Introduktion

Formål

Dette dokument er en vejledning til anvendelse af den Nationale Afprøvningsplatform (NAP). 

På baggrund af dette dokument, er det muligt for leverandører af både lægepraksissystemer (LPS) og afprøvningsprojekter, at udvikle systemer som integrerer med NAP. 

Sammenhæng med øvrige dokumenter

Dette dokument er en del af den samlede dokumentation for NAP Platformen.

Dokumentet er udformet, så det i videst muligt omfang opfylder sit formål uafhængigt af de øvrige dokumenter.

Ønskes mere information omkring arkitektur og design findes dette på NAP Platform - Design og Arkitektur beskrivelse.

Ønskes mere information omkring installationsvejledning til anvender kan findes på NAP Platform - Installationsvejledning.

Kom i gang med NAP som projektudvikler

Hvis man vil oprette et nyt projekt som skal ind i NAP'en er de overordnede trin:

  1. Hent NapJavaHost
  2. Udvikling af dit projekt
  3. Publicering af dit projekt på test miljøerne

I følgende beskrives opsætningstrinene for at komme i gang med NAP platformen mere detaljeret

Nap-host-java

Start med at hente nap-host-java I den executable der skal bruges.

Windows

Mac OS X

Linux

Når nap-host-java åbnes, vil der blive præsenteret en login dialog.  

Login ved at trykke på test1 og bruge default login credentials. Dette vil trække en SAMLAssertion fra STS på test1, som kan bruges i 30 min. Når der er brugt et gyldigt login, vil man se et eksempel på et værtssystem. 

Applikationen viser 4 faner, hvor 3 af dem har screenshots som billeder (for at simulere et værtssytem), men den sidste fane "Afprøvningsløsning", indeholder nap-lobby-web, som viser de tilgængelig projekter.

Indtast et cpr nummer på en test person (Eksempelvis "2708599967", som er et hyppigt anvendt test cpr nummer), herefter kan der browses rundt i fanerne.

Udvikling af dit projekt 

Der ligger et udviklingsprojekt som hedder "Developer", som der hurtigt kan sætte gang i anvendelsen af NAP platformen som udviklingsmiljø.

Hvis dette projekt trykkes på, vil nap-java-host åbne en hvilken som helst applikation der hostes på http://localhost:4600.

For at anvende kontekstbroen til at kommunikere med hostsystemet kan ses mere NAP SDK - Guide til anvendere.

Publicering af dit projekt

Når dit projekt er klar til at blive testet i NSPs testmiljøer skal du have registret dit personlige moces certifikat som administrator i NAP.

Dette gøres ved at oprette en support sag på SDS´s Nationale Servicedesk.

Efterfølgende kan du bruge det certifikat til at logge ind på TILFØJ NAP-ADMIN NEMID URL hvorfra du kan til føje metadata omkring dit projekt.

Kom igang med NAP som værtssystem-/ LPS udvikler

I det følgende beskrives, hvordan man som værtssystem-/ LPS udvikler, skal integrerer NAP platformen ind i det respektive system. 

Integrationen med NAP

For at kommunikere med NAP'en, skal det givne værtssystem/LPS opsættes, således den kan lytte på specifikke beskeder fra SDK'et. 

I det nedenstående vil eksemplerne tage udgangspunkt i JavaFX, og der kan derfor også tages udgangspunkt i nap-host-java, hvis der er brug for inspiration.

nap-java-host på SVN.

Opsætning af kommunikation med SDK.

For at kunne kommunikere med SDK'et, gøres brug af et Webview, som er en JavaFX komponent. Webviewet kan indlæse hjemmesider, samt der er mulighed for at indlejre javascript på den indlæste HTML side.

Det er vigtigt, at det er mulighed for at indlejre javascript i Webviewet, da det er den måde SDK'et fungere på. Endvidere skal Webviewet være kompatibel med en af de understøttede browser, som er beskrevet i NAP Platform - Yderligere dokumentation.

Læs mere om dette her NAP SDK - Guide til udviklere.

I nedenstående eksempel, tilføjes "NAPBridge" i variablen "NAP" på window, som er i global scope på den indlæste HTML side.

final JSObject window = (JSObject) webEngine.executeScript("window");
window.setMember("NAP", napBridge)


En implementering af NAP Bridge kan se således ud:

public class NAPBridge {
        private JSObject bridge;

        /**
         * Transforming a JSON string into a NAPMessage and sending it to subscribers.
         * @param rawEventString
         */
        public void send(String rawEventString) {
            try {
                System.out.println(this.getClass().getName() + " send(): " + rawEventString);
                NAPMessage msg = objectMapper.readValue(rawEventString, NAPMessage.class);
                notifyListeners(msg);
            } catch (IOException ioException) {
                System.out.println(this.getClass().getName() + " " + ioException);
            }
        }

        /**
         * Sets the bridge to act as a callback.
         * @param bridge
         */
        public void setCallback(JSObject bridge) {
            System.out.println(this.getClass().getName() + " setCallBack(): " +  bridge);
            this.bridge = bridge;
        }
   }
}

Et JS objekt, som bridge variablen, gør at man kan eksekvere javascript metoder og undersøge javascript properties. 

Der er implementeret to metoder, som er send() og setCallback(), det er disse to metoder som SDK'et wrapper og kalder. 


Send(), er et håndtag til at sende beskeder til hosten, gør brug af et internt subscribe pattern, som notificere dem som lytter. En implementering af dem der lytter, kunne se således ud:

private void handleBridgeCallBacks(NAPMessage napMessage) {
        switch (napMessage.getEvent().getNAPEventType()) {
            case PatientOpen:
                sendCurrentPatient(txfCPR.getText(), napMessage.getDate(), napMessage.getId());
                break;
            // ONLY Sent by NAP Lobby and Nap Test WEB
            case WebAppSelected:
                handleWebAppSelected(napMessage);
                // ONLY Sent by NAP Lobby and Nap Test WEB
                break;
            case ProjectsRetrieved:
                filterProjectsRetrievedAndSendMessage(napMessage);
                break;
            case SessionClose:
                handleSessionClose(napMessage);
                break;
            case SessionError:
                handleSessionError(napMessage);
                break;
            default:
                System.err.println("Unexpected event type: " + napMessage.getEvent().getNAPEventType());
        }
}


Når der skal sendes en NAP besked, kan der så gøres brug af bridgen. Call() tager imod en string, som angiver hvilken metode man vil kalde, her "handle", da det er den variable som SDK'et lytter på. Metoden sender en string, hvori indholdet repræsentere en JSON struktur med indholdet af en NAPMessage.

 if(napBridge.bridge != null) {
     this.napBridge.bridge.call("handle", eventRawJSONString);
 }


NAP Test Web

Projektet har til hensigt at teste, at der kan sendes og modtages beskender igennem NAP SDK'erne.

Der er separate tests cases, som kan køres enkeltvis eller samlet. Den er derfor oplagt til at teste et værksystems implementering af eventkataloget.

Dette afprøvningsprojekt ligger både på test1 og test2 og kan åbnes fra lobbyen i det givne miljø.

Webappen med det givne id, kan så efterfølgende hentes på adminurl/webapp/id på hosten og åbnes i den indlejrede browser.

Test1: INDSÆT URL

Test2: INDSÆT URL

Produktion: INDSÆT URL

NAP Lobby Web

Når kommunikationen er opsat med SDK'erne, er det nu klart til at vise alle de projekter der er tildelt.

De forskellige typer events kan læses på NAP SDK - Guide til anvendere.

For at se de projekter der er tilgængelige, skal NAP Lobby Web åbnes i det nuværende system.

Dette gøres ved at få WebView'et til at indlæse en af nedenstående URL'er til nap-lobby-web.

Test1: INDSÆT URL

Test2: INDSÆT URL

Produktion: INDSÆT URL