Introduktion

Indeholder en beskrivelse af hvordan sitet bruges og hvad man kan forvente at finde på NSPOP. Derudover vil følgende indeholde en gennemgang af de respektive skabeloner som skal benyttes ved idriftsættelse af nye services.

Intention med NSPOP

NSPOP er skabt for at levere relevant information til National Service Platforms interessenter. 

NSPOP har overordnet 4 hovedformål:

  • Udstille driftsinformation.
  • Yde support til leverandører af anvendersystemer og serviceleverandører.
  • Skabe overblik og indblik i NSP-dokumentation.
  • Give en introduktion til hvad National Service Platformen kan tilbyde og hjælpe serviceanvendere til at afdække gevinstpotentialet for deres organisation.

Hver af ovenstående hovedformål har hver sit fokus og derfor er sitet struktureret så de ovenståede behov imødekommes.

Udstille driftsinformation

NSP platformen har et omfattende leverandør- og interessentlandskab. Grundet det at et større antal systemer sender og modtager information fra NSP, er det vigtigt at relevante parter hurtigt kan få et overblik over status for de relevante services og ved evt. nedbrud hurtigt kan få et overblik over eventuelle. konsekvenser. NSPOP udstiller information og status for fejlhåndtering, nedbrud, releaseplan og roadmap der alle er vigtige informationer til at sikre en stabil drift og mindske ressourceforbruget til fejlsøgninger i den enkelte organisation.

Yde support til leverandører og serviceanvendere

NSPOP har en supportfunktion tilknyttet, som har til formål at eliminere frustrationer og yde bistand til serviceleverandører og leverandører af anvendersystemer. Leverandører og andre interessenter kan via NSPOP kommer i kontakt med supportfunktionen og derigennem få hjælp og bistand. Supportfunktionen udstiller information om igangværende sager, så det er muligt at se om en given fejl er oprettet og i proces samt løbende at følge status for udbedring. 

Skabe overblik og indblik i dokumentation om NSP.

Overordnet set kan den information som udstilles på NSPOP inddeles i følgende grupper:

  • Information omkring de services som er tilgængelig via NSP fra et teknisk perspektiv.
  • NSP arkitekturen, hvordan er den bygget op og hvordan ser infrastrukturen ud.
  • Hvordan opnås adgang til platformen afhængig af leverandørtype.
  • Aftaletyper og hvilken som er relevant i hvilken kontekst.
  • Beskrivelser af services målrettet forretningen (serviceanvendere) der uddyber hvad de enkelte services helt konkret kan bruges til, og hvilke informationer der kan hentes/udvekles via de pågældende services.

Brugerne af NSPOP

Brugerne af NSPOP kan opdeles i følgende grupper (jf. figur herunder): 

Serviceejer (Typisk Sundhedsdatastyrelsen) er overordnet opdragsgiver og overordnet ansvarlig for udvikling og vedligeholdelse af en eller flere services som udstilles på/via NSP. de enkelte services udvikles og tilbydes af en Serviceleverandør. Den samme serviceleverandør kan tilbyde flere services, og der kan være flere forskellige serviceleverandører involveret i udvikling af en service.

En leverandør af anvendersystemer arbejder med at integrere fx LPS-, EOJ- eller EPJ-systemer til en eller flere services eller datasamlinger på NSP. En Servicelverandør (typisk fra en Region eller Kommune) fungerer som projektleder på opgaven med at integrere anvendersystemet til en eller flere services på NSP.

Strukturen på NSPOP

NSPOP er som grundprincip struktureret efter de 4 hovedformål med et par tilføjelser.

Forsiden består af følgende elementer:

Hovedmenu

Hovedmenuen findes øverst i billedet og går på tværs af alle siderne, så det vil altid være muligt at tilgå relevante links fra hovedmenuen.

Hovedmenuen består af følgende emner:

  • Drift
    • Beskriver driftrelaterede emner og er målrettet brugere af sitet som kun beskæftiger sig med driftspørgsmål
  • Support
    • Har fokus på at yde leverandører og bruger af NSP support.
  • NSP services
    • Indeholder en oversigt over alle services på NSP.
  • Serviceanvender
    • Her er fokus på den forretningsmæssige forståelse af NSP og hvad den kan bruges til.
  • Leverandører af anvendersystemer
    • Leverandører af anvendersystemer arbejder med at integrere til services på NSP. De har behov for teknisk indsigt i NSP-opbygningen og hvad der skal til for at implementere til en given services.
  • Serviceleverandør
    • Serviceleverandører vedligeholder og udvikler services som udstilles på eller via NSP har brug for en dybere teknisk forståelse af platformen.

Aktuel driftsstatus for de respektive instanser og services.

Har til formål at give et hurtigt indblik i om services og NSP er aktiv og velfungerende. Fokus er på at give driftsfolk en indikation af hvor evt. fejlen kan findes.

Driftsinformation

Har til formål at informere brugerne omkring fejlsituationer som kan påvirke drift inkl. status for at sikre at leverandører er tilstrækkeligt informeret omkring situationer som kan påvirke driftstabiliteten.

Brugergrupper - Landingpages

For at imødekomme behovet for en nemmere tilgang til information på NSPOP er designet en række indgange til en bestemt type af information som er relevant afhængig af hvem du er som leverandør/interessent.

Hver af de ovenstående omtalte typer repræsentere forskellige behov for information og er gennemgående for hele sitet. Hver brugergruppe henviser til en landingpage, som er designet ud fra hvilken information som udgangspunkt er mest relevant at fokusere på for denne gruppe.

Dermed er sikret at brugerne bliver guidet til den information som er relevant for dem som interessent eller leverandør. De vil fra hver landingpage kunne dykke sig længere ned i informationen, og alt information er tilgængeligt fra alle landingpages. Hver landingpages begrænser derfor ikke adgangen til anden information.


Herunder kan ses et eksempel på en given landingpage.

De givne landingpages er designet til at imødekomme en given brugergruppes behov. landingpagen indeholder derfor en række links til relevant info på sitet, inkl. en menu i højre side for en hurtig oversigt over servies på NSP og deres respektive information.

Underliggende menustruktur

Alt information på sitet er strukturet i 10 overliggende grupper, som indeholder information som indenfor det givne emne.

NSP services

Har en samlet oversigt over services og datasamlinger som kan tilgås via NSP. Inkl. information og dokumentation om samtlige services.

Aftaler

Indeholder information omkring de aftaler som en given organisation har indgået med SDS, inkl. hvilke aftaletyper som er tilgængelig og som er muligt at oprette. Hvilke typer som er bedst i en given situation afhænger af behov og formål.

Drift

Er specifikt tiltænkt behov af mere driftmæssig karakter, så her er fokus på aktuel status, rapportering og andre løbende evalueringer af NSP.

Leverancer til Platformen

Er tiltænkt serviceleverandører og beskriver hvad en leverandør skal foretage og være opmærksom på når en given service udvikles. indeholder information omkring selve processen at få en services i drift.

Miljø-, komponent- og release information

Indeholder en lang række af information og dokumentation af de respektive iterationer en  NSP har været igennem.

Det er også her det er muligt at finde information omkring de respektive miljøer som er tilgængelig via NSP.

Hele emnet er af mere historisk karakter og indeholder derfor beskrivelser af de iterationer en services har gennemgået siden idriftsættelse.

NSP arkitektur

Indeholder information som nærmere beskriver den overordnet arkitektur og nogle af de designvalg som er taget. 

Herunder ligger også information omkring hvordan en leverandør kan opnå adgang til en lokal udgave af NSP til testformål.

Release og roadmap

Her er beskrevet de løbende ændringer som foretages på NSP og hvornår de træder i kraft. Her er også information omkring det kommende roadmap og hvilke planer styregruppen bag NSP har med platformen.

Servicedesk og support

Har en given bruger brug for bistand fra teamet bag NSP, har de her mulighed for at opstarte en dialog med NSP support og evt. se nuværende igangværende sager eller gøre brug af FAQ for at løse mere forståelsesmæssige udfordringer.

Test

Test af funktionalitet er en stor del af arbejdet omhandlende opgaverne rundt om NSP. Informationen er derfor trukket op på niveau 1 for at synliggøre emnet og bistå brugerne med hurtigere adgang til relevant info. Her er beskrivelse af testmiljøer og adgange, inkl. endpoints.

Tilslutning

Hvordan en given leverandør får adgang til NSP er af stor vigtighed og hvis det gøres rigtigt kan spare interessenterne for mange ressourcer. Her er for hver af leverandørtyperne beskrevet processen og hvordan de kommer på platformen inkl. hvilke godkendelser som skal foreligge før end adgang kan opnås.



  • No labels