numre og der skal manuelt tages stilling til hvilket nummer, der forsat skal gemmes i Fælles Stamkort, se mere under den tekniske dokumentation.
Go live/første tilslutning af fagsystemet til stamkortregister-servicen og ovenstående regel gælder kun 1. overførsel af data til og fra stamkortregister-servicen.
Herefter skal nedenstående regel benyttes:
- Efterfølgende opdatering til og fra Fælles Stamkort:
Når der sker ændringer i Fælles Stamkort via fagsystemet skal disse ændringer automatisk overføres til Fælles Stamkort. Hvis en patient har ændret i sine oplysninger, f.eks. via sundhed.dk, skal fagsystemet automatisk opdateres med de nye ændringer fra Fælles Stamkort.
Stamkortregisteret indeholder en række valideringsregler, således det bl.a. ikke er muligt at oprette mere en én midlertidig adresse, et sprog samt en tandlæge - disse valideringsregler sikrer at data er konsistente og at fagsystemer og patient/borgerportaler derved kan indrette brugergrænsefladerne ud fra det beskrevne data.
#2 Opdatering af data i Fælles Stamkort
Patienter skal via brugergrænseflader i patientdataportaler (f.eks. sundhed.dk) kunne indtaste, opdatere samt slette data i Fælles Stamkort.
Hvis patienten opdaterer data i Fælles Stamkort, f.eks. en pårørende, så skal informationerne også opdateres og vises i de lokale fagsystemer der benytter Fælles Stamkort.
Hvis der opdateres data i de lokale fagsystemer, så skal data ligeledes opdateres i Fælles Stamkort.
#3 Pårørende
Patienter skal kunne indtaste oplysninger om deres pårørende. Fælles Stamkort skal kunne vise og indeholde lige så mange pårørende, som patienten ønsker.
Bemærk: Hvis patienten har mange (flere end 10 pårørende), skal patienten vejledes i hvordan listen af pårørende bør anvendes i et sundhedsmæssigt perspektiv.
#4 Patientens børn
Hvis patienten har forældremyndighed over et eller flere børn, skal børnene vises i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis patienten er biologisk forælder, men ikke har forældremyndigheden over barnet, vises barnet ikke i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis patienten er værge for et barn, men ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises barnet ikke i Fælles Stamkort.
#5 Patientens forældremyndighedshavere
Hvis patienten er et barn, skal forældremyndighedshavere vises i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis barnet har biologiske forældre som ikke har forældremyndigheden over barnet, vises de biologiske forældre ikke i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis barnet er myndling under en værge, men værgen ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises værgen ikke i Fælles Stamkort.
#6 Patientens telefonnummer
Fælles Stamkort skal kunne vise patientens telefonnumre, dog må det max indeholde op til 3 telefonnumre på patienten.
#7 Midlertidig adresse
Fælles Stamkort skal kunne vise en midlertidig adresse. Formålet med feltet ”Midlertidig adresse” er at give patienter mulighed for selv at informere om et ophold på en midlertidige adresse. Det kan f.eks. være at patienten opholder sig hos sin søster, i sit sommerhus eller er på en rehabiliteringsplads.
Sundhedspersoner har også mulighed for at indtaste en midlertidig adresse for patienter.
En midlertidig adresse skal tilknyttes en startdato, og kan tilknyttes en slutdato.
Fælles Stamkort returnerer ikke den midlertidige adresse hvis sluttidsdatoen er overskredet, hvilket medfører at fagsystemerne der benytter Fælles Stamkort skal slette den midlertidige adresse, når slutdatoen er overskredet, da den ikke længere er valid.
Det er ikke muligt at tilknytte mere end én midlertidig adresse i Fælles Stamkort.
#8 Patientens læge
Fælles Stamkort skal kunne vise patientens læge (inkluderer også visning i lokale fagsystemer).
Hvis patienten er i sygesikringsgruppe 1, vil patientens praktiserende læge hentes fra yderregisteret og vises.
#9 Patientens tandlæge
Fælles Stamkort skal kunne vise patientens tandlæge (inkluderer også visning i lokale fagsystemer).
Sundhed.dk, skal fortsat tilbyde borgerne at kunne inddatere egen tandlæge ud fra en givet liste fra SOR.
#10 Patientens sygesikringsgruppe
Fælles Stamkort skal kunne vise patientens sygesikringsgruppe.
Patientens sygesikringsgruppen hentes fra Sygesikringsregisteret.
#11 Sprog
Fælles Stamkort skal kunne vise patientens foretrukne kommunikationssprog.
Patienten kan selv indtaste et sprog via Sundhed.dk, dog er feltet forud fyldt med ”Dansk”. Der kan kun registreres et sprog i Fælles Stamkort. Sundhedspersoner skal også, via fagsystemet, have mulighed for at indtaste et sprog for patienten.
Formålet med feltet sprog er, at patienter, der ikke forstår tilstrækkeligt dansk til at forstå sundhedspersoner, får mulighed for at angive, at de taler et andet sprog end dansk som deres hovedsprog. Sundhedspersoner får derved en indikation om, at patienten skal kontaktes på forhånd, for at tage stilling til om en tolk skal bestilles. Der er ikke ændret i proceduren for tolkebestilling.
#12 Behandlingstestamente og Livstestamente
Behandlingstestamentet har pr. 1/1-2019 erstattet Livstestamentet, dog er der en del patienter der har et eksisterende Livstestamente, da Livstestamenter ikke må konverteres automatisk til Behandlingstestamenter. Patienten kan derfor have tilknyttet enten et Livstestamente eller et Behandlingstestamente, men aldrig begge.
Fælles Stamkort skal kunne vise om der er foretaget en registrering i et af de 2 registre (Behandlingstestamenteregisteret og Livstestamenteregisteret). Da der er særlige regler for hvem der må se oplysningerne i de enkelte registre, må Fælles Stamkort ikke vise hvilke registrering der er foretaget, blot vise om der er registreret noget i registeret.
#13 Organdonorregistrering
Fælles Stamkort skal kunne vise om der er foretaget en registrering i Organdonorregisteret. Da der er særlige regler for hvem der må se oplysninger om organdonation, må Fælles Stamkort ikke vise hvilke registrering der er foretaget, blot vise om der er registreret noget i registeret.
#14 Digital fuldmagt
Fra patient/borger portaler, skal der være adgang for pårørende med fuldmagt [DIGITAL FULDMAGT] til patientens Fælles Stamkort, således at disse fuldmagtshavere kan læse og redigere data på tilsvarende vis som patienten selv.
#15 Spærring
Patienter har via Min Spærring [MIN SPÆRRING] mulighed for at spærre for enkelte sundhedspersoners adgang til Fælles Stamkort, og har endvidere mulighed for generelt at spærre for deling af sit Fælles Stamkort gældende for alle brugere og systemer, efter bekendtgørelse BEK nr 255 af 24/02/2022 §4 stk. 2.
Lokale fagsystemer skal kunne håndtere at der er spærret for patientens Fælles Stamkort, og registrere hvis spærringen brydes, f.eks. hvis patienten giver samtykke til at sundhedspersonen må få adgang til patientens data.
Patientens spærring af Fælles Stamkort finder kun anvendelse i den nationale infrastruktur, medvirkende at når patientens Fælles Stamkort er indlæst i det lokale fagsystem, træder det ind under dataansvaret for det lokale fagsystems myndighed. Ønsker patienten at begrænse myndighedens anvendelse af sit Fælles Stamkort, skal patienten tage kontakt til myndigheden og oplyse begrænsningen.
#16 Opmærkning af data i Fælles Stamkort
Fælles Stamkort opmærker dataelementer med hvem (patienten selv, fuldmagtshaver eller en sundhedsfaglig i en organisation), der har ændret data, samt hvornår data er ændret. Således kan patienter og sundhedspersoner se om data er aktuelle, samt hvem der har ændret data sidst. Organisationsoplysninger kan være på et overordnet niveau (f.eks. kommune, region, lægehus, hospital eller lignende). Oplysninger om den sundhedsfaglige kan også være på et overordnet niveau (f.eks. sygeplejerske, læge eller lignende).
Indeholder en patients stamkort f.eks. to pårørende, kan det ses på hver af disse pårørende hvem der har opdateret information, samt hvornår den er opdateret.
Borgerportaler samt lokale fagsystemer skal formidle disse data til brugerne.
Borgers frakobling af Fælles Stamkort for offentlige myndigheder
Myndigheder har efter CPR-loven adgang til at abonnere på oplysninger fra CPR.
Offentlige myndigheder har har efter CPR-lovens §31 ret til at modtage alle oplysninger fra CPR vedrørende en person, forudsat at myndigheden er berettiget til at modtage oplysningerne efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
En berettigelse til at modtage oplysningerne kan være:
- Borgeren har boet under Myndigheden.
- Borgeren modtager eller har modtaget ydelser fra Myndigheden eller har en anden tilknytning til Myndigheden.
- Borgeren er forældre til/har forældremyndighed over et barn, som bor eller har boet under Myndigheden.
Fælles stamkort følger disse retningslinjer i forhold til abonnementer, hvilket betyder, at abonnement på en borgers Fælles Stamkort skal ophøre, når der ikke længere er en berettigelse til at opretholde et abonnement/modtage oplysningerne.
Håndtering af adressebeskyttelse
Der gøres opmærksom på, at adresseoplysninger i Fælles Stamkort vil være skjult for begge forældre, hvis bo-forælderen aktivt har valgt også at adressebeskytte barn/børn. HVIS bo-forælderen ikke aktivt har foretaget dette valg via borger.
Teknisk overblik
...
dk, så vises adresseoplysningerne på barn/børn for den anden forældremyndighedsindehaver. Der er således ikke tale om, at Fælles Stamkort viser noget forkert, men at bo-forælderen ikke har foretaget den rigtige registrering i CPR-registret via Borger.dk. Stamkort fra regioner/kommuner viser ikke nødvendigvis oplysninger fra CPR-registret men fra andre datakilder. Sundhedsdatastyrelsen har gjort kommuner og regioner opmærksomme på evt. problematikker i forhold til adressebeskyttede oplysninger i CPR.
Håndtering af børns data i Fælles Stamkort
Forældremyndighedsindehavere har indtil barnet fylder 15 år adgang til barnets Fælles Stamkort via sundhed.dk.
Forældremyndighedsindehavere kan via sundhed.dk se, redigere og tilføje information til barnets Fælles Stamkort.
Når barnet bliver 15 år, har barnet selv adgang til oplysningerne i Fælles Stamkort, og forældremyndighedsindehaveres adgang bortfalder automatisk.
Oplysninger i Fælles Stamkort ændres ikke, når barnet fylder 15 år. Barnet skal derfor selv fremadrettet ændre eksempelvis kontaktoplysninger og pårørende oplysninger i sit Fælles Stamkort.
13-14-årige børn med MitID har ikke egen adgang til Fælles Stamkort.
Teknisk overblik
...
Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, referencer til snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur, den tekniske dokumentation ses under: Teknisk implementeringsguide Fælles Stamkort
Ændringslog
3.0 | 2025-07-16 | Opdateret til ny version | SDS |
2.1.1 | 2025-01-29 | Explicit beskrevet i forretningsregel #16 at navne på sundhedsfaglige ikke skal vises i patient- og borgerportaler | SDS |
2.1.0 | 2024-12-03 | Forretningsregel #15 angående spærring er udgået | SDS |
2.0.5 | 2024-11-11 | Præcisering af forretningsregel #16 angående opmærkning af data i stamkortet i borgervendte brugergrænseflader | SDS |
2.0.4 | 2024-04-10 | Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønsker | SDS |
2.0.3 | 2024-03-11 | Præciseret forretningsregel #15 ang. spærring, og ordlyden i bekendtgørelse: BEK nr 193 af 27/02/2024 | SDS |
2.0.2 | 2023-01-29 | Tilføjet præcisering om børn og forældremyndighedshaveres adgang til Fælles Stamkort | SDS |
2.0.1 | 2023-12-14 | Indført forretningsregel nr. 17 og fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop efter godkendelse fra styregruppe pr. 13/12-23 | SDS |
2.0.0 | 2023-12-07 | Opdateret med information om indhold i Fælles Stamkort version 3 | SDS |
Historisk ændringslog til Fælles Stamkort version 2.0
0.8 | 2019-12-06 | Udkast til Indhold og Forretningsregler til Fælles Stamkort | SDS |
0.9 | 2019-12-20 |
Tilretning efter kommentarer | SDS | |
1.0 | 2020-01-06 | Offentlig efter |
afsluttet kommenteringsrunde | SDS |
1.0. |
1 | 2020-03-10 | Præcisering af pårørende og sundhedsfagliges mulighed for indtastning på vegne af en |
patient | SDS | ||
1.0.2 | 2020-04-22 | Præcisering af #8 Patientens læge | SDS |
1.0.3 | 2020-05- |
28 | Præcisering af hvilke data felter der skal vises i lokale fagsystemer | SDS |
1.0.4 | 2020-07-01 | Præcisering af #1 Tilslutning/go live og efterfølgende opdatering til og fra Fælles |
Stamkort | SDS |
1.0.5 | 2020-09- |
15 | Præcisering af #11 Sprog | SDS |
1.0. |
6 | 2020-09-25 | Præcisering af #8 Patientens |
læge og #9 Patientens tandlæge | SDS | ||
1.0.7 | 2020-12-11 | Forretningsregel #15 er præciseret fra Sundhedsdatastyrelsens jurister om anvendelsen af MinSpærring i forhold til at indhente data fra Fælles Stamkort. | SDS |
1.0.8 | 2021-04-12 | Præcisering af forretningsregel #15 ang. brugen af MinSpærring, i forhold til patienternes muligheder for at spærre for deling af Fælles Stamkort | SDS |
1.0.9 | 2022-04-06 | Præcisering af forretningsregel #16 angående opmærkning af data i stamkortet | SDS |
1.0.10 | 2023-03-27 | Tilpasning af forretningsregel #16 i forhold til præcisering af opmærkning. |
justering iNSP dokumentation, NSP testværktøj, samt CDA til Fælles Stamkort er iværksat) | SDS | ||
1.0.11 | 2023-04-26 | Præcisering af oplysninger om indtastning af tandlæge | SDS |
1.0.12 | 2023-06-28 | Tilføjet afsnit om offentlige myndigheders frakobling af borgeres Fælles stamkort | SDS |
1.0.13 | 2023-06-29 | Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i Fælles Stamkort | SDS |