Page History
Indledning
Supportsiden er henvendt til implementerings- og driftsansvarlige. Siden giver et indblik i supportflowet på et overordnet niveau.
Derudover referer siden til redskaber, som kan understøtte arbejdet i de lokale supportfunktioner. De implementeringsansvarlige kan anvende dette som udgangspunkt i dialog med de lokale supportfunktioner.
Vi opfordre alle supportfunktioner til at abonnere på NSP-driftsstatus: https://status.nspop.dk/
Indhold
| Table of Contents |
|---|
TO DO:
- Begreber tilrettes
- Bruger i stedet for slutbruger
- Lokal fagsystem supportfunktion → lokal support
- Sundhedsprofessionel → sundhedsperson
- Fjern baggrund fra figur
Supportflow ved fejl
Brødtekst:
...
Supportflowet er inddelt i to overordnede typer af fejl - tekniske fejl og indholdsmæssige
...
fejl. En teknisk fejl er, når tekniske funktioner i en af løsningerne ikke virker, som det er hensigten - fx at en borger ikke kan opdatere sit telefonnummer i sit stamkort. En indholdsmæssig fejl er, når selve indholdet/data i en af løsningerne er forkerte - fx ved visning af forkert aftale i en borgers aftaleoversigt eller hvis oplysninger (fx adresse for mødested) i en aftale er forkerte.
Supportflowet afhænger af, om det er en borger eller en sundhedsprofessionel, der opdager fejlen.
Nedenstående figur viser et overblik over supportflowet. Under figuren er flowet beskrevet med supplerende oplysninger for flowet, 1) når en sundhedsprofessionel opdager fejlen, og 2) når en borger opdager fejlen.
*I hvilke tilfælde borgeren skal kontakte hhv. egen læge, Borger.dk og CPR.dk, fremgår i afsnit '3.2. Når borgere opdager fejl.' Ved fejl i stamkort-oplysninger, som borgeren selv kan rette, skal borgeren så vidt muligt selv rette oplysningerne eller få hjælp til at rette det af en sundhedsprofessionel eller fuldmagtsindehaver. Det sidstnævnte scenarie indgår derfor ikke som en del af supportflowet.
...
Når sundhedsprofessionelle opdager fejl
Sundhedsprofessionelle som møder en fejl i deres fagsystem, skal henvende sig til support for det lokale fagsystem, uanset om der er en teknisk eller indholdsmæssig fejl.
...
- Sundhedsprofessionel identificerer fejl i fagsystem
- Sundhedsprofessionel melder fejlen til deres lokale support
- Den lokale supportfunktion kan finde relevante oplysninger om evt. fejl på den nationale løsning her:
https://www.sundhed.dk/borger/min-side/mine-registreringer/stamkort/https://www.sundhed.dk/borger/min-side/min-sundhedsjournal/aftaler/Tidsplan for ibrugtagning af Fælles Stamkort og AftaleoversigDen lokale support kan enten:- Håndtere fejlen lokalt
- Melde fejlen til NSP support via dette link: https://www.nspop.dk/category/sup
Når borgere opdager fejl
Borgere som møder fejl på sundhed.dk eller i andre visninger (fx Min Læge app) skal henvende sig forskellige steder alt efter, om det drejer sig om en teknisk fejl eller en indholdsmæssig fejl:
...
- Borger identificerer teknisk fejl på sundhed.dk eller i Min Læge appanden visning
- Borger kontakter sundhed.dk support
- Kontaktoplysninger og åbningstider kan ses her
Supporten kan kontaktes over 1) mail, 2) telefon eller 3) chatbot
Fejlmeddelelsen skal indeholde: Beskrivelse og gerne et skærmbillede der viser fejlen.
- Kontaktoplysninger og åbningstider kan ses her
- Sundhed.dk kan enten
- Håndtere fejlen lokalt
- Melde fejlen til NSP support via dette link: https://www.nspop.dk/category/sup
Indholdsmæssige fejl i Aftaleoversigten
- Borger identificerer indholdsmæssig fejl i aftaler på sundhed.dk eller i Min Læge appHvis der opdages fejl i stamkortet, skal borgeren så vidt muligt selv gå ind og rette oplysningerne eller få hjælp af en sundhedsfaglig til at rette det. Hvis der er fejl i stamkortet, som borgeren ikke selv kan rette, så skal det meldes ind på samme måde som en teknisk fejl (se ovenstående afsnit).anden visning
- Borger kontakter den afdeling eller enhed, som aftalen vedrører - fx egen læge, hospitalsafdeling eller kommunenDet er fx relevant i tilfælde, hvor henvendelsen drejer sig om forkert indhold i aftaler, aftaler som borgeren ikke mener tilhører dem eller forekomster af for mange/lidt aftaler
- Borgeren skal oplyse hvilke aftaler, herunder hvilke datoer og tidspunkter som de forkerte aftaler står beskrevet med. Oplysninger om dato og tid skal inkluderes i fejlmeddelelsen.
- Den lokale afdeling eller enhed kan enten
- Rette oplysningerne lokalt
- Melde fejlen til deres lokale support
Ved henvendelser vedr. aftaler skal borgere som hovedregel henvende sig til:
Den afdeling eller enhed, som aftalen vedrører - fx egen læge, hospitalsafdeling eller kommunenDet er fx relevant i tilfælde, hvor henvendelsen drejer sig om forkert indhold i aftaler, aftaler som borgeren ikke mener tilhører dem eller forekomster af for mange/lidt aftaler
Borgeren skal oplyse hvilke aftaler, herunder hvilke datoer og tidspunkter som de forkerte aftaler står beskrevet med. Oplysninger om dato og tid skal inkluderes i fejlmeddelelsen.
Ved tekniske fejl af visning af aftaleoversigten på sundhed.dk, skal sundhed.dk's support kontaktes.Kontaktoplysninger og åbningstider kan ses herSupporten kan kontaktes over 1) mail, 2) telefon eller 3) chatbot
Fejlmeddelelsen skal indeholde: Beskrivelse og gerne et skærmbillede der viser fejlen.
Ved tekniske fejl af visning af aftaleoversigten på Min Læge App, skal sundhed.dk's support også kontaktes.Kontaktoplysninger og åbningstider kan ses herSupporten kan kontaktes over 1) mail, 2) telefon eller 3) chatbot
Fejlmeddelelsen skal indeholde: Beskrivelse og gerne et skærmbillede der viser fejlen.
Tjekliste til supportfunktioner ved henvendelser fra slutbrugere
Indholdsmæssige fejl i Fælles Stamkort
- Borger identificerer indholdsmæssig fejl i stamkort på sundhed.dk
- Borger har forskellige muligheder afhængigt af hvilke oplysninger, der indeholder fejl:
- Hvis der er fejl i oplysninger, som borgeren selv kan rette, skal borgeren så vidt muligt selv gå ind og rette oplysningerne, eller få hjælp af en sundhedsprofessionel eller fuldmagtsindehaver
(det gælder oplysninger om tandlæge, midlertidig adresse, telefonnummer, sprog, pårørende). Hvis der er fejl i oplysninger, som automatisk hentes fra andre kanaler, skal borgeren henvende sig til de organisationer, hvor oplysningerne stammer fra. Se nedenstående tabel.
Oplysningstype Kontakt Adresse
SygesikringsgruppeBorger.dk CPR-nummer CPR.dk Egen læge Egen læge
- Hvis der er fejl i oplysninger, som borgeren selv kan rette, skal borgeren så vidt muligt selv gå ind og rette oplysningerne, eller få hjælp af en sundhedsprofessionel eller fuldmagtsindehaver
Tjekliste til supportfunktioner ved henvendelser fra brugere
Supportfunktioner Supportfunktioner, der modtager henvendelser fra brugere (borgere eller sundhedsprofessionelle), rådes til at gennemgå nedenstående tjekliste, inden sagen sendes videre til NSP support. Tjeklisten skal bruges til at sikre, at sager afsluttes så hurtigt som muligt i de tilfælde, hvor der allerede findes svar på henvendelsen.
Se Skab overblik over hvad der fremgår af borgerens oversigt på sundhed.dk og evt. andre oversigter (fx MinLæge)
Se hvem der anvender løsningerne på nuværende tidspunkt i ibrugtagningsoversigt her
Se hvilke aftaler, der ikke deles her
Læs i FAQ på sundhed.dk om der allerede findes svar på spørgsmålet - se FAQ for aftaler her og FAQ for stamkort her
Eksempel på brug af tjekliste: En borger skriver til supporten i sundhed.dk, at de ikke kan se deres aftaler med kommunen. Supporten tjekker ibrugtagningsoversigten, som viser, at den pågældende kommune endnu ikke har taget aftaleoversigten i brug. Supporten kan dermed give borgeren besked og lukke sagen.
Sikkerhedshændelser
En sikkerhedshændelse er et brud på sikkerheden, der bringer data eller systemer i fare. En sikkerhedshændelse kan være et angreb udefra, en fejl begået af en medarbejder, læk af personoplysninger eller en teknisk fejl.
...
Mistet it-udstyr, fx laptop, mobiltelefon, usb-nøgle og lignende
Utilsigtet deling eller offentliggørelse af personoplysninger
Afsendelse af mail indeholdende personoplysninger uden kryptering
Afsendelse af mail/brev til forkert modtager
Videregivelse af flere oplysninger end nødvendigt
Utilsigtet sletning af oplysninger
Tildeling af forkerte rettigheder, således at en person får indblik i noget, som de ikke skulle
Virus og anden malware på din computer
Modtagelse, og besvarelse, af phishing mails
Et it-system, der er ikke virker, som det skal eller er utilgængeligt
Sådan anmeldes en sikkerhedshændelse
Processen for håndteringen af sikkerhedshændelser er beskrevet i NSP Serviceaftale, som du finder hos din lokale serviceaftale ansvarlige.
...

