You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 16 Next »

Siden er under opdatering

pga. ændring i bekendtgørelserne 27.2.2024 

Indledning

Hvad og Hvordan

På siden Hvad og Hvordan er der i afsnittet 'baggrund' beskrevet årsagen til at udvikle IDSAS til identitetssløring. På baggrund af indførslen af sløringsservicen vil der blive lavet ændringer i lovgivningen for services med sær-logivning, således at en eventuel sløring vil slå igennem på tværs af løsningerne. 

Hvornår

Identitetssløring træder senest i kraft den 1. marts 2024 dette kan udledes af bekendtgørelse nr. 200[2] som er beskrevet i afsnittet Logningsbekendtgørelsen og journalføringsbekendtgørelsen.

De forskellige krav til logning

Der er forskellige krav til forskellige løsninger, og dataansvaret ligger ikke hos den samme aktør i de respektive bekendtgørelser. I figuren nedenfor ses et overblik over de relevante love og bekendtgørelser:

Overblik over relevante love og bekendtgørelser ift. borgervendt visning, logning og identitetssløring.

Overblik over relevante love og bekendtgørelser ift. borgervendt visning, logning og identitetssløring.

Overordnet kan det konkluderes, at der er hjemmel for identitetssløring i Logningsbekendtgørelsen og Journalføringsbekendtgørelsen, men endnu ikke i FMK- og "NSP”-bekendtgørelsen. Som lovarbejdet pt. er udformet, er det derfor tilladt at identitetssløre i MinLog visninger og i E-journalens/Sundhedsjournalens borgervisningen, men reelt ikke i andre nationale løsninger, herunder FMK-Online og de borgervendte løsninger til ”Et samlet patientoverblik”.

Logningsbekendtgørelsen og journalføringsbekendtgørelsen

Sundhedslovens § 42 c[1] giver sundhedsministeren hjemmel til at tilrettelægge nærmere regler for logning i forbindelse med opslag i elektroniske systemer inden for sundhedsvæsenet. I 2022 blev denne hjemmel brugt til ’logningsbekendtgørelsen’, BEK nr. 200 af 07/02/2022[2], hvor det i bekendtgørelsens § 2 pålægges regionerne at udstille logoplysninger for borgere. I bekendtgørelsen står der, at der som minimum skal udstilles fornavn, efternavn og titel på den ansatte, der foretog opslaget. Desuden skal behandlingssted og tidspunkt udstilles. Der stilles krav om at oplysningerne skal fremstilles i en overskuelig og letforståelig oversigt.

I bekendtgørelsens § 3 kan regionsrådet i den enkelte region beslutte, at patienten i stedet for fornavn og efternavn får adgang til oplysninger om ’anden entydig identifikation’ på den person, der har foretaget et opslag.

I § 3 stk. 2 kræves det endvidere, at ”Behandlingsstedet skal efter anmodning fra patienten udlevere oplysninger om identiteten på personen bag oplysningerne i stk. 1, medmindre der foreligger afgørende hensyn til andres private interesser”.

Det er hensigten at sidestille logningsbekendtgørelsens sløringsparagraf med journalføringsbekendtgørelsens[3] tilsvarende bestemmelse om, at sundhedsfaglige kan optræde med anden identitet end navn i journaler (eller i borgervendt visning af journaldata).

Sundhedsloven § 42 c:

[1] Bekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/903

Logningsbekendtgørelsen:

[2] Bekendtgørelse nr. 200 af 7. februar 2022, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/200  

Bekendtgørelse nr. 1201 af 25. august 2022, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1201

Journalføringsbekendtgørelsen:

[3] Bekendtgørelse nr. 1225 af 8. august 2021, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1225

FMK-bekendtgørelsen

Fælles Medicin Kort (FMK[4]), der giver borgere og sundhedsprofessionelle adgang til oplysninger om borgernes medicin og vaccinationer, er reguleret i § 157 i sundhedsloven. I § 157 stk. 14 findes der hjemmel til, at sundhedsministeren kan tilrettelægge de nærmere bestemmelser for registrets indhold, adgang til registret mv. Denne hjemmel er anvendt i forbindelse med ”FMK-bekendtgørelsen” BEK nr. 1615 af 18/12/2018[5], hvor SDS i § 5 forpligtes til at udstille FMK-oplysninger til borgere via Sundhed.dk, herunder oplysninger om ansattes adgang til og registrering af medicinoplysninger mv. Jævnfør bekendtgørelsens § 4 stk. 3 skal de ansatte registreres med oplysninger ”der entydigt identificerer sundhedspersoner m.v. ved navn, ansættelsessted/organisation og autorisations-ID, såfremt sundhedspersonen har et sådant”. Der er ikke i den nuværende udgave af FMK-bekendtgørelsen mulighed for at optræde med anden identitet end navn, og der specificeres ikke nærmere, hvilke oplysninger der som udgangspunkt skal vises i den borgervendte visning på Sundhed.dk.

Ifølge bekendtgørelsens § 13 er FMK endvidere forpligtet til at føre log over adgang og registrering i FMK og at stille denne log til rådighed for borgere (ift. indsigt i adgang til egne oplysninger, hhv. visse oplysninger i forældre- og værgerelationer). Heller ikke her er der pt. mulighed for identitetssløring.

Fælles Medicinkort (FMK):

[4] SDS - om FMK https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/registre-og-services/om-faelles-medicinkort

[5] Bekendtgørelse nr. 1615 af 18. december 2018, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1615

FMK-bekendtgørelsen stiller krav om borgervendt logning og borgervendt visning. Der er pt. ingen muligheder for identitetssløring i FMK lovarbejdet.

Bekendtgørelse om drift mv. af den fælles digitale infrastruktur (”NSP-bekendtgørelsen”)


BEK nr. 255 af 24/02/2022[6] (med hjemmel i Sundhedslovens § 193b) forpligter i § 6 SDS til at logge alle anvendelser af personoplysninger i den fælles digitale infrastruktur. Logningen skal mindst indeholde oplysninger om: hvem der har foretaget opslag med angivelse af fornavn, efternavn samt autorisationsnummer eller titel, behandlingssted, hvorfra opslaget er foretaget og tidspunkt for opslaget.

I bekendtgørelsens § 5 fremgår det desuden, at helbredsoplysninger m.v. i den fælles digitale infrastruktur skal udstilles i et digitalt patientoverblik.

Der er ikke i den nuværende udgave af "NSP"-bekendtgørelsen mulighed for at ansatte i sundhedsvæsenet kan optræde med anden identifikation end navn.

NSP bekendtgørelsen:

[6] Bekendtgørelse nr. 255 af 24. februar 2022, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/255

"NSP-bekendtgørelsen" stiller krav om både borgerindsigt i oplysninger og borgervendt logning. I begge disse kræves der navn på ansatte, og der er pt. ingen muligheder for identitetssløring.





  • No labels