You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 19 Next »

Formål

Formålet med OAT er at sikre et struktureret samarbejde og at NSP-formalia  (herunder husregler, testkriterier og dokumentationskrav) overholdes, når projekter går fra udvikling til drift, forvaltning og support.

Alle projekter skal gennemføre fuld OAT, medmindre andet aftales med NSP. Ansvar for at udfylde, sikre fremdrift og foretage opfølgning på aktiviteter i henhold til OAT påhviler SDS-projektleder.

Herudover kan det give mening, at der ved udviklingsinitiativer af mindre størrelse gennemføres en fuld/delvis OAT. Dette kunne f.eks. være i forbindelse med implementering af ny service og/eller komponent på NSP platformen, ændringer af større karakter til en eksisterende komponent, tilføjelse af service på eksisterende komponent eller ændringer i arkitekturen (applikation, data eller infrastruktur). 


Placering af projektets OAT:

OAT placeres på udviklingsprojektets confluence-side på nspop.dk og indgår som del af den samlede dokumentation af projektet.


Overblik over processen: 

OAT Procesv1



Projektoplysninger (skal også fremgår af epic i jira)

Projektnavn:Udrulning af Høremappen
Evt. forkortelse af navn:HØR
Projektleder:Søren Jakobsen
SDS Product OwnerMaria Korsholm
NSP Product OwnerAnni Markussen/Mikkel Dalsgård
UdviklingsleverandørKIT
NSP QA LeverandørArosii
NSP DriftsleverandørNetic
PID:
Projektets Confluence site:Projekt Høremappen - Høremappen - Global Site
Projektets JIRA site:[SDS-8101] Projekt Høremappen - SDS JIRA
Projektets Slack-kanalhøremappen (Channel) - NSP - Slack
Dato for udfyldelse19. juni 2025, 22. august 2025
Næste mødedato16. september 2025


Tjekliste

Samarbejdes kickoff møde


SamarbejdsKick offmøde

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote

1

Dato for afholdt SamarbejdsKick offmøde





Udviklingsfasen

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
5

Plan


  • Projektet præsenterer projektets formål, arkitektur og design arkitektur.
  • Projektet præsenterer den overordnede tidsplan, herunder ønsker til:
    • Dato for start af løbende QA
    • Hyppighed for QA
    • Dato(er) for modtagelse af leverance(r) til QA
    • Datoer for gennemførelse af performancetest (staging miljø skal reserveres i 2 uger)
      (performancetest skal som udgangspunkt altid udføres, medmindre der aftales andet med NSP)
    • Dato for idriftsættelse
    • Dato for ibrugtagning
  • Projektet afklarer, om projektet indbefatter datakonvertering.


  • Overordnede tidsplan
    • Start af løbende QA?
    • Hyppighed for QA?
    • Ibrugtagning senest 1/9
    • Performancetest vurderes ikke nødvendig
    • Der kan være få dage mellem idriftsættelse og ibrugtagning
  • Der er ingen datakonvertering
6

Test

  • Er alle miljøer (test1, test2 og evt. produktion) etableret og testet?

    Dette er relevant i tilfælde af, at projektet har brug for hardware og infrastruktur ud over det, der tilbydes som standard på NSP. 

  • Har projektet gennemgået NSP teststrategi Teststrategi NSP Vedligehold?
  • Er der aftalt etablering af NSP regressionstestcases med NSP QA ift. fremadrettet vedligehold?

    Er det afklaret med projektet, hvordan hhv. Dynamisk Test Generator (DTG) og Dynamisk Request Generator (DRG) kan understøtte projektets testgennemførsel? 
  • Er der gennemført performanceanalyse af projektet ift. forventet træk på eksisterende NSP-services og infrastruktur?
    • Eller: Er performancetest planlagt og klar til eksekvering af NSP QA Leverandør/NSP driftsleverandør?
  • Har projektet lavet en testplan ud fra use cases, så scope for funktionelle test cases er klart og kan dokumenteres i projektets testrapport?


  • Sikre, at miljøerne er bestilt og sat op til når de skal bruges.
    • Miljøerne findes og opgaven er deploye til disse
  • Hvilke test-data skal fremstilles? 
  • Hvem laver test-cases? 
  • DRG: Drøftes og afklares 
7

Pilotdrift?

  • Hvem skal deltage i evt. pilot?
  • Hvordan skal WL foregå i pilot?


Langsom udrulning med SDU/OUH 1. september 2025.

WL - hvem hjælper med det? 

8

Dokumentation

Mikkel

Teknisk implementeringsvejledning - Dokumentation af Høremappen - Global Site





#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
9

Er der bestilt adgang (whitelistning) til såvel, TEST som PROD miljø?




10

Er evt. hypercare fra NSP support aftalt?



Ikke relevant. 
11

Projekt oplyser om nødvendige Tilslutningsaftaler er på plads?

Skabeloner for tilslutningsaftale kan findes her:

Opret tilslutningsaftale

Det er projektets ansvar at udfylde tilslutningsaftale.
Udfyldt tilslutningsaftale sendes til NSP Operatør.

Projektet er ansvarlig for dette

Linket i første kolonne virker ikke.

Tilslutningsaftalen ligger som Tilslutningsaftale: Høremappen

12

Ønskes anvendelse af NSP'ens nationale adviseringsservice?

I så fald skal der indgås NAS tilslutningsaftale og de nødvendige topics skal oprettes - se note



https://www.nspop.dk/display/public/web/NAS2+-+Anvenderguide


Ikke relevant

Datakonvertering/migrering

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
13Projekt oplyser om test af datakonvertering er planlagt og om ressourcer er allokeret hvis relevant.

Ikke relevant
14Projekt oplyser om der i så fald findes en veldokumenteret fall-back plan, hvis datakonvertering fejler.

Ikke relevant

Transition til drift og support

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
15

Findes der en plan for NSP aktiviteter ifm. transitionen til idriftsættelse og ibrugtagning – og er denne godkendt af involverede parter? (eksempler på aktiviteter kan være dataleverancer, afhængigheder mellem komponenter/services etc.)

SJB
Er håndteret
16

Er der sket overlevering til supportenheder (servicedesk) og er overleveringen accepteret?
NSP informerer National Service desk og sikrer opdatering af 'supportform'.
Der benyttes en standard template

Projektet går til Judy/Peter

17

Er der sket overlevering til NSP Driftsleverandør og er overleveringen accepteret?



Ikke relevant
18

Findes der en aftale om hypercare?



Ikke relevant
19Er der indgået kontrakt ift. support og vedligehold fra udviklingsleverandør - og hvornår udløber denne?

Ikke relevant
20Har PL indkaldt NSP QA leverandør til gennemgang af funktionel testrapport og resultater og er regressionstest overleveret til NSP QA leverandør jvf. NSP husregler?

Ikke relevant


Teknisk dokumentation

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
21NSP QA Leverandør oplyser om endelig QA af leverancen er gennemført og godkendt inkl. overholdelse af NSP dokumentationskrav

Ikke relevant
22

NSP QA Leverandør oplyser link til endelig QA rapport (to-be)



Ikke relevant
23NSP Driftsleverandør oplyser, om driftsvejledninger, driftshåndbog er godkendt

Ikke relevant
24

Er performancetest gennemført og rapport godkendt af NSP QA/SDS arkitektur?

  • Link til performancetest indsættes her.


Ikke relevant


Sikkerhed

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
25Er der udarbejdet og godkendt teknisk Go-live plan og en tilbagerulningsplan, såfremt den tekniske implementering fejler? OK




Ikke relevant
26Såfremt der skal gennemføres risikovurdering og DPIA bekræfter projektet, at denne er gennemført og godkendt i SDS.  

19/6-25: Den ligger pt hos DEP

22/8-25: HAr været i 1. behandling hos DPO, er ved at blive korrigeret og sendes retur tilDPO

27

Projektet bekræfter, om SDS Jura har afklaret, om det/den nye register/service er kategoriseret ift. fortegnelse jf. persondataforordningen.

Hvis fortegnelse skal udarbejdes, bekræfter projektet, at Jura har godkendt denne.

Projektet afklarer dette med juridisk afd.
2278: Projektet har leveret bem til JURA


Krav i forbindelse med overdragelse

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
28

Er NSPOP opdateret, så dokumentation flyttes fra "services på vej" til "Forretningsservices" og er den forretningsmæssige beskrivelse (Leverancebeskrivelse) udarbejdet?



Ikke relevant
29

Er support- og fejlrettelsesprocedure på plads?

Forventes at følge NSP standard procedure. Se SDS Incident Management 
Hvis andet er aftalt, skal det angives.




30

Er processen for ændringshåndtering kommunikeret ud til projektet?

Forventes at følge standarden for NSP ændringshåndtering - se NSP Change Managementproces
Hvis andet er aftalt, skal det angives.




31

NSP Driftsleverandør oplyser, om driftsrapportering er aftalt med projekt?

Normalt sker dette månedligt. Hvis andet er aftalt, skal det angives. Evt. behov for data via Splunk Intelligence?



22/8-25: Splunk løsning fra pilot forventes at kunne genavnedes på nyt miljø.
32NSP Driftsleverandør oplyser om driftsovervågning i produktionsmiljø er etableret.


33Er der aftalt håndtering af evt. ikke-blokerende fejl eller ændringsønsker på overdragelsestidspunktet? Hvis ja, lav referencer til SDS-Jira RfC'er i kolonnen "Note"


34Er al relevant historisk projektdokumentation gjort tilgængeligt på/overført til projektspace på NSPOP?


35Er der aftalt og signet af på en samlet udestående liste, herunder aftalt hvor ansvar er placeret og tidsplan for hvornår listede udeståender forventes imødegået/afsluttet.

22/8-25: Afventer QA
36

Er NSP Jira ajourført med de implementerede komponenter, ansvarlig leverandør/Lead (forvaltning af komponenten)? - se NSP Components

Er NSP Confluence ajourført med Product Owner på hver enkelt komponent? -  se PO på komponenter





Realiseringsfasen

#TjekpunktStatusAnsvarligUdførendeNote
37

Er der aftalt opfølgning i realiseringsfasen:

  • Retrospektive
  • Driftsrapportering
    • Statistik for anvendelse (anvendere)
    • Statistik for driftforhold (kapacitet, forbrug, økonomi)
    • Statistik for support, incidents og RFC (forbrug, økonomi)
  • Revision af dokumentation
  • Revision af økonomi





Ændringslog

VersionDatoÆndringer
4.019-06-2023Tjekliste grundlæggende ændret og tilpasset Projektfaser i SDS projektmodel
4.130-04-2025Tjekliste ændret og tilpasset PO/PL tjekliste




  • No labels