Den månedlige driftsrapport indeholder oversigt over tilgængelighed og udvikling i kald til NSP.
Afrapportering af drift for NSP, januar 2017
Dette notat beskriver afrapportering af drift fra NSP området.
Opgaven
For NSP området er der opsat målinger på følgende leverancer:
- Trafiktal
- Driftsstabilitet herunder oppetid
Løsning
I forbindelse med denne afrapportering er de månedlige data vist med mindst kvartalsvis afrapportering. Hver 3. måned udgives rapporten som en kvartalsrapport, for eksempel vil marts rapport dække måneder i 1. kvartal mens april dækker 1. kvartal plus april måned.
Data hentes fra månedlig driftsrapportering fra driftsleverandøren. Uddybende forklaring til tallene kan findes i bilag nederst i dette dokument.
Kommentarer til leverance i perioden
Leverancen har levet op til SLA idet tilgængeligheden på NSP alle instanser har været 100%.
Antal kald er fra denne opgørelse opgjort via data i Splunk, som gælder for alle øvrige kaldsdata på NSP’en. Der har været en vækst i trafikken på NSP i denne måned på 8% i forhold til måneden før.
Trafiktal - Antal kald på NSP
Trafikdata viser udviklingen i antal kald på NSP instanser.
Region |
| |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Måned | Nord | Midt | Syd | Sjælland | Hovedstaden | S_platform | cNSP | Total |
nov-16 | 3.037.907 | 4.721.919 | 5.032.696 | 5.046.202 | 3.048.181 | 2.149.613 | 25.998.382 | 49.034.900 |
dec-16 | 2.933.615 | 4.327.582 | 4.663.093 | 4.846.913 | 2.833.129 | 2.340.180 | 27.699.692 | 49.644.204 |
jan-17 | 3.220.659 | 4.830.679 | 5.120.171 | 5.268.163 | 2.928.537 | 2.455.807 | 29.622.156 | 53.446.172 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 1: Oversigt over antal kald til NSP instanser, månedsvis opdeling
* Data fra Region Midtjylland er høje idet NSP anvendes systematisk i forbindelse med login på EPJ
Grafik 1: Søjlediagram over antal kald til NSP instanser, månedsvis opdeling i perioden
Grafik 2: Diagram over månedsvis udvikling i antal kald til NSP instanser i perioden
Grafik 3: Søjlediagram over udvikling i antal kald til NSP instanser, central og decentrale, målt siden marts 2013
Grafik 4: Graf over udviklingen i antal kald til NSP instanser, central og decentrale, målt siden marts 2013
Grafik 5: Diagram over månedsvis udvikling i samlet antal kald til NSP instanser, målt siden marts 2013
Oppetid - tilgængelighed
Afrapportering viser tilgængelighed for NSP installationer centralt (1 instans) samt regionalt (decentralt, 1 instans i hver region), samt Sundhedsplatformen.
Tilgængelighed måles via Sundhedsdatanettet (SDN). Driftsforstyrrelse på SDN har derfor direkte konsekvens på tilgængelighedsmålingen for NSP.
SLA for denne leverance er opfyldt i forhold til nedenstående.
Oppetid | November | December | Januar |
---|---|---|---|
Region Nord | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Region Midt | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Region Syd | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Region Sjælland | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Region Hovedstaden | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Sundhedsplatformen | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Central NSP | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Tabel 2: Oversigt over tilgængelighed for NSP instanser, månedsvis opdeling
Svartid
Der opdateres månedligt oversigter over Servicemål overholdelse på STS Signering af ID-kort og Omveksling. Svartid for ID-kort signeringer og Omvekslinger er opgjort for de seneste 30 dage hhv. som gennemsnit, 95% og 99% percentil:
Grafik 6: Oversigt over Servicemål overholdelse på STS Signering af ID-kort og Omveksling
Forklaring til tal
Trafiktal - Antal kald på NSP
Tallene er en simpel optælling af antallet af kald mod NSP. Kald foretages fra et brugersystem og antal kald kan ikke direkte oversættes til f.eks. antal brugere, som har sendt kald mod den enkelte NSP. Kald optælling er proportional med anvendelsen, dermed afspejler tallene 1) et faktisk mål for udviklingen i kald over tid samt 2) en relativ fordeling af anvendelse mellem NSP.
Som eksempel vil etablering af en SOSI-billet til FMK-adgang medføre i alt 3 kald, nemlig 1) et kald til SOSI-DCC som efterfølgende 2) kalder SOSI-GW som endelig 3) kalder STS’en for at signere et ID-kort. Disse kald vil alle tælle med i log over kald og dermed i denne statistik. Kald fra vores overvågning tæller ikke med i statistikken.
Kommentar til tal: Region Midtjylland har etableret en mekanisme for automatisk udstedelse af SOSI billet i forbindelse med brugerens login på EPJ. Dette giver en synligt markant og forhøjet måling af kald fra regionen.
Oppetid - tilgængelighed
Produktionsdelen af NSP har en SLA i forhold til aftale med leverandør på Guld+, hvilket svarer til at systemet minimum skal have en tilgængelighed på 99,8%. Dette niveau betyder, at ingen dele af NSP må være utilgængelig i mere en 1 time og 26 minutter på en måned (i gennemsnit).
Rapporter
Der er rapporter fra Juli 2014 og frem, tidligere er disse tal afrapporteret kvartalsvist samt via de tekniske leverancerapporter, se under den detaljerede afrapportering