Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Intention med NSPOP

NSPOP er skabt for at leverer levere relevant information til interessenter til National Service PlatformPlatforms interessenter

NSPOP har overordnet 4 hovedformål:

  • Udstille driftsinformation.
  • Yde support til leverandører af anvendersystemer og serviceanvendereserviceleverandører.
  • Skabe overblik og indblik i den NSP-dokumentation om NSP.
  • Give en introduktion for serviceaftagere til hvad National Service Platformen kan og hvordan den kan bidrage med værdiskabende elementer ude i den enkelte tilbyde og hjælpe serviceanvendere til at afdække gevinstpotentialet for deres organisation.

Hver af ovenstående hovedformål har hver sit fokus og derfor er sitet struktureret efter at imødekommene så de ovenståede behov som gemmer sig bag hver af hovedformåleneimødekommes.

Udstille driftsinformation

NSP platformen har et omfattende leverandør- og interessentlandskab. Grundet det at et større antal systemer sender og modtager information fra NSP, er det vigtigt at relevante parter hurtigt kan opnå et overblik over status for de respektive relevante services og ved evt. nedbrud hurtigt kan få et overblik over evteventuelle. konsekvenser. NSPOP udstiller information og status omkring for fejlhåndtering, nedbrud, releaseplan og roadmap der alle er vigtige informationer til at sikre en stabil drift og mindske ressourceforbruget til fejlsøgninger i den enkelte organisation.

...

NSPOP har en supportfunktion tilknyttet hvis formål det er , som har til formål at eliminere frustrationer og yde bistand til leverandører der ønsker at udnytte funktionaliteten lokaliseret på platformen. leverandører serviceleverandører og leverandører af anvendersystemer. Leverandører og andre interessenter kan via NSPOP kommer i kontakt med supportfunktionen og derigennem opnå hjælp og bistand. Supportfunktionen udstiller information omkring om igangværende sager for at bistå brugeren med at , så det er muligt at se om fx en given fejl er oprettet og i proces samt løbende at følge status for udbedring

Skabe overblik og indblik i dokumentation om NSP.

NSP er bygget op omkring open source principperne og derfor udstilles alt dokumentation direkte på internettet via NSPOP. NSPOP udstiller ikke fortrolig information eller leverandørinformation omkring sikring af adgang. Dog er tilslutningsprocessen beskrevet hvor relevante leverandører kan henvende sig henne for at sikre adgang til selve data.

Overordnet set kan den information som udstilles på NSPOP inddeles i følgende grupper:

  • Information omkring de services som er tilgængelig via NSP fra et teknisk perspektiv.
  • NSP arkitekturen, hvordan er den bygget op og hvordan ser infrastrukturen ud.
  • Hvordan opnås adgang til platformen afhængig af leverandørtype.
  • Aftaletyper og hvilken som er relevant i hvilken kontekst.
  • Forretningsmæssig beskrivelser Beskrivelser af services målrettet forretningen (serviceanvendere) der uddyber hvad NSP de enkelte services helt konkret kan bruges til, så serviceanvendere kan få et indblik i hvilke former for information der kan trækkes via platformen.og hvilke informationer der kan hentes/udvekles via de pågældende services.

Brugerne af NSPOP

Brugerne af NSPOP

...

kan opdeles i følgende grupper (jf. figur herunder): 

Serviceejer (Typisk Sundhedsdatastyrelsen) er overordnet opdragsgiver og overordnet ansvarlig for udvikling og vedligeholdelse af en eller flere services som udstilles på/via NSP. de enkelte services udvikles og tilbydes af en Serviceleverandør. Den samme serviceleverandør kan tilbyde flere services, og der kan være flere forskellige serviceleverandører involveret i udvikling af en service.

En leverandør af anvendersystemer arbejder med at integrere fx LPS-, EOJ- eller EPJ-systemer til en eller flere services eller datasamlinger på NSP. En Servicelverandør (typisk fra en Region eller Kommune) fungerer som projektleder på opgaven med at integrere anvendersystemet til en eller flere services på NSP.

Image Added

Her ville tegningen over hvem som er hvem ville være god, inkl. en beskrivelse af hver evt. med en henvisning til ordlisten eller noget i den stil.

Image Removed

Strukturen på NSPOP

NSPOP er som grundprincip strukturet struktureret efter de 4 hovedformål med et par tilføjelser.

Forsiden består af følgende elementer:

Hovedmenu

lokaliseret Hovedmenuen findes øverst i billedet og går på tværs af alle siderne, så uanset placering det vil det altid være muligt at tilgå relevante links fra menuenhovedmenuen.

Hovedmenuen består af følgende emner:

  • Drift
    • Beskriver mere driftrelaterede elementer emner og er tiltænkt til at tilgodese målrettet brugere af sitet som kun beskæftiger sig med driftspørgsmål
  • Support
    • Har fokus på at yde leverandører og bruger af NSP support hvor relevant.
  • NSP services
    • Indeholder en oversigt over alle services på NSP inkl. links til information til alle forretningsservices.
  • Serviceanvender
    • Indeholder en landingpage, inkl. links til information som er relevant for denne brugertype. Her er fokus på den forretningsmæssige forståelse af NSP og hvad den kan bruges til.
  • Leverandører af anvendersystemerAnvendersystem
    • Leverandører som ønsker af anvendersystemer arbejder med at integrere til services på NSP. De har behov for teknisk indsigt i NSP-opbygningen og hvad der skal til for at implementere til en given services. Derfor er denne type af leverandøreres behov tilgodeset via dette menupunkt.
  • Serviceleverandør
    • Leverandører som Serviceleverandører vedligeholder og udvikler services som udstilles på eller via NSP har brug for en dybere teknisk forståelse af platformen. Der er derfor tilpasset en landingpage som tilgodeser denne type af leverandøres behov. 

Aktuel driftsstatus for de respektive

...

instanser og services.

Har til formål at give et hurtigt indblik i om services og NSP er aktiv og velfungerende. Fokus er på at give driftsfolk en indikation af hvor evt. fejlen kan findes.

...

For at imødekomme behovet for en nemmere tilgang til informaiton information på NSPOP er designet en række indgange til en bestemt type af information som er relevant afhængig af hvem du er som leverandør/interessent.

...

Dermed er sikret at brugerne bliver guidet til den information som er relevant for dem som interessent eller leverandør. De vil fra hver landingpage kunne dykke sig længere ned i informationen, og alt information er tilgængeligt fra alle landingpages. Hver landingpages begrænser derfor ikke adgangen til anden information hvis behovene opstår.


Herunder kan ses et eksempel på en given landingpage.

...