| Idéfasen (NSP) | Identifikation af væsentlige gevinster gennem innovativt genbrug: |
| - Anvendelse af veletableret åben platform til at nå anvendere, der allerede benytter services og data fra NSP | |
| - Genbrug af komponenter på NSP og suppler med nye i et løst koblet open source set-up | |
| - Genbrug af veletableret og sikker infrastruktur, veldrevet og robust drift, velfungerende og etableret support set-up | |
| - Tidlig inddragelse af NSP kompetencer for at sikre optimale genbrugsmuligheder og for at sikre overholdelse af principper ift. NSP arkitektur |
| Analysefasen (NSP) | Formålet med at inddrage NSP kompetencer i analysefasen er at analysere projektets muligheder for optimal udnyttelse af NSP platformen mhp. optimalt indhold, omfang, ressourcer risici og gevinster. |
| - Hvordan kan NSP platformens arkitektur, services og data genbruges og understøtte projektet mest hensigtsmæssigt | |
| - Hvad skal der tænkes ind af innovative løsninger og kan de hensigtsmæssigt udvikles på NSP platformen, mhp. at sikre muligheder for genbrug | |
| - Hvilke ressourcer og økonomi skal bringes i spil for at realisere projektet på NSP platformen | |
| - Hvilke planer skal etableres for etablering/udvikling |
| Gennemførelsesfasen (NSP) | Formålet med gennemførelsesfasen er, at projektet løbende sikrer tekniske og organisatoriske implementering i tæt samspil Med NSP kompetencer. |
| - Hvordan sikres løbende inddragelse af NSP kompetencer i teknisk implementering, med henblik på at undgå tilbageløb i projektet | |
| - Hvordan sikres løbende organisatorisk implementering (markedsføring og support af service i forbindelse med test, pilot og idriftsættelse) | |
| - Aftaler om arkitektur, sikkerhed, idriftsættelse og økonomi mhp. etablering, løbende drift, support og vedligehold | |
| - Sign-off i forbindelse med idriftsættelse (QA og sikkerhed), forankring i organisation (PO og økonomi) og plan for opfølgning |
| Realiseringsfasen (NSP) | Formålet med realiseringsfasen er at sikre, at gevinster bliver realiseret også qua NSP platformen. |
| - Plan for opfølgning følges | |
| - Statistikker og driftsrapportering udarbejdes | |
| - Økonomisk og kapacitetsmæssig opfølgning |
Opsamling af læringspunkter fra tidligere NSP-projekter
| Inddrag NSP så tidligt i forløbet som muligt - således at krav om overholdelse NSP arkitektur og dokumentation kan indgå i udbuddet og der tages højde i business casen for etablerings- og løbende omkostninger til idriftsættelse og udstilling på NSP platformen |
| Inddrag NSP tidligt i forløbet ved projektopstart m.h.p. introduktion til NSP arkitektur og krav til overholdelse og planlægning af proces for forløb - dialog er afgørende - OAT checkliste kun et hjælpemiddel |
| Inddrag og udpeg tidligt i forløbet den ansvarlige for Produktejerskabet for service i drift, herunder at den ansvarlige kan løfte og varetage det daglige forretningsmæssige ansvar for produktet/service |
| Inddrag NSP QA løbende i gennemførelesfasen, således at dyre og uhensigtmæssige tilbageløb for projektet undgås - løbende dialog er afgørende for et optimalt resultat i produktion og for anvendere |
| Sikre sign-off i forbindelse med overdragelse til NSP - herunder budget til drift og forvaltning, godkendelser af risikovurdering, DPIA, performancetest samt aftaler og vilkår for daglig drift, support og vedligehold |