Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Excerpt
hiddentrue


Dette dokument beskriver NSP Incident management processen

SDS Incident Management

...


Processen gælder for incidents der er indmeldt fra de enheder der supporterer brugere af de systemer, som SDS stiller til rådighed for parter i sundhedsvæsenet. Dette gælder således Produktions-, test- og uddannelses-miljøer.

Formålet med processen er at sikre en ensartet, struktureret, effektiv og dokumenteret behandling af incidents vedrørende de relevante løsninger. Processen skal være gennemskuelig for alle involverede parter. Samtidigt skal processen sikre en afstemt og præcis kommunikation til alle relevante interessenter for alle incidents. Dette gælder både udmeldinger på NSPOP og direkte kommunikation med primære interessenter ved P1 og P2 incidents.

Procesdokumentation 

Incident Management Proces flow og beskrivelse

Beslutningsregler ved løsning af 24-7 incidentsIncidents

RACI og Rollebeskrivelser

...

Termer og definitioner for 24-7 systemerne

Kategorisering (prioritet) af Incidents

Incident kategoriseres i forhold til impact (indvirkning på forretningen) og urgency (hvor hurtigt servicen skal genetableres). Prioriteringen af incident foretages af Sundhedsdatastyrelsens Nationale Service Desk, SDS eller 3. parts leverandør på baggrund af beskrivelse fra indmelderen.

...

(**) Normal arbejdstid er 8-16 (ma-to) og 8-15.30 fredage

Definition af reaktionstid

Reaktionstiden måles fra starttidspunktet for event (alarm sms eller telefonopkald) til tidspunktet for påbegyndelse af behandlingen af incidentet.

Hvis incidentet er modtaget som udfyldt Webformular, så måles reaktionstiden fra tidspunktet hvor Webformularen er modtaget.

Definition af løsningstid

Løsningsstiden måles fra starttidspunktet for event (alarm sms eller telefonopkald) til tidspunktet hvor incidentet er løst eller afvist.

Tiden hvor leverandøren afventer yderligere information, der er nødvendig for at fortsætte løsningsforløbet, fra indmelder medregnes ikke.

Ændring af incident prioritet

Prioriteten kan ændres hvis incidentet viser sig at være anderledes mht impact og urgency end først antaget. Prioriteten kan også ændres for en lukket incident. Dette skal kun gøres i undtagelsestilfælde, hvor det ikke var muligt at fastsætte prioriteten rigtigt under løsningsforløbet. En ændring af prioriteten for en incidents skal altid opdateres i IBM Clear Quest.

Incidents på Test eller uddannelses miljøer

Incidents på test og uddannelsesmiljøer kan kun være enten P3 eller P4.

Scope for processen

Scopet for Incident Management processen er enhver hændelse, som afbryder, kan afbryde eller kan nedsætte kvaliteten af en service. Dette inkluderer incidents der er indberettet til Sundhedsdatastyrelsens Nationale Service Desk (IBM) samt incidents, der er indmeldt/detekteret af Netic eller Trifork. 

...

Scope inkludererScope inkluderer IKKE
Incident indberetning og registrering i PROD, TEST og UDDEvent monitorering
Klassifikation og prioritering af incidentsEn request for ny service eller ændring af eksisterende Service
Visitering af incidents og allokering til 3. parts leverandørRoot cause analysis (Problem Management)
Løsning af incidents (kun på overordnet niveau)Service Requests, dvs simple request fra brugere, der ikke omhandler afbrydelse af service
Lukning af incidents og kommunikation til indberetterDetaljeret flow for løsning af incidents hos 3. parts leverandør
Opdatering af database med kendte løsninger
Aktivering af Problem management process for major incidents
Aktivering af Change Management proces hvis en løsning er tilgængelig og skal implementeres
Kommunikation med pressen ved pressehenvendelser vedrørende incidents
Kommunikation med primære interessenter vedrørende P1 og P2 incidents
Udmeldinger på NSPOP
Skrivning og godkendelse af Incident rapporter


Basale Regler og beslutninger

  • Der vil kun være én Incident Management process for alle Systemer og Services under NSP'en 
  • IBM ClearQuest er master for alle incidents (undtagen rene infrastruktur incidents), dvs at alle væsentlige ændringer på incidentet skal opdateres i IBM ClearQuest
  • Alle statusændringer på incidents der er sendt til løsning hos 3. parts leverandør (håndteret i JIRA) skal replikeres til ClearQuest.
  • 1st Level support udføres af den lokale service desk
  • 2nd level support udføre af Sundhedsdatastyrelsens Nationale service desk
  • 3rd level support udføres af 3. parts leverandør (Trifork, Netic, Arosii, Systematic, etc).  
  • Incident Prioritering

    • Prioriteten bestemmes af Sundhedsdatastyrelsens Nationale Service Desk ved registering af incidentet
    • Prioriteten kan efterfølgende ændres af SDS eller 3. parts leverandør, hvis dette er nødvendigt
    • Prioriteten bestemmes ud fra de angivne definitioner og guidelines, se ovenfor.
    • Prioriteten kan ændres efter lukning af incidentet. Dette skal ske undtagelservist i tilfælde hvor det ikke var muligt at bestemme den korrekte prioritet af incidentet under løsningsforløbet

Relationer til SOP'er og andre processer


Proces / SOP NavnBeskrivelse af relationen
Problem ManagementOverordnet sker den samlede analyse af incidents som en del af problem management.
Hvis Incident Management ikke har en brugbar workaround på det rapporterede incident, et incident fremkommer gentagne gange eller Incidentet er kategoriseret 1 eller 2, skal det overdrages til Problem Management. Problem Management har til opgave at finde en holdbar løsning på problemet.
Det primære formål med Problem Management er at forebygge, at problems og deraf følgende incidents opstår, at forhindre gentagne incidents og at minimere konsekvenserne af incidents, som ikke kan forebygges.
Service Level
Management
Har til formål at afgrænse, dokumentere, aftale, overvåge, måle, rapportere og reviewe service levels for de services, som leveres. Ligeledes skal processen sikre, at alle aftalte service levels leveres for alle it-services, samt af services og deres performance måles på en ensartet måde. Rollen, som SLM er i 24:7-arbejdet defineret som en kundevendt rolle.

Change Management


Formålet med Change Management er at sikre, at alle ændringer bliver registreret, vurderet, godkendt, prioriteret, planlagt, testet, implementeret, dokumenteret og reviewet i et kontrolleret forløb.
Løs IncidentProcess til løsning af incident hos 3. parts leverandør. Processen vil blive trigget hvis incidentet ikke kan løses af 2. level (IBM) ud fra godkendt løsning eller workaround hentet i Knowledge Management databasen (SKMS).
Processen er intern for 3. parts leverandøren og vil ikke blive beskrevet yderligere i dette dokument.
Presse SOPVed pressehenvendelser i forbindelse med P1 og P2 incidents skal der kommunikeres med pressen. Dette skal ske i overensstemmelse med Presse SOP'en

...