Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Version 0.2 Jan 20183 Feb 2020

Udmeldinger på NSPOP

Image RemovedImage Added


Hvem har ansvaret for udmeldinger på NSPOP? (Ny)

Driftleverandør har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvis løsningen af incidentet er assignet til Driftlevererandør eller en af de øvrige leverandører (foruden FMK leverandør).

...

National Service Desk bør kun lægge standard udmelding på nspop.dk på egen hånd, hvis leverandøren HVIS NSP Driftleverandør/FMK Leverandør ikke gør det. Før udmelding kontakter vi FMK/NSP Incident manager for at orientere om udmelding - hvis SDS ikke svarer tilbage indenfor 15 min, har supporten mandat til på egen hånd at lægge en udmelding op på nspop.dk. Dette er dog undtagelsen og ikke hovedreglen. 

Komponentleverandør kan evt. assistere ved formuleringen af udmeldingen.
Hvis den ansvarlige part er i tvivl om

...

så skal man rådføre sig med FMK/NSP Incident Manager eller de øvrige leverandører.

Standardudmeldinger ligger her: https://www.nspop.dk/display/support/Standard+udmeldinger

...

udmeldinger

...

National Service Desk har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvis National Service Desk er i stand til at løse incidentet med en kendt løsning uden at skulle assigne incidentet til en af de øvrige leverandører.

FMK leverandør har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvisløsningen af incidentet er assignet til FMK leverandør.

Driftleverandør har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvis løsningen af incidentet er assignet til Driftlevererandør eller en af de øvrige leverandører (foruden FMK leverandør). Komponentleverandør kan assistere ved formuleringen af udmeldingen.

Hvis den ansvarlige part er i tvivl om

  • hvorvidt der skal udmeldes på NSPOP for den givne incident
  • hvad indholdet af udmeldingen bør være

så skal man rådføre sig med SDS Incident Manager eller de øvrige leverandører.


Hvornår udmeldes på NSPOP?

P1 eller P2 incident 

  • Hurtigst muligt når incidentet opdages
  • Hver halve time for P1 og hver time for P2 i tidsrummet 06:00 til 24:00 indtil incidentet er løst
  • Efter behov i tidsrummet 24:00 til 06:00 indtil incidentet er løst. I tvivlstilfælde afgør SDS FMK/NSP Incident Manager hvad behovet er
  • Når incidentet er løst

...

  • Hurtigst muligt når incidentet opdages, hvis dette vurderes som nødvendigt. I tvivlstilfælde afgør SDS Incident Manager Operatør om det er nødvendigt
  • Efter behov indtil incidentet er løst. I tvivlstilfælde afgør SDS Incident Manager Operatør hvad behovet er
  • Når incidentet er løst, hvis dette vurderes som nødvendigt.


Indikatorer for hvornår udmelding på NSPOP for P3 eller P4 incidents IKKE er nødvendigt
Udmelding på NSPOP er ikke nødvendig hvis kun få brugere er er påvirket af incidentet i en kort tidsperiode. Kaldsstatistikken kan anvendes til at afgøre hvor mange brugere der er af en given service. 
 

Hvornår skal en udmelding godkendes af SDS?

Hvis der findes en brugbar standardudmelding (forhåndsgodkendt af SDS), så skal denne ikke godkendes af SDS.

Udmeldinger vedrørende P3 eller P4 incidents, der udsendes i tidsrummet 22:00 til 08:00 og weekend skal skal ikke godkendes af SDS.

Øvrige P1 og P2 udmeldinger skal godkendes, med mindre der lavet en aftale med SDS om at udmeldinger for det givne incident ikke skal godkendes.

Hvis det ikke er muligt at få fat i den godkendende part hos SDS inden for 15 minutter, så må en udmelding lægges på NSPOP uden godkendelse.

Hvem i SDS skal godkende udmeldinger?


Incidents-områderTidsrummer 08:00 -16:00Tidsrum 16:00 – 08:00 og weekendKontaktform
FMK
P1-P4

Incident Manager FMK

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

P1 og P2-udmeldinger godkendes af FMK Incident Manager

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

P1 eller P2 via. TelefonP3 eller P4 via sms el. mail


NSP m. services
P1-P4

Incident Manager NSP

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

Mellem 16 og 18 godkendes P1 og P2-udmeldinger af NSP Incident Manager

Mellem 18 og 8 godkendes P1 og P2-udmeldinger af NSP Systemejer

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse


P1 eller P2 via. TelefonP3 eller P4 via sms el. mail


Systemer udenfor Sundheds-ministeriets ressortNSP operatør Operatør
(vurderer behov for inddragelse af BRM eller systemforvalterSDS)

P1 og P2-udmeldinger godkendes af NSP Systemejer

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

P1 eller P2 via. TelefonP3 eller P4 via sms el. mail



Krav til indhold af udmeldingerne

Udmeldinger på NSPOP om incidents skal indeholde følgende informationer:

...

  • Hvornår bliver der informeret om incident´et igen?
  • Er der et forslag til workaround for brugerne? (fx: brugerne kan overgå til papirbaserede arbejdsgange)

Struktur for udmeldinger

Nedenfor er strukturen for NSPOP udmeldinger vist. For hvert felt er der angivet lovlige værdier og/eller eksempel på værdi.

...

I listen af opdateringer skal den nyeste opdatering stå øverst

Koordination i forbindelse med udmeldinger

Når der lægges en P1-P2 udmelding på NSPOP, så skal dette kommunikeres til øvrige to leverandører (National Service Desk, FMK leverandør, Driftleveandør), SDS FMK/NSP Incident Manager og NSP operatøren).

Beskrivelse af proces flow


Step #Proces stepBeskrivelseRolle
1Søg efter standardudmeldingerDer søges efter standardudmelding, der kan anvendes. Hvis der er tvivl om hvor vidt en standardudmelding kan anvendes, så kan der rådføres med øvrige leverandører eller SDS Incident ManagerOperatør.

National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør/Operatør
2Skriv udmelding og kontakt SDS for godkendelse ved P1 og P2

Skriv et forslag til udmeldingen. Hvis der er tvivl, så kan der rådføres med øvrige leverandører.
SDS (se ovenfor hvem) kontaktes per telefon med anmodning om godkendelse af udmeldingen
Hvis der ikke er opnået kontakt med SDS inden 15 min, så lægges udmeldingen på uden godkendelse.
Der kan laves en generel aftale mellem den ansvarlige leverandør og SDS om at godkendelse af udmeldinger ikke er nødvendig for et given incident

National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør/Operatør
3Godkend udmelding til NSPOP ved P1 og P2Forslaget til udmeldingen godkendes, eventuelt betinget af kommentarer og rettelser til udmeldingen. Se ovenfor vedrørende hvem der godkender afhængigt af tidsrummetSDSNSP/FMK Incident manager
4Læg udmelding på NSPOPUdmelding lægges på NSPOP. Se herunder for krav til indhold og vejledning til hvordan en udmelding lægges på NSPOP.
Når en udmelding lægges på NSPOP, så kommunikeres dette til de to øvrige parter (National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør), SDS Incident Manager og NSP operatøren
P1 og  P2)
National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør/Operatør