You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 3 Next »

User-stories

Borger

Som borger på 22 år vil jeg informeres om muligheden for at vælge tandlæge via digitalpost, så jeg kan vælge tandlæge på sundhed.dk.

Som borger på 22 år vil jeg huskes på muligheden for at vælge tandlæge via digitalpost, så jeg kan vælge tandlæge på sundhed.dk.

Som borger på 22 år vil jeg informeres om mit valg af tandlæge er blevet accepteret, så jeg kan komme til tandlæge behandling.

Som borger på 22 år vil jeg informeres om mit valg af tandlæge er blevet afvist, så jeg kan fortage et nyt tandlægevalg.

Som borger på 22 år vil jeg selv kunne registrer min tandlæge, så jeg kan forsætte min behandling der.

Som borger på 22 år vil jeg kunne fravælge notificering om tandlægevalg, så jeg kan undgår post om tandlægevalg

Tandlæge

Som tandlæge vil jeg acceptere en ny klient, så jeg kan få klienten kan blive tilknyttet til min klinik.

Som tandlæge vil jeg afvise en ny klient, så jeg kan undgå at klienten bliver tilknyttet til min klinik.


Use Case

UC-01 – Vælg tandlæge via Digital Post

Informér og faciliter valg af tandlæge

Aktører

  • Primær: Borger (22 år)

  • Systemer/understøttende aktører: DDTV, DPA, DPK, Digital Post, MitID, Sundhed.dk, CPR/Adresseregister

Forudsætninger

  • Borger er 22 år og registreret med bopæl i DK.

  • Borger er tilmeldt Digital Post eller fysisk post

  • Borger har ret til at vælge tandlæge - udskrivning fra kommunal tandpleje

  • Sundhed.dk har opdateret liste over tilgængelige tandlæger (inkl. priser).

Trigger

  • Planlagt job (fx xxxx) identificerer borgere, der skal informeres (fx ved 22-års fødselsdag, eller manglende tandlægevalg?).

Hovedforløb (solskinsscenarie)

  1. DDTV identificerer borger som målgruppe for information.

  2. Systemet genererer personlig Digital Post-besked med formål og dybt link til ”Vælg tandlæge” på sundhed.dk.

  3. Systemet sender beskeden via Digital Post og logger afsendelse.

  4. Borger modtager besked og åbner linket.

  5. Borger autentificerer med MitID.

  6. Sundhed.dk viser ”Vælg tandlæge”-siden, forudfyldt med borgerens kommune.

  7. Borger søger/filtrerer og vælger ønsket tandlæge.

  8. Systemet viser sammendrag (navn, adresse, evt. priser) og beder om bekræftelse.

  9. Borger bekræfter valg.

  10. DDTV opdaterer registrering (én aktiv tandlæge pr. borger).

  11. Systemet viser kvittering på skærmen.

Alternative/fejl flows

  • A1: Borger ikke tilmeldt Digital Post → Der udsendes fysisk brev/SMS/e-mail efter gældende regler; link peger til generisk landingsside med MitID-login.

  • A2: Allerede registreret tandlæge → Side informerer om eksisterende tandlæge og tilbyder ”Skift tandlæge” (samme flow som trin 7–11).

  • A3: MitID-fejl/afbrudt login → Vis tydelig fejl og mulighed for at prøve igen.

  • A4: Teknisk fejl ved registrering → Vis venlig fejl, log hændelsen, tilbyd at prøve igen senere og/eller kontakt.

Forretningsregler (uddrag)

  • Én aktiv tandlæge pr. borger ad gangen.

  • Valg kræver stærk autentifikation (MitID).

  • Registrering og ændringer auditeres (tid, aktør, gammel/ny tandlæge).

  • Personoplysninger behandles efter GDPR (minimering, formålsbegrænsning).

Succes-kriterier/eftertilstand

  • Borger er informeret og (hvis ønsket) korrekt registreret hos valgt tandlæge

  • Kvittering er leveret (UI)

  • Auditlog opdateret

  • No labels