You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 4 Next »

Introduktion

Indeholder en beskrivelse af hvordan sitet bruges og hvad man kan forvente at finde på NSPOP. Derudover vil følgende indeholde en gennemgang af de respektive skabeloner som skal benyttes ved idriftsættelse af nye services.

Intention med NSPOP

NSPOP er skabt for at leverer relevant information til interessenter til National Service Platform. 

NSPOP har overordnet 4 hovedformål:

  • Udstille driftsinformation.
  • Yde support til leverandører og serviceanvendere.
  • Skabe overblik og indblik i den dokumentation om NSP.
  • Give en introduktion for serviceaftagere til hvad National Service Platformen kan og hvordan den kan bidrage med værdiskabende elementer ude i den enkelte organisation.

Hver af ovenstående hovedformål har hver sit fokus og derfor er sitet struktureret efter at imødekommene ovenståede behov som gemmer sig bag hver af hovedformålene.

Udstille driftsinformation

NSP platformen har et omfattende leverandør- og interessentlandskab. Grundet at et større antal systemer sender og modtager information fra NSP, er det vigtigt at relevante parter kan opnå et overblik over status for de respektive services og ved evt. nedbrud hurtigt kan få et overblik over evt. konsekvenser. NSPOP udstiller information og status omkring fejlhåndtering, nedbrud, releaseplan og roadmap der alle er vigtige informationer til at sikre en stabil drift og mindske ressourceforbruget til fejlsøgninger i den enkelte organisation.

Yde support til leverandører og serviceanvendere

NSPOP har en supportfunktion tilknyttet hvis formål det er at eliminere frustrationer og yde bistand til leverandører der ønsker at udnytte funktionaliteten lokaliseret på platformen. leverandører og andre interessenter kan via NSPOP kommer i kontakt med supportfunktionen og derigennem opnå hjælp og bistand. Supportfunktionen udstiller information omkring igangværende sager for at bistå brugeren med at se om fx en given fejl er oprettet og i proces. 

Skabe overblik og indblik i dokumentation om NSP.

NSP er bygget op omkring open source principperne og derfor udstilles alt dokumentation direkte på internettet via NSPOP. NSPOP udstiller ikke fortrolig information eller leverandørinformation omkring sikring af adgang. Dog er tilslutningsprocessen beskrevet hvor relevante leverandører kan henvende sig henne for at sikre adgang til selve data.

Overordnet set kan den information som udstilles på NSPOP inddeles i følgende grupper:

  • Information omkring de services som er tilgængelig via NSP fra et teknisk perspektiv.
  • NSP arkitekturen, hvordan er den bygget op og hvordan ser infrastrukturen ud.
  • Hvordan opnås adgang til platformen afhængig af leverandørtype.
  • Aftaletyper og hvilken som er relevant i hvilken kontekst.
  • Forretningsmæssig beskrivelser af services der uddyber hvad NSP kan bruges til, så serviceanvendere kan få et indblik i hvilke former for information der kan trækkes via platformen.

Brugerne af NSPOP

Her ville tegningen over hvem som er hvem ville være god, inkl. en beskrivelse af hver evt. med en henvisning til ordlisten eller noget i den stil.

Strukturen på NSPOP

NSPOP er som grundprincip strukturet efter de 4 hovedformål med et par tilføjelser.

Forsiden består af følgende elementer:


Hovedmenu

lokaliseret øverst i billedet og går på tværs af alle siderne, så uanset placering vil det altid være muligt at tilgå relevante links fra menuen.

Hovedmenuen består af følgende emner:

  • Drift
    • Beskriver mere driftrelaterede elementer og er tiltænkt til at tilgodese brugere af sitet som kun beskæftiger sig med driftspørgsmål
  • Support
    • Har fokus på at yde leverandører og bruger af NSP support hvor relevant.
  • NSP services
    • Indeholder en oversigt over alle services på NSP inkl. links til information til alle forretningsservices.
  • Serviceanvender
    • Indeholder en landingpage, inkl. links til information som er relevant for denne brugertype. Her er fokus på den forretningsmæssige forståelse af NSP og hvad den kan bruges til.
  • Anvendersystem
    • Leverandører som ønsker at integrere til NSP har behov for teknisk indsigt i NSP opbygningen og hvad der skal til for at implementere til en given services. Derfor er denne type af leverandøreres behov tilgodeset via dette menupunkt.
  • Serviceleverandør
    • Leverandører som vedligeholder og udvikler services som udstilles på eller via NSP har brug for en dybere teknisk forståelse af platformen. Der er derfor tilpasset en landingpage som tilgodeser denne type af leverandøres behov. 



Aktuel driftsstatus for de respektive instandser og services.

Har til formål at give et hurtigt indblik i om services og NSP er aktiv og velfungerende. Fokus er på at give driftsfolk en indikation af hvor evt. fejlen kan findes.

Driftsinformation

Har til formål at informere brugerne omkring fejlsituationer som kan påvirke drift inkl. status for at sikre at leverandører er tilstrækkeligt informeret omkring situationer som kan påvirke driftstabiliteten.

Brugergrupper - Landingpages

For at imødekomme behovet for en nemmere tilgang til informaiton på NSPOP er designet en række indgange til en bestemt type af information som er relevant afhængig af hvem du er som leverandør/interessent.

Hver af de ovenstående omtalte typer repræsentere forskellige behov for information og er gennemgående for hele sitet. Hver brugergruppe henviser til en landingpage, som er designet ud fra hvilken information som udgangspunkt er mest relevant at fokusere på for denne gruppe.

Dermed er sikret at brugerne bliver guidet til den information som er relevant for dem som interessent eller leverandør. De vil fra hver landingpage kunne dykke sig længere ned i informationen, og alt information er tilgængeligt fra alle landingpages. Hver landingpages begrænser derfor ikke adgangen til anden information hvis behovene opstår.


Herunder kan ses et eksempel på en given landingpage.





  • No labels