Page History
...
For nuværende kan henvendelser foregå via programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk
Indmelding af ændringsønsker
Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter har mulighed for at melde ændringsønsker ind til programsekretariatet. Ændringsønsker der meldes ind til programmet skal som minimum meldes ind på vegne af én organisation.
Alle ændringsønsker registreres og præsenteres for Styregruppen for Et Samlet Patientoverblik, som skal prioritere ønskerne, når løsningen senere hen skal opgraderes.
Ændringsønsker indmeldes ved at udfylde nedenstående blanket og sende den til programmets postkasse: Patientoverblik@sundhedsdata.dk
| Blanket til indmelding af ændringsønsker | |
|---|---|
| Ændringsønske | *Indsæt kort beskrivelse af ændringsønsket, og hvilken løsning det gælder |
| Begrundelse | *Indsæt kort begrundelse for ændringsønsket |
| Indmeldt af | *Indsæt navn på organisationen som indmelder ændringsønsket |
| Kontaktperson | *Indsæt navn og kontaktoplysninger på kontaktperson |
| Dato for indmeldelse | *Indsæt dato for hvornår ændringsønsket er indmeldt |
| Yderligere bemærkning | *Indsæt evt. bemærkninger der ikke falder ind under ovenstående |
Indhold i Aftaleoversigt
MedCom har profileret indholdet i Aftaleoversigt under standarden DK-APD (Dansk profilering af HL7 Implementation Guide for CDA Release 2.0.1 - Appointment Document).
...
Indhold | Beskrivelse | Eksempler |
Start- og Sluttidspunkt | Mødetidspunktet, med start og eventuelt sluttidspunkt således patienten ved hvornår aftalen finder sted | Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30 |
| Patient | Information om patienten som aftalen er indgået med. | 2512489996 Nancy Ann Berggren Skovvejen 12, Landet 5700 Svendborg, Danmark |
Aftaleansvarlig | Organisationen der er ansvarlig for, og som har booket en aftale med patienten. Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). | Odense Universitetshospital Radiologisk Ambulatorium Hospitalsvej 4, 5000 Odense Telefon: 33445566 SOR: 550811000005108 |
Rekvirent | Organisationen, eller personen der har rekvireret aftalen. F.eks. en praktiserende læge der har har henvist patienten til en aftale på sygehuset. Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). | Praktiserende læge Anders Andersen Læger Toldbodvej Toldbodvej 9 5700 Svendborg SOR: 000000000000000 |
| Aftaleudførende | Organisationen, eller personen der er udførende for aftalen. Ofte er dette ensbetydende med den aftaleansvarlige Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR). | Afdeling H for ambulante undersøgelser Hospitalsvej 4 5000 Odense Telefon: 33445566 SOR: 550111111111111 |
| Forvalter | Organisationen der forvalter aftaledokumentet Lokationen er baseret på Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR) | Sundhedsdatastyrelsen Ørestads Boulevard 5 2300 København K. SOR: 634491000016008 |
Sted (Lokation) | Angiver stedet hvor patienten skal møde til aftalen. Lokationen kan være en af tre forskellige typer:
Om Lokationen er af type 1, 2 eller 3 skal angives i henhold til APD-DK v.2.0.1 standarden | Type 1 OUH Radiologisk Afdeling (Odense) Sdr Boulevard 29 5000 Odense SOR: 240901000016000 Type 2 Radiologisk Afdeling Kløvervænget 47 indgang A 5000 Odense C Type 3 Skovvejen 12, Landet 5700 Svendborg, Danmark |
| ForløbsID samt Forløbslabel | Alle ydelser, der vedrører samme kliniske forløb kan i LPR3 kobles sammen af et eller flere forløbsID med en sigende forløbslabel | ID e7532c08-729b-4413-83d7-bd2cdf147ef7 Label "Kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL)" eller "Graviditet, fødsel og barsel" |
| Betingelse | Definerer ekstra betingelser i forhold til aftalen. F.eks. om aftaletidspunkterne vejledende, og/eller om aftalen er en del af en repeterende serie | Tidspunktet er vejledende |
Årsag (Reason) | Årsag eller hvad aftalen vedrører, således at patienten og sundhedspersonale ved hvad aftalen omhandler. Teksten kommer fra booking systemet. | Ambulant undersøgelse |
...
Type | Aftale | Beskrivelse | Eksempel |
1 | Standard aftale | En standard aftale indeholder altid start og sluttidspunkt | Mandag d. 10/10-2019 fra 12:00 til 12:30 Besøg hos Lægerne Hansen Torvegade 27, 0000 Brøndstrup |
2 | Tidspunkt ikke eksakt | Aftale indeholder altid start og sluttidspunkt Tidspunkterne og udstrækningen i aftalen er vejledende, hvilket skal præciseres i visningen (eksempelvis via en lede tekst) | Tirsdag d. 11/10-2019 fra 12:45 til 13:00 Personlig pleje Borgerens egen adresse Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende |
3 | Sluttidspunkt ikke kendt | Aftalens sluttidspunkt er ikke kendt. | Onsdag d. 12/10-2019 fra 11:15 Ambulant undersøgelse Afdeling H for ambulante undersøgelser Hospitalsvej 4, 0000 Brøndstrup Telefon: 33445566 |
4 | Repeterende aftale |
En repeterende aftale kan være af typen 1,2 eller 3 | |
5 | Interval aftale Bemærk, at denne aftale-type er udfaset af den tekniske standard, da den overlapper med type 2. | En interval aftale er defineret på samme måde som aftale type nr. 2, men i stedet for at aftale-modtager præsenteres for et præcist tidspunkt angives et interval for det tidsrum som aftalen vil finde sted. Desuden skal der angives en tekst således at patienten er informeret om at aftaletidspunkterne er vejledende. I en kalendervisning, vil start og sluttidspunkt angive aftalen, og den supplerende tekst skal vises således patienten ikke forventer besøg i hele tidsrummet, men er orienteret om at aftalen udføres inden for det angivene tidsrum Foruddefinerede intervaller er angivet i Tabel 3. | Torsdag d. 13/10-2019 mellem 9 og 11 Personlig hjælp og pleje Borgerens egen adresse Bemærk at aftalens start- og sluttidspunkt er vejledende, hjemmehjælpen vil ankomme i løbet af formiddagen |
...
Der er behov for fælles forretningsregler, således at parterne er enige om anvendelsen af Aftaleoversigten. Herunder beskrives de forretningsregler, der skal overholdes i forbindelse med Aftaleoversigten.
Forretningsreglerne er opdelt i hhv. publicering og visning af aftaler.
De lokale fagsystemer eller borgerportaler skal kun leve op til de forretningsregler, der er relevant for deres integration. Hvis det lokale fagsystem eller borgerportalen kun skal vise aftaler, så er det kun de forretningsregler, der omhandler visning, der gælder.
Foreningsregler ved publicering af aftaler
#1 Fuld understøttelse af Aftaleoversigt
Lokale fagsystemer, der publicerer aftaler til den nationale infrastruktur, skal indeholde alle dataelementernedataelementer, som er defineret i standarden, samt publicere . Derudover skal alle aftaler med patienten borgeren fra det lokale fagsystem publiceres til den nationale infrastruktur.
#2 Publicering Tidstro publicering af aftaler
Publicering af aftaler , fra lokale fagsystemer til den nationale infrastruktur , skal foregå løbende og tidstro. Med tidstro menes der inden for 15 minutter, for . Dette er med henblik på at sikre, at alle andre lokale fagsystemer kan anvende aktuelle data.
#3 Publicering af repeterende aftaler
Publicering af repeterende aftaler (aftale type 4) skal publiceres løbende, således at så repetitionsmønsteret er gentaget 6 måneder frem, afhængigt af om hvis repetitionerne stadig foregår. Undtaget er dog aftaler Aftaler efter servicelovens §83 (hjemmehjælp) og Sundhedslovens sundhedslovens §138 (hjemmesygepleje) som kun er dog undtaget, da denne type repeterende aftaler kun skal publiceres 30 dage frem i tiden.
#4 Status på gyldige aftaler
Gyldige aftaler skal have statuskoden ”Active”, i henhold til beskrivelsen i standarden.
#5 Status på ikke gyldige Aftaler
Aftaler, der ikke længere er gyldige, eksempelvis hvis de er flyttet, oprettet ved en fejl eller lignende, skal opdateres i henhold til beskrivelsen i standarden, så de ikke længere fremgår som aktive aftaler. #6 Lokale kopier af patientens aftaleoversigt
Lokale fagsystemer må ikke lave lokale kopier patientens aftaleoversigt, dog skal journaliseringspligten opfyldes.Aftaler der ikke længere er gyldige kan eksempelvis være en aftale, der er blevet aflyst, flyttet til et andet tidspunkt eller op-rettet ved en fejl.
#7 Aftaler uden patientdeltagelse
Aftaler /konference kald sundhedsfaglige imellem hvor borgeren ikke deltager, må ikke deles via aftaleoversigten, men skal fortsætte med at blive delt via de kanaler de deles i i dag.
#8 Intervalaftaler
En intervalaftale skal indeholde et tidsinterval enten med de foruddefinerede intervaller i Tabel 3, eller ved at definere egne intervaller.
Eksempel på eget interval kunne være: "Torsdag d. 13/10-2019 8:00-13:00, Personlig pleje, Borgerens egen adresse".
Aftaleoversigten. Dette gælder eksempelvis aftaler eller konferencekald sundhedsfaglige imellem. Aftaler uden borgerdeltagelse skal fortsat deles igennem de kanaler, hvor de normalvis deles.
Forretningsregler ved visning af aftaler
#6 Lokale kopier af patientens aftaleoversigt
Lokale fagsystemer må ikke opretholde lokale kopier af borgerens Aftaleoversigt fra an-dre aktører end sig selv. Dog skal journaliseringspligten opfyldes jvf. Afgrænsning #1. Lokale fagsystemer skal derved slette indhentede data omkring Aftaleoversigten, når borgeren ikke længere er i kontekst efter afsluttet konsultation.
#8 Visning af forskellige aftaletyper
Lokale fagsystemer og borgerportaler skal kunne vise alle understøttede aftaletyper.
#9 Digital fuldmagt
Borgerportaler skal kunne give pårørende med Digital Fuldmagt via den fællesoffentlige fuldmagtsservice (fuldmagtshavere) adgang til borgerens (fuldmagtsgivers) Aftaleoversigt, så #9 Digital fuldmagt
Fra borger og patient portaler, skal der være adgang for pårørende med fuldmagt [DIGITAL FULDMAGT] til patientens Aftaleoversigt, således at disse fuldmagtshavere kan læse data på tilsvarende vis som patienten fuldmagtsgiver selv.
#10 Frabedelse af deling af sundhedsdata
Patienter Lokale fagsystemer skal kunne håndtere, hvis borgeren har frabedt sig deling af data fra Aftaleoversigten. Borgere har via " Frabedelse af deling af sundhedsdata" data mulighed for at frabede sig deling af data for enkelte sundhedspersoners sundheds-personers adgang til hele , eller dele af Aftaleoversigten.
Afgrænsning ved deling af Aftaleoversigten
#1 Journalisering
Lokale fagsystemer skal kunne håndtere, hvis patienten har frabedt sig deling af data fra Aftaleoversigten, og registrere hvis frabedelsen brydes, f.eks. hvis patienten giver samtykke til at sundhedspersonen må få adgang til patientens data.fra praktiserende læger, fødesteder samt sundhedsplejen skal opretholde en borgerjournal jvf. gældende journallovgivning. Den nationale infrastruktur, som deler Aftaleoversigten, er udelukkende en delingsplatform og er dermed ikke journalbærende.
Håndtering af adressebeskyttelse
...
| 0.8 | 2019-12-06 | Udkast til Indhold og Forretningsregler til Aftaleoversigten | SDS |
| 0.9 | 2019-12-20 | Opdateret på baggrund af indkommende kommentarer | SDS |
| 1.0 | 2020-01-06 | Offentlig efter afsluttet kommenteringsrunde | SDS |
| 1.0.1 | 2020-01-16 | Præciseret forretningsregel #6 omkring lokale kopier af aftaleoversigten | SDS |
| 1.0.2 | 2020-05-27 | Præcisering i teksten omkring aftale type nr. 5 | SDS |
| 1.0.3 | 2020-09-25 | Præcisering af #2 | SDS |
| 1.0.4 | 2020-10-26 | Præciseringer omkring brugen af SOR, samt tilføjelse af flere eksempler | SDS |
| 1.0.5 | 2020-11-13 | Præcisering af hvordan en repeterende aftale defineres | SDS |
| 1.0.6 | 2021-02-11 | Præcisering af #9 - pårørende skal ikke kunne redigerer aftaler | SDS |
| 1.0.7 | 2021-11-08 | Præciseret at aftale type #5 er udfaset af CDA standarden, da den overlapper med type #2 | SDS |
| 1.0.8 | 2022-06-28 | Tilføjet afsnit om håndtering af adressebeskyttelse i Aftaleoversigten | SDS |
| 1.0.9 | 2023-09-20 | Opdateret forretningsregel #3 er tilføjet. | SDS |
| 1.0.10 | 2024-04-10 | Tilføjet afsnit om indmelding af ændringsønsker | SDS |
| 1.0.11 | 2025-03-21 | Spærring ændret til frabedelse i #10 | SDS |
| 1.0.12 | 2025-06-20 | Forretningsregler ændret. Opdelt i publicering og visning. #8 ændret. | SDS |