Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Kategori

Opgave/spørgsmål

Beskrivelse

FMK

Hvor finder jeg de gældende WSDL'er for de forskellige FMK snitfladeversioner?

På digitaliser.dk - her er der både WSDL og dokumentation for de forskellige snitfladeversioner.

FMK

Hvordan finder jeg en patient i FMK, hvor der ingen data er på patienten (jeg vil gerne teste at mit it-system kan håndtere "tomme" patienter)?

Du kan i bestillingen af sammenhængende testdata angive for en patient, om der skal oprettes kliniske data. Hvis du fravælger dette, har patienten et "tomt" medicinkort.

Efterfølgende kan du kontrollere om kortet fortsat er tomt ved at se på versionsnummeret. Hvis dette er 0 og der ikke returneres løse recepter i svaret på GetMedicineCard , så er der ingen data på patienten.

Hvis versionnummeret er større end 0, så findes der FMK-data på patienten.

FMK ProduktionHvordan bliver vi certificeret til FMK produktion?Der findes en beskrivelse af hvordan en certificering til FMK produktion foregår her:NSP Service: FMK adgang

 

Endpoints

Kategori

Opgave/spørgsmål

Beskrivelse

Endpoints

Hvor finder jeg endpoints til FMK's testmiljøer?

FMK har sin egen service-side på nspop.dk, og her er der sammen med megen anden nyttig information også endpoints til testmiljøerne:

https://www.nspop.dk/display/web/NSP+Service%3A+FMK+adgang

Endpoints

Hvor finder jeg endpoints til SOSI-GW og SOSI-DCC?

Sosi-gw på test2 miljøet kan findes her (erstat miljønavn for at ramme et af de andre testmiljøer): http://test2.ekstern-test.nspop.dk:8080/sosigw/

Dokumentationen (https://svn.nspop.dk/public/components/sosi-gw/latest/doc/) beskriver hvordan snitflade skal tilgås.

Det bør desuden bemærkes at DCC (afkoblings-komponenten) normalt bruges i sammenhæng med sosi-gw. Denne sikre også at det er den korrekte bagvedliggende service (f.eks. FMK) , der forespørges. DCC kan findes her: http://test2.ekstern-test.nspop.dk:8080/decoupling/

Dokumentation for denne findes her: https://svn.nspop.dk/public/components/sosi-dcc/latest/doc/

Endpoints

Hvor finder jeg endpoints til de forskellige operationer på adviseringsservicen?

Her er endpoints til TEST2, adgang i de øvrige miljøer på samme URL, blot erstat test1 med det relevante miljønavn (test2, prodtest, udd). Bemærk at man skal whitelistes hos NSP-operatøren for at få adgang til de enkelte services, det gælder også i testmiljøerne.

http://test2.ekstern-test.nspop.dk:8080/idlist/service

http://test2.ekstern-test.nspop.dk:8080/pullpoint/service

http://test2.ekstern-test.nspop.dk:8080/pullpointfactory/service

http://test2.ekstern-test.nspop.dk:8080/subscriptionmanager/service

...

Kategori

Opgave/spørgsmål

Beskrivelse

CPR-opslag

Flow for skifte af

  • læge 
  • sygesikringsgruppe

 

Lægeskifte - flow   Der er generelt følgende principper for et lægeskifte:
Lægeskift kan ske på disse måder:

  • På foranledning af regionen ifbm. praksisophør, hvor borgerne får besked om at vælge ny læge
  • Af borgeren selv ved henvendelse til aktuel kommune eller ifbm. flytning. Såfremt borgeren vælger en læge, som er lukket for tilgang, opsættes et advis i CSC’s kommunale system, som først tillader lægevalget at blive gennemført når en kommunal sagsbehandler har været inde over sagen.

Alle lægevalg sker direkte i NOTUS's systemer og vil derfor blive videreformidlet til NSI og CSC’s øvrige datamodtagere straks disse er færdigbehandlede. Men såfremt der skal en kommunal sagsbehandler ind over lægevalget kan der gå op til 14 dage (og i enkelte sager længere tid) før lægeskiftet er faldet på plads og CSC får besked om dette.
Endeligt kan lægevalg ske med en dato ud i fremtiden og der vil først blive informeret om dette når datoen nås.

Når NSI har modtaget data fra Notus systemer, importeres til NSP og umiddelbart herefter udstilles data til anvendere.

 

Skifte af sikringsgruppe – flow

Skifte af sikringsgruppe følger ovenstående principper og flow for lægeskifte.

 

MinLog

KategoriOpgave/spørgsmål Beskrivelse
FAQ 

Når Sundhed.dk og FMK-Online går over til at vise borgerens MinLog og lægens medhjælpslog fra NSP’ens MinLog service, vil der være en række synlige forskelle i forhold til logninger fra den gamle service. Vi har i denne FAQ samlet svar på spørgsmål, vi tror vil forekomme. Dukker der spørgsmål op, som ikke besvares her, må man oprette en supportsag via Web-formular på nspop.dk, vi vil så opdatere FAQ’en med ofte forekommende spørgsmål.

Personnavne

Hvilke informationer registreres i “På vegne af” kolonnen?

På vegne af kolonnen findes på FMK-Online, men ikke på Sundhed.dk. En læge, sygeplejerske eller en anden med en autorisation kan bemyndige en person til at handle på sine vegne i diverse systemer. Når en medhjælper handler på vegne af en anden, vil medhjælperens navn optræde under “Person”, og den bemyndigendes navn optræde under “På vegne af”. Når en person handler under egen autorisation/tilladelse vil der udelukkende være et navn under “Person”, “På vegne af”-kolonnen vil være tom eller indeholde et “-”.

Personnavne

Hvordan skelner man mellem logning foretaget af personer med samme navn?

Personens autorisationsnummer eller CPR-nummer er systemejeren bekendt. Ved tvivlstilfælde kan den dataansvarlige kontaktes for afklaring (se Fejl og misbrug).

Personnavne

Hvorfor mangler et personnavn?

Nogle organisationer, fx apoteker, logger kun organisationens navn. Ved mistanke om misbrug kan den data ansvarlige kontaktes for afklaring (se Fejl og misbrug). Systemejeren kan slå op, hvilken person, der har tilgået data

Organisationsnavne

Hvorfor mangler organisationen?

Opslaget kan være lavet af en privatperson. Fx en selv, en værge eller en forældre til et barn under 15 år. Personens navn vil fremgå og organisations-kolonnen vil enten være tom eller indeholde et “-”.
For logninger foretaget af en sundhedsfaglig bør der altid være en organisation, hvis organisationen mangler, kan den data ansvarlige kontaktes for afklaring (se Fejl og misbrug), og systemejeren kan slå op, hvilken organisation, der har autentificeret brugeren. 

Organisationsnavne

Kan det passe at organisationen er misvisende?

Når en sundhedsfaglig fx på et hospital tilgår et system på en afdeling vedkommende er tilkaldt til, kan afdelingens computere være sat op til at bruge den afdelings navn, selvom den tilkaldte har hjemme på en anden afdeling.

Brugere skal i nogle tilfælde selv angive organisationen, hvorfor der kan forekomme fejl-indtastninger. Personen vil dog altid kunne identificeres ved hjælp af sit navn, der tages fra login-identifikationen, og i tvivlstilfælde yderligere af systemejeren ud fra logning af autorisationsnummer eller CPR-nummer.

Ved tvivlstilfælde kan den data ansvarlige kontaktes for afklaring (se Fejl og misbrug).

Fejl og misbrug

Hvad gør borgeren, hvis der er en fejl i loggen eller ved mistanke om misbrug?

For fejl i data se: https://www.sundhed.dk/service/hjaelp/hjaelp-borger/faq-borger/sporgesmaal-til-egne-data/

Finder du i MinLog på sundhed.dk opslag i dit medicinkort, som du mener er uberettigede, bedes du venligst rette henvendelse til den dataansvarlige part for

  • Fælles Medicinkort (FMK): National Sundheds-IT
  • Vaccinationsregistret (DDV): Seruminstituttet
  • Tilskudsansøgningsservices (TAS) og det Centrale tilskudsregister (CTR): Lægemiddelstyrelsen
  • Medicinprofilen (indtil vi får det lukket): Sundhedsdatastyrelsen
  • Alle kontaktes på tlf. 32 68 39 00 eller e-mail: servicedesk@ssi.dk

Grupperede logninger

Generelt

Nogle logninger er blevet grupperet for større overskuelighed ved opslag i loggen. Grupperingen virker således, at hvis der inden for samme tidsenhed er flere opslag, der tilhører samme gruppe er det kun den første logning, som sendes videre til Min Log. Grupperingen bevirker, at der vil være betydeligt færre logninger i borgerens log. Det er foreslået at grupperingen er tilgængelig for borgeren, der er planlagt en mekanisme til dette i næste version af Min Log. Hvis der kommer mange henvendelser angående grupperinger kan information om gruppering vises på hhv Sundhed.dk og FMK-Online, men der er ingen konkrete planer for at informere om grupperingen.

Fælles Medicinkort (FMK)
  • Opslag på medicinoplysninger”-gruppen omfatter:
 
  • Hent lægemiddelordination
    • Ny hent lægemiddelordination
    • Hent lægemiddelordinationversioner
    • Hent medicinkort
    • Ny hent medicinkort
    • Hent medicinkortversion
    • Hent medicinkortversioner
    • Hent medicinkort i PDF
    • Hent receptordination
    • Ny hent receptordination
    • Hent tilknyttede receptordinationer
    • Hent løse receptordinationer
    • Hent apoteksudleveringer på slettede recepter
    • Hent lægemiddelordinations historik
    • Hent ordinationer adresseret til lokationsnummer
    • Hent receptordinationer ud fra CPR-nummer
    • Hent receptordinationer ud fra recept-ID
    • Hent ordinationsdetaljer ud fra ordinations-ID
    • Søg seponerede lægemiddelordinationer
    • Søg effektueringer
  Opslag på patientdata” grupperingen omfatter 
    • Hent auditlog
  Opret/rediger medicinoplysninger” grupperingen omfatter 
    • Pausering af lægemiddelordination
    • Sæt markering for medicingennemgang
    • Suspendering af medicinkort
    • Frigiv medicinkort
    • Fjern markering for medicingennemgang
    • Opdatering af medicinkort
    • Ophæv pausering af lægemiddelordination
    • Opret lægemiddelordination
    • Opdater lægemiddelordination
    • Seponer lægemiddelordination
    • Afseponer lægemiddelordination
    • Gensuspender
    • Ugyldiggør medicinkort
    • Ugyldiggør ordination
    • Sæt ordination afsluttet
    • Hent detaljerede receptordinationer ud fra CPR-nummer
 
  • “Opret/rediger receptbestillinger” grupperingen omfatter
    • Opret effektuering
    • Slet effektuering
 Opslag på privatmarkerede data”-gruppen omfatter
    • Opslag på privatmarkering: Samtykke
    • Opslag på privatmarkering: Værdispring
    • Opdater samtykke/værdispring
    • Hent samtykke/værdispring 
 Opret/rediger recept”-gruppen omfatter
    • Opret/ophæv tilknytning af receptord.
    • Opret receptordination; Opret/rediger recept
    • Opret recept til praksis
    • Marker recept ordination ikke aktuel
    • Afmarker recept ordination ikke aktuel
    • Annuller recept
 Ekspedering af recept”-gruppen omfatter
    • Foretag ekspedition
    • Kvitter for modtagelse
    • Opret recept og foretag ekspedition
    • Fjern status under behandling
    • Tilbagefør udlevering
    • Anmod om at frigive ordination
    • Sæt status for frigiv ordination 
 
  • Opslag på receptbestillinger”-gruppen omfatter:
    • Bestil effektuering
    • Hent bestillinger
    • Hent bestillingsoversigt 
 
  • Opret/rediger receptbestillinger”-gruppen omfatter:
    • Annuller bestillinger
 
  • “Opslag på patientdata”-gruppen omfatter:
    • Hent patienttilknytning
    • Hent patienttilknytning med datoer
    • Hent patientregistrering
    • Avanceret søgning på person 
 
  • “Opret/rediger patientdata”-gruppen omfatter:
    • Opret patienttilknytning
    • Fjern patienttilknytning
    • Opret patientregistrering
    • Fjern patientregistrering 
 Administratoropslag”-gruppen omfatter:
    • Hent medicinkort
    • Hent lægemiddelordination
    • Hent lægemiddelordinationer
    • Hent person
    • Hent personnavn
    • Søg lægemiddelordinationer
    • Søg antal lægemiddelordinationer
    • Søg effektueringer
    • Søg antal effektueringer
    • Hent effektuering
    • Hent effektueringer
    • Hent tilknyttede receptordinationer
    • Hent løse receptordinationer
    • Hent autorisationsnummer
    • Søg hændelser
    • Søg antal hændelser
    • Hent lægemiddelversioner
    • Hent medicinkortversioner
    • Hent alle adm brugere
    • Slet adm bruger
    • Tilføj adm bruger
    • Hent lægens medhjælpere
    • Hent lægens navn
    • Hent auditlog
    • Hent bruger login
    • Hent patienttilknytning
    • Hent patienttilknytning med datoer
    • Hent samtykke/værdispring
    • Hent medicinkortversion 
 
  • Administrative ændringer”-gruppen omfatter:
    • Invalider medicinkort
    • Frigiv medicinkort
    • Invalider ordination
    • Invalider effektuering
    • Send et xml request fra admin brugergrænsefladen
    • Opret patienttilknytning
    • Opdatering af medicinkort
    • Opret lægemiddelordination
    • Opret effektuering 

 

Tilskudsansøgningsservicen (TAS)

Hent tilskudsoplysninger”-gruppen omfatter:

    • Vis tilskudsansøgninger
    • Hent information om eksisterende tilskudsansøgninger
    • Vis detaljer for tilskudsansøgning
    • Vis bilag for tilskudsansøgning 
 “Indsend yderligere oplysninger”-gruppen omfatter
    • Indsend yderligere oplysninger for tilskudsansøgning
 Indsend tilskudsansøgning”-gruppen omfatter:
    • Indsend tilskudsansøgning

Vaccinationsregistret (DDV)

“Opret/rediger anbefalede vaccinationer”-gruppen omfatter:

    • Opret anbefalede vaccinationer
    • Opret eksplicit forløbsfravalg
 Opret/rediger vaccinationer”-gruppen omfatter:
    • Opret vaccination
    • Slet anbefalet vaccination
    • Slet vaccination
    • Effektuer anbefalet vaccination
    • Opdater vaccination
 

Opret/rediger anbefalede vaccinationer”-gruppen omfatter:

  • Slet vaccinationsforløbstilknytning
    • Slet eksplicit fravalg af vaccinationsforløb
    • Opdater anbefalet vaccination
 

“Opslag på vaccinationer”-gruppen omfatter:

    • Hent vaccinationer
    • Udskrift af vaccinationer
    • Hent vaccination med historik
 

"Opslag på anbefalede vaccinationer”-gruppen omfatter:

    • Hent anbefalede vaccinationer
    • Hent valgte og eksplicit fravalgte vaccinationsforløb
    • Hent eksplicit fravalgte vaccinationsforløb
 Administratoropslag”-gruppen omfatter:
    • Hent anbefalede vaccinationer
    • Hent vaccinationer
 

“Opslag på privatmarkerede data”-gruppen omfatter:

    • Privatmarkerede vaccinationer vist med patientsamtykke  
    • Privatmarkerede vaccinationer vist pga. værdispringsregel 

 Medicinprofilen  

 Der foretages ingen grupperinger i logningerne fra Medicinprofilen. Alle logninger vises i Min Log

Centralt Tilskuds Register (CTR)

Der foretages ingen grupperinger i logningerne fra Centralt Tilskuds Register. Alle logninger vises i Min Log. Det drejer sig om følgende hændelser:

  • Statusforespørgsel
  • Transaktionsindberetning
  • Hent transaktionsliste
  • Indberet bevillinger
  • Indberet patientoplysninger
  • Hent fiktivt CPR-nummer
  • Skift CPR-nummer
  • Skift adgangskode
  • LMS-indberetning