You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 29 Next »

*Siden er under opbygning*

Deltagere:

 

Deltagere fra arbejdsgruppen: 

Anne Rosenbæk​, jordemoder, Region Midt

Thea Lousen​, Obstetriker, Region Sjælland

Marie Krag​, jordemoder, Region Nord

Anne Kathrine Langfeldt Leksø, MedCom 

Karen West Dalker, Applikationskoordinator, Region Hovedstaden

Lars Simesen​, Arkitekt, Region Midt 

Boel Leth Emanuel​, Sundhedspleje, KBH

Karen Sophie Skov Drewsen​, Jordemoder, Region Sjælland 

Mette Hvilshøj Fabricius, Obstetriker, Region Sjælland 

​Jan Emil Larsen​, Arkitekt, Region Syd 

Richard Farlie​, Obstetriker, Region Midt

Sisse Kammann​, Jordemoder, Region Hovedstaden

​Birgit Simonsen​, Arkitekt Region Hovedstaden

Melanie Jensen​, PLSP

Deltagere:

Ulla Birgitte Christiansen​, Overlæge, Region Nord

Marie Løvbjerg Christensen​, Jordemoder, Region Nord

Lene Sperling​, Overlæge, Region Syd


Repræsentanter fra projektet: 

Ida Bachmann Anthony, Sundhedsdatastyrelsen

Lone Dalager, Syddansk Sundhedsinnovation

Camilla Wiberg Danielsen, Sundhedsdatastyrelsen

Kjeld Froberg, Lakeside

Anna Sandner Jensen, Sundhedsdatastyrelsen

Astrid Solvig Spangmose Pedersen, Sundhedsdatastyrelsen


Afbud:

Thor Schlieman, Sundhedsdatastyrelsen

Martin Bagger Brandt​, PLO

Hanne Heje, Praktiserende Læge

Ruth Kirk Ertmann, Praktiserende læge

Jan Stener Jørgensen, Region Syd

Anne Uller, Region Syd

Jacob Alexander Lykke, Region Hovedstaden

Jesper Breum Eriksen​, Projektleder, Region Hovedstaden 

Peter Børlum, PLSP

Liv Lyngå von Folsach​, Sundhedsstyrelsen



Velkomst og introduktion

Dagen startede med morgenmad og introduktion med oplæg fra Lone Dalager, Ida Bachmann Anthony og Camilla Wiberg Danielsen. Her bød Lone særligt velkommen til nye repræsentanter til dagens arbejdsgruppemøde og gav alle en indflyvning til projektets overordnede formål. Dette for at Ida og Camilla kunne introducere rammesætningen af dagen, herunder introduktion til gruppearbejdet. 

Rammesætning af dagen  

Igangsættelse af en national implementering af ’Digital løsning til graviditetsforløb’ forudsætter en fælles national referenceterminologi og en harmonisering af data, således at de lokale journalsystemer fortsat kan anvende de kodeværk, der allerede eksisterer i de regionale/lokale journalsystemer. 

Nærværende delprojekt ”Tværsektoriel datamodel” er etableret for at udarbejde en fælles referenceterminologi, der skal fungere som bro for forståelse mellem de eksisterende decentrale kodeværk. Udviklingen af en fælles referenceramme skal ske mellem parterne: sundhedspersonalet og it-arkitekter fra regioner, kommuner og lægepraksis

Dette var rammen for mødet på torsdag d. 07-10-21:

  • At understøtte den primære opgave om at etablere en fælles national referenceterminologi, med det formål at sikre data deles på tværs af parterne.
  • At sikre enighed mellem parterne ift. den information/data, der skal deles mellem de tre sektorer

Gruppearbejde

Op til arbejdsgruppemødet var der mulighed for at forberede sig i form af en arbejdsopgave, hvor de forskellige repræsentanter skulle afklare i baglandet eventuelle forslag og indvendinger til felterne. Da nogle af repræsentanterne var med på arbejdsgruppemødet for første gang, var det ikke alle, der havde mulighed for forberedelse, hvilket der var taget højde for på dagen. 

Repræsentanterne blev inddelt i grupper på tværs af fagligheder og parter. De blev tildelt et antal felter med udgangspunkt i hjemmeopgaven, hvor der blev stillet skarpt på den sundhedsfaglige vinkel. Felterne blev gennemgået med henblik på at opnå viden om betydningen af disse, som udtrykt i udkast til referenceterminologi: Er der enighed om betydningen af disse? Hvis ikke - hvordan er det så muligt at opnå enighed om at benytte en fælles, entydig betydning i forbindelse med graviditetsforløb? 

Afrunding og videre forløb

Efter gruppearbejdet fik de tre grupper mulighed for at præsentere hinanden for resultatet af deres gruppearbejde. Under denne runde i plenum, blev der talt om, at:

  • Der var generel enighed i ønsket om mere struktureret data, og at fritekstfelter kun benyttes, når struktureret data ikke er tilstrækkeligt for betydningen af feltet.   
  • Der var tvivl om relevansen af nogle felter. Relevansen af felterne er dog blevet diskuteret på tidligere workshops, hvor andre klinikere har argumenteret for felternes relevans. Derfor var det nødvendigt, at felterne ikke blev kasseret på arbejdsgruppemødet. I stedet skal der i pilotprojektet være fokus på, om felterne rent faktisk anvendes i praksis. 
  • Forskellige repræsentanter tog ansvar for felter, der ikke kunne drages konklusion om på arbejdsgruppemødet. Her konsulterer de med baglandet. Der vil dernæst være en fælles videre proces. 
  • De fleste output fra workshoppen målsættes at være integreret i Graviditetsmappen inden første release i oktober 2022. 
  • Output der var for omfattende til at nå en integration inden første release, bliver i stedet backlogget. 

Afrundingsvis gav Lone en status for, hvor projektet er på nuværende tidspunkt og åbnede op for spørgsmål i den sammenhæng. 

Evaluering af dagen 

Det var ikke alle felter vedrørende projektet, der blev behandlet under arbejdsgruppemødet. Det skyldes til dels, at engagementet var stort blandt deltagerne, og at det ikke udelukkende var dagens opgave, der blev diskuteret, men også vigtige diskussioner omkring eksempelvis retmæssig integration af løsningen. Af den årsag kunne der godt have været afsat mere tid til arbejdsgruppemødet.  



  • No labels