Indledning

Formålet med denne vejledning er at give et overblik over indholdet i Fælles Stamkort samt beskrive forretningsreglerne for anvendelsen.

I dokumentet er der først en beskrivelse af indholdet i Fælles Stamkort, herunder hvilke data der indgår. Derefter beskrives forretningsreglerne for anvendelsen af løsningen og til sidst er der henvisninger til dokumentationen for Fælles Stamkort, herunder programmets Domæne Model, introduktion til dokumentdeling, og den øvrige tekniske dokumentation til Fælles Stamkort.

Indhold og forretningsregler

Hvad er Fælles Stamkort


Formålet med Fælles Stamkort er, at give patienter, pårørende og relevante sundhedspersoner et fælles overblik over patienters stamdata i sundhedsvæsenet.

Patienter har ikke tidligere haft mulighed for selv at opdatere deres stamoplysninger, den mulighed får de nu via Sundhed.dk.

Patienters stamoplysninger er i dag fordelt i en række registre, både autoritative registre som bl.a. CPR-register og Sygesikringsregisteret og en lang række lokale fagsystemer. Data fra de autoritative registre er per definition korrekte, og kan udelukkende tilpasses af de relevante myndigheder.

Data, som eksisterer i de lokale fagsystemer, kan derimod være af ældre dato. Det betyder, at patienterne ofte bliver bedt om at angive/bekræfte, at oplysningerne fra det lokale system er korrekte, og at ændringer til disse oplysninger skal rettes i flere lokale fagsystemer, og på tværs af myndigheder.

Fælles Stamkort giver patienter mulighed for selv at vedligeholde og dele stamoplysninger, som ikke er indeholdt i de nuværende autoritative registre, som f.eks. telefonnumre, pårørende oplysninger, midlertidig adresse og sprog, på tværs af sundhedsvæsenet. Ved national udbredelse af Fælles Stamkort bliver stamkortregisteret masterdata for oplysninger som f.eks. pårørende og sprog.

Patientens pårørende med fuldmagt og sundhedsfaglige med behandlingsrelation til patienten, har også mulighed for at indtaste oplysninger på vegne af patienten.

Forudsætninger for Fælles Stamkort

Indholdet i Fælles Stamkort er udvalgt på baggrund af en større arbejdsgangsanalyse, "Arbejdsgangsanalyse - Digitalt samarbejde om komplekse patientforløb"". Analysen kan rekvireres ved programsekretariatet via Patientoverblik@sundhedsdata.dk

Efterfølgende har en projektgruppe med deltagere fra både hospitaler, kommuner og praktiserende læger, udvalgt hvilke oplysninger, som er vigtigst at dele på tværs af parterne. Indholdet er udvalgt med hensyntagen til hvilke oplysninger som kommer patienter og sundhedsvæsenets parter til gavn og med overholdelse af lovgivningen.


Data governance

Stamkortregisteret er autoritativt register for patientens oplysninger i relation til sundhedsområdet om pårørende, om patientens og pårørendes telefonnumre, om patientens midlertidige adresse samt patientens foretrukne kommunikationssprog. Sundhedsdatastyrelsen opretholder et register med disse oplysninger. Registeret udstilles via Fælles Stamkort.

Fælles Stamkort er en sammenstilling af data fra en række registre som dannes ved opsalg når et Fælles Stamkort hentes. Fælles Stamkort er ikke selv et register.

Sundhedsdatastyrelsen står for en data governance for stamkortregisteret, governancen indeholder:

  • Beslutningsproces for hvordan ændringer og tilføjelser håndteres.
  • Kommunikationskanal via hjemmeside.
  • Lovgivning og regler som registeret efterlever.
  • Vedligehold af standarder og vejledninger angående brugen af registeret.

Henvendelser om data governance foregår via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk 

2.3.1. Indmelding af ændringsønsker

Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter har mulighed for at melde ændringsønsker ind til programsekretariatet. Ændringsønsker der meldes ind til programmet skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation.

Alle ændringsønsker registreres og præsenteres for Styregruppen for Et Samlet Patientoverblik, som skal prioritere ønskerne, når løsningen senere hen skal opgraderes.

Ændringsønsker indmeldes ved at udfylde nedenstående blanket og sende den til programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk 


Blanket til indmelding af ændringsønsker
Ændringsønske*Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder
Begrundelse*Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket
Indmeldt af*Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket
Kontaktperson*Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson
Dato for indmeldelse*Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt
Yderligere bemærkning*Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående


Indhold i Fælles Stamkort

Patientens CPR-nummer, navn og adresse udveksles gennem Fælles Stamkort, således det er muligt at vise data for patienten fra en patientportal uden at patientportalen har synkroniseret hele CPR-registeret [CPR]. Fælles Stamkort må ikke benyttes til at synkronisere en CPR-register kopi, dertil anvendes eksistende løsninger vendt mod CPR registeret.

Fælles Stamkort vil fra Q3-2024 kunne anvendes i 2 versioner. Version 2 er den nuværende produktionsløsning, og version 3 er en kommende version af Fælles Stamkort indeholdene oplysninger om patientens fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertesstop samt mindre rettelser. Nedenstående tabel tydeliggøre havd der ligger i version 3 som ikke allerede findes i version 2.
I en overgangsperiode, kan begge versioner findes i produktionsmiljøet, hvorefter Version 2 erstattes helt af version 3.

Fælles Stamkort indeholder ikke erstatnings-cpr numre, samt tidligere cpr numre for patienten, disse skal hentes i de respektive registre.

I nedenstående tabel kan man se indholdet i Fælles Stamkort, samt hvilke kildesystemer data hentes fra:

Tabel 1 - Oversigt over dataelementer i Fælles Stamkort og deres kilde (masterdata).

Kode

Beskrivelse

Eksempel

Kilde

Patientens CPR-nummer

Patientens CPR-nummer

1111110000

CPR register kopi (1)

Patientens navn og adresse

Patientens navn og adresse

Ane Anesen

Landevejen 37

0000 Brøndstrup


Bemærk at har patienten navne eller adressebeskyttelse vises "Adressebeskyttelse"

CPR register kopi

Patientens pårørende

Oplysninger om patientens pårørende, som patienten selv har angivet.


Oplysningerne er:

·       Pårørendes Navn

·       Pårørendes Relation

·       Pårørendes Telefonnummer (3 telefonnumre kan angives (hjemme, mobil, arbejde).

·       Fritekstfelt, hvor der f.eks. kan angives "bor i Canada", eller hvordan de er pårørende.

Bemærk: Fritekstfelter må ikke anvendes til opmærkning fortrolig og følsom information, som CPR-numre og helbredsoplysninger.

Søren Anesen

Ægtefælle

Telefon: 11223344


Helle Anesen

Søster

Telefon: +49 555 112233

Hjælper ved kørsel til hospital

 

Bemærk: Der tilføjes ikke automatisk pårørende angivet i CPR-registeret (f.eks. værger og ægtefæller) - eneste undtagelse er børn man har forældremyndighed over.

Stamkortregister

Patientens børn under forældremyndighed

Hvis patienten har forældremyndighed over et eller flere børn, skal børnene vises i Fælles Stamkort.


Bemærk: Hvis patienten er biologisk forælder, men ikke har forældremyndigheden over barnet, vises barnet ikke i Fælles Stamkort.


Bemærk: Hvis patienten er værge for et barn, men ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises barnet ikke i Fælles Stamkort.


Forældremyndighed over

2222220000 – Peter Severin Anesen

CPR register kopi

Patientens forældremyndighedsindehavere

Hvis patienten er et barn, skal forældremyndighedshavere vises i Fælles Stamkort.


Bemærk: Hvis barnet har biologiske forældre som ikke har forældremyndigheden over barnet, vises de biologiske forældre ikke i Fælles Stamkort.


Bemærk: Hvis barnet er myndling under en værge, men værgen ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises værgen ikke i Fælles Stamkort.


Under forældremyndighed af

1111110000 – Ane Anesen

CPR register kopi

Patientens telefonnummer

Patientens kontakt telefonnummer (3 telefonnumre kan angives (hjemme, mobil, arbejde).

Hjemme: 11223344

Mobil: 21212121

Arbejde: 55556666

Stamkortregister



Patientens midlertidige adresse

Patientens midlertidige adresse inklusiv et tidsinterval for hvornår patienten befinder sig på adressen.

Sommervej 12

0001 Strandby

Fra 1/6-2019

Til 15/8-2019


Bemærk: Det ikke er nødvendigt at angive et sluttidspunkt for den midlertidige adresse og at adressen ikke vises hvis slutdato er overskredet.

Stamkortregister

Patientens egen læge

Kontaktoplysninger til patientens egen læge, hvis der er tilknyttet en.

Lægerne Hansen

Torvegade 27,

0000 Brøndstrup

Tlf.: 45454545

SOR

Patientens tandlæge

Hvis patienten har tilknyttet en tandlæge, kan Fælles Stamkort indeholde kontaktoplysninger til tandlægen.

Patienten skal selv angive tandlægen, Fælles Stamkort vil efterfølgende hente kontaktoplysninger på patientens tandlæge fra Yderregisteret.

CDA standarden understøtter kun 1 telefonnummer til tandlæger, dette svarer til "Yder telefonnummer 1" fra yderregisteret.

Fælles Stamkort version 3

Der er tilføjet kliniknavn i forhold til version 2, således på klinik og navnet på yderen (tandlægen) er en del af Fælles Stamkort


Bemærk: Det er ikke alle tandlæger der er tilknyttet Yderregisteret. I disse tilfælde kan patienten ikke indtaste sin tandlæge. 

Tandlægerne Jensen & Jensen

Torvegade 29

0000 Brøndstrup

Tlf.: 98989898


Fælles Stamkort version 3

Tandlægerne Jensen og Jensen

Jette Jensen

Torvegade 29

0000 Brøndstrup

Tlf.: 98989898

Stamkortregister og yderregister

(I stamkortregisteret gemmes kun ydernummeret, når en patient Fælles Stamkort hentes, trækkes yderligere information fra yderregisteret.)

Sygesikringsgruppe

Patientens sygesikringsgruppe.

Sygesikringsgruppe 1

Sygesikringsregisteret

Patientens foretrukne kommunikationssprog.

Patienten kan registrere hvilket sprog de foretrækker at kommunikere på.



Dansk


Bemærk: Der kan kun registreres 1 sprog pr. patient.

Mht. tolkebestilling se mere under forretningsregel #11: Sprog.

Stamkortregister

Behandlingstestamente

Livstestamente

 

Information om patienten har registreret enten Livstestamente/Behandlingstestamente skal vises i Fælles Stamkort.

Stamkortet må IKKE vise indholdet i registreringen, kun OM der lavet en registrering. 

Livstestamente: Ja/Nej

Behandlingstestamente: Ja/Nej



Bemærk: Sundhed.dk viser ikke disse oplysninger sammen med borgerens stamkort, da hvert register har sin egen side.

Behandlingstestamenteregister og Livstestamenteregister.

Organdonor

Information om patienten har en registrering i Organdonorregisteret skal vises i Fælles Stamkort.

Stamkortet må IKKE vise indholdet i registreringen, kun OM der lavet en registrering. 

Organdonorregister: Ja/Nej


Bemærk: Sundhed.dk viser ikke disse oplysninger sammen med borgerens stamkort, da registeret har sin egen side.

Organdonorregisteret.

Register for fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop

Fælles Stamkort version 3

Information om patienten har en aktiv registrering for fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop.

Bemærk, borgeren kan godt have registreret et fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop, hvor det ikke er aktivt endnu, da borgeren har 7 dages betænkningstid før det registrerede fravalg træder i kraft.

Fravalgsregister: Ja/Nej

Ja, betyder at registreringen er aktiv, og synlig for sundhedsfaglige.

Nej, betyder at enten er registreringen ikke aktiv, eller at der ikke er registreret et fravalg.

Bemærk: Sundhed.dk viser ikke disse oplysninger sammen med borgerens stamkort, da registeret har sin egen side.

Register for fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop

(1) For CPR register kopi gælder det at der modtage ændringsudtræk fra CPR kontoret på hverdage efter kl. 17

Forretningsregler for Fælles Stamkort

Der er behov for fælles forretningsregler, således at parterne er enige om anvendelsen af Fælles Stamkort servicen. Herunder beskrives de forretningsregler, der skal overholdes i forbindelse med Fælles Stamkort servicen.

For samtlige forretningsregler gælder det, at ved teksten "Fælles Stamkort skal vise" så inkluderer det også en visning i lokale fagsystemer. 

#1 Tilslutning/go live og efterfølgende opdatering til og fra Fælles Stamkort
Idet Fælles Stamkort er autoritativ skal lokale fagsystemer, der i dag ligger inde med data, som skal inddateres i Fælles Stamkort, overføre data tidstro til Fælles Stamkort. Med tidstro menes der inden for få minutter, for at sikre at alle andre fagsystemer kan anvende aktuelle data.

Tillslutning/go live:

  • Ved tilslutning/go live skal lokale fagsystemers stamdata overføres til Fælles Stamkort via Stamkortregister-servicen:

Her kan der være oplysninger, som skal samkøres i henhold til Tabel 2, Fælles Stamkort returnerer en unik identifikation på de enkelte oplysninger, således efterfølgende synkronisering bliver triviel.

Tabel 2 - Forretningsregler for 1. opdatering

Fagsystemet har oplysninger, som ikke er i Fælles Stamkort

Fagsystemets oplysninger skal automatisk overføres til Fælles Stamkort


Fælles Stamkort har oplysninger, som ikke er i fagsystemet

Fælles Stamkorts oplysninger skal overføres til fagsystemet.


Fælles stamkort har ikke oplysninger om patienten

Fagsystemet overfører oplysninger til Fælles Stamkort


Hvis der er oplysninger i både fagsystem og Fælles Stamkort f.eks. et telefonnummer og de 2 numre er forskellige, skal fagsystemet kunne vise begge numre og der skal manuelt tages stilling til hvilket nummer, der forsat skal gemmes i Fælles Stamkort, se mere under den tekniske dokumentation.

Go live/første tilslutning af fagsystemet til stamkortregister-servicen og ovenstående regel gælder kun 1. overførsel af data til og fra stamkortregister-servicen.

Herefter skal nedenstående regel benyttes:

  • Efterfølgende opdatering til og fra Fælles Stamkort:

Når der sker ændringer i Fælles Stamkort via fagsystemet skal disse ændringer automatisk overføres til Fælles Stamkort. Hvis en patient har ændret i sine oplysninger, f.eks. via sundhed.dk, skal fagsystemet automatisk opdateres med de nye ændringer fra Fælles Stamkort.

Stamkortregisteret indeholder en række valideringsregler, således det bl.a. ikke er muligt at oprette mere en én midlertidig adresse, et sprog samt en tandlæge. Disse valideringsregler sikrer at data er konsistente og at fagsystemer og patient/borgerportaler derved kan indrette brugergrænsefladerne ud fra det beskrevne data.
Fælles Stamkort version 3: Der indføres 3 nye valideringsregler i stamkortregisteret 
1) Telefonnumre valideres ved oprettelse/ændring således de følger reglerne defineret i CDA standarden til Fælles Stamkort version 3.
2) Pårørende navne valideres så de ikke kan starte med specialtegn
3) Unikke id'er (UUID'er) på oplysninger skabt af anvendersystemet skal følge UUID version 4 formatet.

#2 Opdatering af data i Fælles Stamkort
Patienter skal via brugergrænseflader i patientdataportaler (f.eks. sundhed.dk) kunne indtaste, opdatere samt slette data i Fælles Stamkort.
Hvis patienten opdaterer data i Fælles Stamkort, f.eks. en pårørende, så skal informationerne også opdateres og vises i de lokale fagsystemer der benytter Fælles Stamkort.
Hvis der opdateres data i de lokale fagsystemer, så skal data ligeledes opdateres i Fælles Stamkort.

#3 Pårørende
Patienter skal kunne indtaste oplysninger om deres pårørende. Fælles Stamkort skal vise og indeholde lige så mange pårørende, som patienten ønsker.
Bemærk: Hvis patienten har mange (flere end 10 pårørende), skal patienten vejledes i hvordan listen af pårørende bør anvendes i et sundhedsmæssigt perspektiv.

#4 Patientens børn
Hvis patienten har forældremyndighed over et eller flere børn, skal børnene vises i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis patienten er biologisk forælder, men ikke har forældremyndigheden over barnet, vises barnet ikke i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis patienten er værge for et barn, men ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises barnet ikke i Fælles Stamkort.

#5 Patientens forældremyndighedshavere
Hvis patienten er et barn, skal forældremyndighedshavere vises i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis barnet har biologiske forældre som ikke har forældremyndigheden over barnet, vises de biologiske forældre ikke i Fælles Stamkort.
Bemærk: Hvis barnet er myndling under en værge, men værgen ikke har forældremyndigheden over det pågældende barn, vises værgen ikke i Fælles Stamkort.

#6 Patientens telefonnummer
Fælles Stamkort skal vise patientens telefonnumre, dog må det max indeholde op til 3 telefonnumre på patienten.

#7 Midlertidig adresse
Fælles Stamkort skal vise en midlertidig adresse. Formålet med feltet ”Midlertidig adresse” er at give patienter mulighed for selv at informere om et ophold på en midlertidige adresse. Det kan f.eks. være at patienten opholder sig hos sin søster, i sit sommerhus eller er på en rehabiliteringsplads.
Sundhedspersoner har også mulighed for at indtaste en midlertidig adresse for patienter.
En midlertidig adresse skal tilknyttes en startdato, og kan tilknyttes en slutdato.
Fælles Stamkort returnerer ikke den midlertidige adresse hvis sluttidsdatoen er overskredet, hvilket medfører at fagsystemerne der benytter Fælles Stamkort skal slette den midlertidige adresse, når slutdatoen er overskredet, da den ikke længere er valid.
Det er ikke muligt at tilknytte mere end én midlertidig adresse i Fælles Stamkort.

#8 Patientens læge
Fælles Stamkort skal vise patientens læge (inkluderer også visning i lokale fagsystemer).
Hvis patienten er i sygesikringsgruppe 1, vil patientens praktiserende læge hentes fra yderregisteret og vises.

#9 Patientens tandlæge
Fælles Stamkort skal vise patientens tandlæge (inkluderer også visning i lokale fagsystemer).
Sundhed.dk, skal fortsat tilbyde borgerne at kunne inddatere egen tandlæge ud fra en givet liste fra SOR.

#10 Patientens sygesikringsgruppe
Fælles Stamkort skal vise patientens sygesikringsgruppe.
Patientens sygesikringsgruppen hentes fra Sygesikringsregisteret.

#11 Sprog
Fælles Stamkort skal vise patientens foretrukne kommunikationssprog.
Patienten kan selv indtaste et sprog via Sundhed.dk, dog er feltet forud fyldt med ”Dansk”. Der kan kun registreres et sprog i Fælles Stamkort. Sundhedspersoner skal også, via fagsystemet, have mulighed for at indtaste et sprog for patienten.
Formålet med feltet sprog er, at patienter, der ikke forstår tilstrækkeligt dansk til at forstå sundhedspersoner, får mulighed for at angive, at de taler et andet sprog end dansk som deres hovedsprog. Sundhedspersoner får derved en indikation om, at patienten skal kontaktes på forhånd, for at tage stilling til om en tolk skal bestilles. Der er ikke ændret i proceduren for tolkebestilling.

#12 Behandlingstestamente og Livstestamente
Behandlingstestamentet har pr. 1/1-2019 erstattet Livstestamentet, dog er der en del patienter der har et eksisterende Livstestamente, da Livstestamenter ikke må konverteres automatisk til Behandlingstestamenter. Patienten kan derfor have tilknyttet enten et Livstestamente eller et Behandlingstestamente, men aldrig begge.
Fælles Stamkort skal vise om der er foretaget en registrering i et af de 2 registre (Behandlingstestamenteregisteret og Livstestamenteregisteret). Da der er særlige regler for hvem der må se oplysningerne i de enkelte registre, må Fælles Stamkort ikke vise hvilke registrering der er foretaget, blot vise om der er registreret noget i registeret.

#13 Organdonorregistrering
Fælles Stamkort skal vise om der er foretaget en registrering i Organdonorregisteret. Da der er særlige regler for hvem der må se oplysninger om organdonation, må Fælles Stamkort ikke vise hvilke registrering der er foretaget, blot vise om der er registreret noget i registeret.

#14 Digital fuldmagt
Fra patient/borger portaler, skal der være adgang for pårørende med fuldmagt [DIGITAL FULDMAGT] til patientens Fælles Stamkort, således at disse fuldmagtshavere kan læse og redigere data på tilsvarende vis som patienten selv.

#15 Spærring
Patienter har via Min Spærring [MIN SPÆRRING] mulighed for at spærre for enkelte sundhedspersoners adgang til Fælles Stamkort, og har endvidere mulighed for generelt at spærre for deling af sit Fælles Stamkort gældende for alle brugere og systemer, efter bekendtgørelse BEK nr 255 af 24/02/2022 §4 stk. 2.
Bemærk: Bekendtgørelse: BEK nr 193 af 27/02/2024, beskriver at borgeren ikke kan spærre for deling af stamoplysninger pr. 1/12-2024
Lokale fagsystemer skal kunne håndtere at der er spærret for patientens Fælles Stamkort, og registrere hvis spærringen brydes, f.eks. hvis patienten giver samtykke til at sundhedspersonen må få adgang til patientens data.

Patientens spærring af Fælles Stamkort finder kun anvendelse i den nationale infrastruktur, medvirkende at når patientens Fælles Stamkort er indlæst i det lokale fagsystem, træder det ind under dataansvaret for det lokale fagsystems myndighed. Ønsker patienten at begrænse myndighedens anvendelse af sit Fælles Stamkort, skal patienten tage kontakt til myndigheden og oplyse begrænsningen.

#16 Opmærkning af data i Fælles Stamkort

Fælles Stamkort opmærker dataelementer med hvem (patienten selv, fuldmagtshaver eller en sundhedsfaglig i en organisation), der har ændret data, samt hvornår data er ændret. Således kan patienter og sundhedspersoner se om data er aktuelle, samt hvem der har ændret data sidst. Organisationsoplysninger kan være på et overordnet niveau (f.eks. kommune, region, lægehus, hospital eller lignende). Oplysninger om den sundhedsfaglige kan også være på et overordnet niveau (f.eks. sygeplejerske, læge eller lignende).

Indeholder en patients stamkort f.eks. to pårørende, kan det ses på hver af disse pårørende hvem der har opdateret information, samt hvornår den er opdateret.

Fælles Stamkort skal vise opmærkningen af data både i borgerportaler samt for lokale fagsystemer.

#17 Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop

Pr. 1/12-2024 indføres en rettighed, hvor borgere over 60 år kan registere at de ønsker at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop.

Fælles Stamkort skal vise om der er foretaget en registrering til fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop.

Sundhedsfaglige systemer på eksempelvis akutområdet, skal kunne hente oplysningen om borgeren fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop når borgeren er identificeret. Disse systemer anvender ikke øvrige oplysninger fra Fælles Stamkort, og skal derfor ikke vise alle oplysninger fra Fælles Stamkort jvf. Forretningsregel #1.

Sundhedsdatastyrelsen godkender, og opretholder en liste over, hvilke systemer der undtages fra Forretningsregel #1

Borgers frakobling af Fælles Stamkort for offentlige myndigheder

Myndigheder har efter CPR-loven adgang til at abonnere på oplysninger fra CPR.

Offentlige myndigheder har efter CPR-lovens §31 ret til at modtage alle oplysninger fra CPR vedrørende en person, forudsat at myndigheden er berettiget til at modtage oplysningerne efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.

En berettigelse til at modtage oplysningerne kan være:

  • Borgeren har boet under Myndigheden.
  • Borgeren modtager eller har modtaget ydelser fra Myndigheden eller har en anden tilknytning til Myndigheden.
  • Borgeren er forældre til/har forældremyndighed over et barn, som bor eller har boet under Myndigheden.

Fælles stamkort følger disse retningslinjer i forhold til abonnementer, hvilket betyder at abonnement på en borgers Fælles Stamkort skal ophøre, når der ikke længere er en berettigelse til at opretholde et abonnement/modtage oplysningerne.

Håndtering af adressebeskyttelse

Der gøres opmærksom på, at i Fælles Stamkort vil adresseoplysninger være skjult for begge forældre, hvis bo-forælderen aktivt har valgt også at adressebeskytte barn/børn. HVIS bo-forælderen ikke aktivt har foretaget dette valg via borger.dk, så vises adresseoplysningerne på barn/børn for den anden forældremyndighedsindehaver. Der er således ikke tale om at Fælles Stamkort viser noget forkert, men at bo-forælderen ikke har foretaget den rigtige registrering i CPR-registret, via Borger.dk. Stamkort fra regioner/kommuner viser ikke nødvendigvis oplysninger fra CPR-registret, men fra andre datakilder – Sundhedsdatastyrelsen har gjort kommuner og regioner opmærksomme på evt. problematikker i forhold til adressebeskyttede oplysninger i CPR

Ift. aftaleoversigten vil adresseoplysninger fremgå, medmindre der er lagt adressebeskyttelse på både bo-forældre og barn/børn på lige fod med stamkortet. Hvis der foretages en registrering om adressebeskyttelse, vil den gælde fremadrettet og således vil adresseoplysninger vedrørende gamle aftaler stadig fremgå. Dette gælder, da disse fremgår af regioner/kommuners bookingsystemer, og der i den forbindelse bliver fulgt en MedCom standard. Regionerne og kommunerne er blevet gjort opmærksom på evt. uhensigtsmæssigheder med historiske aftaler i deres bookingsystemer. Der arbejdes på en løsning.

Håndtering af børns data i Fælles Stamkort

Forældremyndighedsindehavere har indtil barnet fylder 15 år adgang til barnets Fælles Stamkort via sundhed.dk.
Forældremyndighedsindehavere kan via sundhed.dk se, redigere og tilføje information til barnets Fælles Stamkort.

Når barnet bliver 15 år har barnet selv adgang til oplysningerne i Fælles Stamkort og forældremyndighedsindehaveres adgang bortfalder automatisk.
Oplysninger i Fælles Stamkort ændres ikke når barnet fylder 15 år. Barnet skal derfor selv fremadrettet ændre eksempelvis kontaktoplysninger og pårørende oplysninger i sit Fælles Stamkort.

13-14 årige børn med MitID har ikke egen adgang til Fælles Stamkort.

Teknisk overblik

Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, referencer til snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur, den tekniske dokumentation ses under: Teknisk implementeringsguide Fælles Stamkort

Ændringslog

2.0.02023-12-07Opdateret med information om indhold i Fælles Stamkort version 3SDS
2.0.12023-12-14Indført forretningsregel nr. 17 og fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop efter godekendelse fra styregruppe pr. 13/12-23SDS
2.0.22023-01-29Tilføjet præcisering om børn og forældremyndighedshaveres adgang til Fælles StamkortSDS
2.0.32024-03-11Præciseret forretningsregel #15 ang. spærring, og ordlyden i bekendtgørelse: BEK nr 193 af 27/02/2024SDS


Historisk ændringslog til Fælles Stamkort version 2.0

0.82019-12-06Udkast til Indhold og Forretningsregler til Fælles StamkortSDS
0.92019-12-20Tilretning efter kommentarer SDS 
1.02020-01-06Offentlig efter afsluttet kommenteringsrundeSDS
1.0.1 2020-03-10Præcisering af pårørende og sundhedsfagliges mulighed for indtastning på vegne af en patient SDS
1.0.22020-04-22Præcisering af #8 Patientens lægeSDS
1.0.32020-05-28 Præcisering af hvilke data felter der skal vises i lokale fagsystemerSDS
1.0.4

2020-07-01

Præcisering af #1 Tilslutning/go live og efterfølgende opdatering til og fra Fælles Stamkort SDS
1.0.52020-09-15 Præcisering af #11 SprogSDS
1.0.6 2020-09-25Præcisering af #8 Patientens læge og #9 Patientens tandlægeSDS
1.0.72020-12-11Forretningsregel #15 er præciseret fra Sundhedsdatastyrelsens jurister om anvendelsen af MinSpærring i forhold til at indhente data fra Fælles Stamkort.SDS
1.0.82021-04-12Præcisering af forretningsregel #15 ang. brugen af MinSpærring, i forhold til patienternes muligheder for at spærre for deling af Fælles StamkortSDS
1.0.92022-04-06Præcisering af forretningsregel #16 angående opmærkning af data i stamkortetSDS
1.0.102023-03-27Tilpasning af forretningsregel #16 i forhold til præcisering af opmærkning.
(Tilsvarende justering  i NSP dokumentation, NSP testværktøj, samt CDA til Fælles Stamkort er iværksat)
SDS
1.0.112023-04-26Præcisering af oplysninger om indtastning af tandlægeSDS
1.0.122023-06-28Tilføjet afsnit om offentlige myndigheders frakobling af borgeres Fælles stamkortSDS
1.0.132023-06-29Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i Fælles StamkortSDS
1.0.142024-04-10Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønskerSDS



  • No labels