Page History
| Table of Contents |
|---|
Indledning
Formålet med denne vejledning er at give et overblik over indholdet i Aftaleoversigten. I dokumentet er der en beskrivelse af indholdet i Aftaleoversigten, herunder hvilke data der indgår.
Indhold i Aftaleoversigten
MedCom har profileret indholdet i Aftaleoversigt under standarden DK-APD (Dansk profilering af HL7 Implementation Guide for CDA Release 2.0.1 - Appointment Document).
Indholdet i den enkelte aftale skal give information til patienten, således at der er eksakte detaljer om mødetidspunkt, lokation for aftalen samt kontaktoplysninger. Tabel 1 følger principperne i domænemodellen.
Tabel 1 - Oversigt over en aftales indhold:
Indhold | Beskrivelse | Eksempler |
Start- og Sluttidspunkt | Mødetidspunktet, med start og eventuelt sluttidspunkt således patienten ved hvornår aftalen finder sted
| Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30
|
Patient | Information om patienten som aftalen er indgået med. | 2512489996 Nancy Ann Berggren Skovvejen 12, Landet 5700 Svendborg, Danmark |
Aftaleansvarlig | Organisationen der er ansvarlig for, og som har booket en aftale med patienten. Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). | Odense Universitetshospital Radiologisk Ambulatorium Hospitalsvej 4, 5000 Odense Telefon: 33445566 SOR: 550811000005108 |
Rekvirent | Organisationen, eller personen der har rekvireret aftalen. F.eks. en praktiserende læge der har har henvist patienten til en aftale på sygehuset. Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). | Praktiserende læge Anders Andersen Læger Toldbodvej Toldbodvej 9 5700 Svendborg SOR: 000000000000000 |
Aftaleudførende | Organisationen, eller personen der er udførende for aftalen. Ofte er dette ensbetydende med den aftaleansvarlige Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). | Afdeling H for ambulante undersøgelser Hospitalsvej 4 5000 Odense Telefon: 33445566 SOR: 550111111111111 |
Forvalter | Organisationen der forvalter aftaledokumentet Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR) | Sundhedsdatastyrelsen Ørestads Boulevard 5 2300 København K. SOR: 634491000016008 |
Sted (Lokation) | Angiver stedet hvor patienten skal møde til aftalen. Lokationen kan være en af tre forskellige typer:
Om Lokationen er af type 1, 2 eller 3 skal angives i henhold til APD-DK v.2.0.1 standarden | Type 1 OUH Radiologisk Afdeling (Odense) Sdr Boulevard 29 5000 Odense SOR: 240901000016000 Type 2 Radiologisk Afdeling Kløvervænget 47 indgang A 5000 Odense C Type 3 Skovvejen 12, Landet 5700 Svendborg, Danmark |
ForløbsID samt Forløbslabel | Alle ydelser, der vedrører samme kliniske forløb kan i LPR3 kobles sammen af et eller flere forløbsID med en sigende forløbslabel | ID e7532c08-729b-4413-83d7-bd2cdf147ef7 Label "Kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL)" eller "Graviditet, fødsel og barsel" |
Betingelse | Definerer ekstra betingelser i forhold til aftalen. F.eks. om aftaletidspunkterne vejledende, og/eller om aftalen er en del af en repeterende serie | Tidspunktet er vejledende |
Årsag (Reason) | Årsag eller hvad aftalen vedrører, således at patienten og sundhedspersonale ved hvad aftalen omhandler. Teksten kommer fra bookingsystemet. | Ambulant undersøgelse
|
Afhængig af konteksten for aftalen, kan det være forskelligt hvor præcise ovenstående informationer kan være.
Indholdet i aftalen kan variere i forhold til den enkelte aftaletype. Der er identificeret fem overordnede typer, der tilgodeser både regionale, kommunale og praksis behov ved oprettelse og visning af aftaler for patienter og pårørende. Aftaletyperne er beskrevet i Tabel 2.
Tabel 2 - Oversigt aftaletyper
Type | Aftale | Beskrivelse | Eksempel |
1 | Standard aftale | En standard aftale indeholder altid start og sluttidspunkt | Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30 Besøg hos Lægerne Hansen Torvegade 27, 0000 Brøndstrup
|
2 | Tidspunkt ikke eksakt | Aftale indeholder altid start og sluttidspunkt Tidspunkterne og udstrækningen i aftalen er vejledende, hvilket skal præciseres i visningen (eksempelvis via en lede tekst) | Tirsdag d. 11/10-2019 fra 12:45 til 13:00 Personlig pleje Borgerens egen adresse
Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende
|
3 | Sluttidspunkt ikke kendt | Aftalens sluttidspunkt er ikke kendt. Visse aftaler er defineret som ”stående aftaler”, hvor borgeren har en aftale om at kunne møde op uden foregående indkaldelse. Disse aftaler kan i CDA-standarden ikke skelnes fra andre aftaler som ikke har noget sluttidspunkt defineret. | Onsdag d. 12/10-2019 fra 11:15 Ambulant undersøgelse Afdeling H for ambulante undersøgelser Hospitalsvej 4, 0000 Brøndstrup Telefon: 33445566 |
4 | Repeterende aftale |
En repeterende aftale kan være af typen 1,2 eller 3
|
|
Tabel 3 - Oversigt intervaller
Betydning | Intervaller |
Morgen | KL: 07-09 |
Formiddag | KL: 09-11 |
Middag | KL: 11-13 |
Eftermiddag | KL: 13-17 |
Aften | KL: 17-22 |
Nat | KL: 22-07 |
Håndtering af adressebeskyttelse
I Aftaleoversigten vil adresseoplysninger fremgå, medmindre der er lagt adressebeskyttelse på både bo-forældre og barn/børn på lige fod med stamkortet. Hvis der foretages en registrering om adressebeskyttelse, vil den gælde fremadrettet og således vil adresseoplysninger vedrørende gamle aftaler stadig fremgå. Dette gælder, da disse fremgår af regioner/kommuners bookingsystemer, og der i den forbindelse bliver fulgt en MedCom standard. Regionerne og kommunerne er blevet gjort opmærksom på evt. uhensigtsmæssigheder med historiske aftaler i deres bookingsystemer. Der arbejdes på en løsning.
Teknisk overblik
Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur. Den tekniske dokumentation ses under: Teknisk implementeringsvejledning
Ændringslog
| 0.8 | 2019-12-06 | Udkast til Indhold og Forretningsregler til Aftaleoversigten | SDS |
| 0.9 | 2019-12-20 | Opdateret på baggrund af indkommende kommentarer | SDS |
| 1.0 | 2020-01-06 | Offentlig efter afsluttet kommenteringsrunde | SDS |
| 1.0.1 | 2020-01-16 | Præciseret forretningsregel #6 omkring lokale kopier af aftaleoversigten | SDS |
| 1.0.2 | 2020-05-27 | Præcisering i teksten omkring aftale type nr. 5 | SDS |
| 1.0.3 | 2020-09-25 | Præcisering af #2 | SDS |
| 1.0.4 | 2020-10-26 | Præciseringer omkring brugen af SOR, samt tilføjelse af flere eksempler | SDS |
| 1.0.5 | 2020-11-13 | Præcisering af hvordan en repeterende aftale defineres | SDS |
| 1.0.6 | 2021-02-11 | Præcisering af #9 - pårørende skal ikke kunne redigerer aftaler | SDS |
| 1.0.7 | 2021-11-08 | Præciseret at aftale type #5 er udfaset af CDA standarden, da den overlapper med type #2 | SDS |
| 1.0.8 | 2022-06-28 | Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i Aftaleoversigten | SDS |
| 1.0.9 | 2023-09-20 | Opdateret forretningsregel #3 er tilføjet. | SDS |
| 1.0.10 | 2024-04-10 | Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønsker | SDS |
| 1.0.11 | 2025-03-21 | Spærring ændret til frabedelse i #10 | SDS |
| 1.0.12 | 2025-06-20 | Forretningsregler ændret. Opdelt i publicering og visning. #8 ændret. | SDS |
| 2.0 | 2025-06-25 | Ny version publiceret | SDS |
t med denne vejledning er at give et overblik over indholdet i Aftaleoversigten samt beskrive forretningsreglerne for anvendelsen.
I dokumentet er der først en beskrivelse af indholdet i Aftaleoversigten, herunder hvilke data der indgår. Derefter beskrives forretningsreglerne for anvendelsen af løsningen og til sidst er der henvisninger til dokumentationen for Aftaleoversigten på NSPOP.dk, herunder programmets Domæne Model, introduktion til Dokumentdeling, og den øvrige tekniske dokumentation til Aftaleoversigten.
Indhold og forretningsregler
Hvad er Aftaleoversigt
Formålet med Aftaleoversigten, er at sundhedsaftaler med patienten deles mellem patienten selv, patientens eventuelle pårørende samt relevant sundhedspersonale, der har patienten i aktuel behandling.
...
Sundhedspersonale kan benytte Aftaleoversigten, vis de har patienten i behandling, til at få et overblik over patientens aftaler med hospitaler, praktiserende læger og kommuner, hvorved eksempelvis dobbeltaftaler kan undgås.
Forudsætninger for Aftaleoversigt
Indholdet i Aftaleoversigten er udvalgt på baggrund af en større arbejdsgangsanalyse, "Arbejdsgangsanalyse - Digitalt samarbejde om komplekse patientforløb". Analysen kan rekvireres ved programsekretariatet via Patientoverblik@sundhedsdata.dk.
...
Efterfølgende har en projektgruppe med deltagere fra både hospitaler, kommuner og praktiserende læger, udvalgt hvilke oplysninger, som er vigtigst at dele på tværs af parterne. Indholdet er udvalgt med hensyntagen til hvilke oplysninger som kommer patienter og sundhedsvæsenets parter til gavn og med overholdelse af lovgivningen.
Data governance
Sundhedsdatastyrelsen står for en data governance for Aftaleoversigten, governancen indeholder:
...
For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk
Indmelding af ændringsønsker
Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter har mulighed for at melde ændringsønsker ind til programsekretariatet. Ændringsønsker der meldes ind til programmet skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation.
...
| Blanket til indmelding af ændringsønsker | |
|---|---|
| Ændringsønske | *Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder |
| Begrundelse | *Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket |
| Indmeldt af | *Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket |
| Kontaktperson | *Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson |
| Dato for indmeldelse | *Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt |
| Yderligere bemærkning | *Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående |
Indhold i Aftaleoversigt
MedCom har profileret indholdet i Aftaleoversigt under standarden DK-APD (Dansk profilering af HL7 Implementation Guide for CDA Release 2.0.1 - Appointment Document).
...
Betydning | Intervaller |
Morgen | KL: 07-09 |
Formiddag | KL: 09-11 |
Middag | KL: 11-13 |
Eftermiddag | KL: 13-17 |
Aften | KL: 17-22 |
Nat | KL: 22-07 |
Forretningsregler for Aftaleoversigten
Der er behov for fælles forretningsregler, således at parterne er enige om anvendelsen af Aftaleoversigten. Herunder beskrives de forretningsregler, der skal overholdes i forbindelse med Aftaleoversigten.
...
#10 Frabedelse af deling af sundhedsdata
Lokale fagsystemer skal kunne håndtere, hvis borgeren har frabedt sig deling af data fra Aftaleoversigten. Borgere har via Frabedelse af deling af data mulighed for at frabede deling af data for enkelte sundheds-personers adgang til hele eller dele af Aftaleoversigten.
Afgrænsning ved deling af Aftaleoversigten
#1 Journalisering
Lokale fagsystemer fra praktiserende læger, fødesteder samt sundhedsplejen skal opretholde en borgerjournal jvf. gældende journallovgivning. Den nationale infrastruktur, som deler Aftaleoversigten, er udelukkende en delingsplatform og er dermed ikke journalbærende.
Håndtering af adressebeskyttelse
Der gøres opmærksom på, at i Fælles Stamkort vil adresseoplysninger være skjult for begge forældre, hvis bo-forælderen aktivt har valgt også at adressebeskytte barn/børn. HVIS bo-forælderen ikke aktivt har foretaget dette valg via borger.dk, så vises adresseoplysningerne på barn/børn for den anden forældremyndighedsindehaver. Der er således ikke tale om at Fælles Stamkort viser noget forkert, men at bo-forælderen ikke har foretaget den rigtige registrering i CPR-registret, via Borger.dk. Stamkort fra regioner/kommuner viser ikke nødvendigvis oplysninger fra CPR-registret, men fra andre datakilder – Sundhedsdatastyrelsen har gjort kommuner og regioner opmærksomme på evt. problematikker i forhold til adressebeskyttede oplysninger i CPR
Ift. aftaleoversigten vil adresseoplysninger fremgå, medmindre der er lagt adressebeskyttelse på både bo-forældre og barn/børn på lige fod med stamkortet. Hvis der foretages en registrering om adressebeskyttelse, vil den gælde fremadrettet og således vil adresseoplysninger vedrørende gamle aftaler stadig fremgå. Dette gælder, da disse fremgår af regioner/kommuners bookingsystemer, og der i den forbindelse bliver fulgt en MedCom standard. Regionerne og kommunerne er blevet gjort opmærksom på evt. uhensigtsmæssigheder med historiske aftaler i deres bookingsystemer. Der arbejdes på en løsning.
Teknisk overblik
Den tekniske dokumentation indeholder tilslutningsdokumenter, tekniske implementeringsvejledninger, snitflade dokumentation, samt vejledning til hvorledes fagsystemet kan testes op imod den nationale infrastruktur, den tekniske dokumentation ses under: Teknisk implementeringsvejledning AftaleoversigtAftaleoversigten
Ændringslog
| 0.8 | 2019-12-06 | Udkast til Indhold og Forretningsregler til Aftaleoversigten | SDS |
| 0.9 | 2019-12-20 | Opdateret på baggrund af indkommende kommentarer | SDS |
| 1.0 | 2020-01-06 | Offentlig efter afsluttet kommenteringsrunde | SDS |
| 1.0.1 | 2020-01-16 | Præciseret forretningsregel #6 omkring lokale kopier af aftaleoversigten | SDS |
| 1.0.2 | 2020-05-27 | Præcisering i teksten omkring aftale type nr. 5 | SDS |
| 1.0.3 | 2020-09-25 | Præcisering af #2 | SDS |
| 1.0.4 | 2020-10-26 | Præciseringer omkring brugen af SOR, samt tilføjelse af flere eksempler | SDS |
| 1.0.5 | 2020-11-13 | Præcisering af hvordan en repeterende aftale defineres | SDS |
| 1.0.6 | 2021-02-11 | Præcisering af #9 - pårørende skal ikke kunne redigerer aftaler | SDS |
| 1.0.7 | 2021-11-08 | Præciseret at aftale type #5 er udfaset af CDA standarden, da den overlapper med type #2 | SDS |
| 1.0.8 | 2022-06-28 | Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i Aftaleoversigten | SDS |
| 1.0.9 | 2023-09-20 | Opdateret forretningsregel #3 er tilføjet. | SDS |
| 1.0.10 | 2024-04-10 | Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønsker | SDS |
| 1.0.11 | 2025-03-21 | Spærring ændret til frabedelse i #10 | SDS |
| 1.0.12 | 2025-06-20 | Forretningsregler ændret. Opdelt i publicering og visning. #8 ændret. | SDS |
...