Baggrund
Som et led i den løbende vedligeholdelse af NSP skal hver komponent regulært igennem et inventory-tjek. Ideen med dette er at give Product Owner for komponenten en mulighed for dels at få et overblik over tilstanden, dels at igangsætte vedligeholdelsesopgaver. Et inventory-tjek udføres både af PO'en, leverandør for QA og arkitekturbistand og vedligeholdelsesleverandøren i hver sin RFC.
Vejledning
Inventory-tjekket gennemføres ved at udfylde skemaet i hver inventorys RFC. Hver række indeholder et målepunkt/attribut og for hver af disse er der beskrevet det forventede udfaldsrum. Skemaet udfyldes ved at kopieres første kolonne ind i en kommentar og indsætte værdierne i en ny kolonne. Hvis der er yderligere noter til en attribut end der kan være i et skema, skrives disse under skemaet så det tydeligt fremgør hvilken attribut noten omhandler.
Der er en del attributter med udfaldsrummet "Ja / Nej / Mangler", her er det vigtigt at skelne mellem om en komponent burde have en bestemt attribut eller om det er korrekt at denne ikke er til stede.
Opfølgning
Når sagerne er leveret til QA, og værdierne kontrolleres ved kvalitetssikring, indfører PO dem i en kombineret NSP Inventory.
Når sagen er leveret til QA tjekkes værdierne igennem af kvalitetssikringen og herefter fører PO'en dem ind i et samlet NSP Inventory
Platform attributter
Inventory list
Attribut | Udfaldsrum |
|---|---|
| Komponentens navn | fx: service navn |
| Dato for udfyldelse | dd-mm-yyyy |
| Brugerhistorier | Ja / Nej / Mangler |
| Bruger den Security-API? | Ja / Nej / Mangler |
| Bruger den Audit-API? | Ja / Nej / Mangler |
| Lever den op til krav om code-coverage? | Ja / Nej |
| Indeholder den ignorerede unittests? | Ja / Nej |
| Er integrationstesten fyldestgørende? | Ja / Nej |
| SVN eller Git? | Link til repo |
| Bruger den egen database? | Ja / Nej |
| Services i komponenten | Hvilke f.eks. SCES, SYES, SKRS etc. |
| Kalder den NAS i produktion? | Ja / Nej |
| Kalder den MinLog i produktion? | Ja / Nej |
| Kalder den STS i produktion? | Ja / Nej |
| Kalder den CPR-opslag i produktion? | Ja / Nej |
| Kalder den MinSpærring i produktion? | Ja / Nej |
| Kalder den BRS i produktion? | Ja / Nej |
| Hvilke andre komponenter kalder den? | F.eks. CAVE etc. |
| Hvilke eksterne services er den afhængig af? | F.eks. MidWifeRegistration, Digst Fuldmagt, CVR-RID |
Check list
Product owner gennemgår komponent checklisten, efter opgaven er blevet QA-godkendt. Udfyld efterfølgende statuslisten og gem den på nspop, derefter tilføj linket til komponentens oversigtsside.
Attribut | Udfaldsrum |
|---|---|
| Komponentens navn | fx: service navn |
| Dato for udfyldelse | dd-mm-yyyy |
| Hvornår er der sidst lavet gennemgang af 3. parts biblioteker? | dd-mm-yyyy |
| Er der større mangler i dokumentationen | Ja / Nej |
| Hvornår udløber produktions-certifikaterne | dd-mm-yyyy (Spørg Netic) |