Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Et ændringsønske dækker over ønsker til ændringer i de eksisterende løsninger. Governance beskrevet på denne side, dækker kun over større ændringsønsker, som kræver snitfladeændringer eller standardopdateringer, og som dermed har indvirkning på alle anvendersystemerne. Fejlrettelser og mindre ændringer administreres af programsekretariatet i Sundhedsdatastyrelsen. For nuværende gælder denne governance for Aftaleoversigten og Fælles Stamkort, men kan udvides til at omfatte flere løsninger.  


Table of Contents

Organisering og roller

Der indgår forskellige aktører i governance for ændringsønsker. Disse aktørers roller i forbindelse med håndtering af ændringsønsker beskrives i nedenstående, og relationen imellem dem er illustreret i figur 1. Beskrivelsen udvikles i takt med de behov, der opstår, når flere løsninger i Et Samlet Patientoverblik kommer i drift.

...


Proces for ændringsønsker

Her beskrives, hvilke processer der understøtter håndtering af ændringsønsker. Processerne er illustreret i nedenstående figur, som er opdelt i fire overordnede faser: 1) Idé 2) Analyse og planlægning, 3) Gennemførsel og 4) Drift og vedligehold. Under figuren beskrives faserne i kronologisk rækkefølge.


Fase 1: Idé

Første fase starter med, at der indmeldes et ændringsønske. Det er Sundhedsdatastyrelsens officielle samarbejdsparter, der har mulighed for at indmelde ændringsønsker. Det omfatter sundhedsvæsenets parter, herunder kommuner, regioner, alment praktiserende lægepraksisser og speciallægepraksisser. Derudover omfatter det også parter repræsenteret i programstyregruppen, herunder Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Praktiserende Lægers Organisation, Sundhed.dk og Indenrigs –og Sundhedsministeriet. Det betyder eksempelvis, at sundhed.dk kan indmelde ændringsønsker på vegne af borgere.

...

Der kan ved større opgaver eller opgaver med stor usikkerhed være behov for, at programstyregruppen giver mandat til, at programsekretariatet igangsætter det afklarende arbejde i fase 2.

Fase 2: Analyse og planlægning

I fase 2 igangsættes en analyse af en lang række afhængigheder vedr. de prioriterede ændringsønsker, f.eks.:

...

Hvis Programstyregruppen ikke godkender prioriteringen, vil processen gå tilbage til fase 1. Hvis programstyregruppen godkender ændringsønsket, påbegyndes arbejdet med snitfladebeskrivelse, som skal i høring hos relevante parter, herunder evt. systemleverandører, før endelig godkendelse. Herefter specificeres test- og certificeringskriterier som det sidste før, at gennemførselsfasen igangsættes.

Fase 3: Gennemførsel

De tekniske udviklingsleverancer udføres, og de nye snitflader gøres tilgængelige i både dokumentationen samt testmiljøer.

...

Når udvikling samt test og certificering er gennemført, igangsættes den tekniske implementering. Det betyder, at snitfladen gøres tilgængelig i produktionsmiljøet samt, at anvendersystemerne begynder at anvende snitfladen.

Fase 4: Drift og vedligehold

Efter gennemførselsfasen overgår snitfladen til drift og vedligehold. I forbindelse med overgangen fra gennemførsel til drift og vedligehold er det vigtigt, at der er fokus på behovet for overlevering.


Ændringslog

VersionDatoÆndretÆndret af
2
1
.02025-07-15Side oprettetSDS