Page History
HTML |
---|
<style> #atlwdg-trigger { display: none; } .wiki-content .innerCell { word-break: break-word; overflow-x: unset;} </style> <script type="text/javascript" src="https://jira.nspop.dk/s/27f5746f1b7aa3ef841b451962e739ec-T/en_US-ytfzjm/71012/b6b48b2829824b869586ac216d119363/2.0.14/_/download/batch/com.atlassian.jira.collector.plugin.jira-issue-collector-plugin:issuecollector/com.atlassian.jira.collector.plugin.jira-issue-collector-plugin:issuecollector.js?locale=en-US&collectorId=2b4a77fd"></script> <script> var nsp_change_request; AJS.toInit(function() { nsp_change_request = function () { document.getElementById('atlwdg-trigger').click(); } }); </script> |
Nationale Serviceplatform
Quicklinks
Support
Info | ||
---|---|---|
| ||
Der udarbejdes nyheder om Den Nationale Serviceplatform. Se seneste nyhedsbrev her: Nyt fra Den Nationale Serviceplatform |
Feedback til forbedringer af informationer og dette site modtages på operator@nspop.dk
Læs om SDS Incident Management
Info | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvilke services er der på NSP?
Hvilke aftaler har min organisation med SDS?
Integrer til en service på NSP
Udvikling og idriftsættelse af komponent på NSP |
Info | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvad kan NSP-platformen bruges til?
Kom i kontakt med NSP-support
Servicemål for NSP og services
|
Panel | ||
---|---|---|
| ||
Få løbende status og opdatering på https://status.nspop.dkDet er muligt at modtage løbende opdateringer og udmeldinger på Incidents og vedligehold på NSP via SMS, e-mails m.v. Abonnement oprettes her: https://status.nspop.dk |
Velkommen til
NSP Nationalden Nationale Service Platform (NSP)
Den Nationale Service Platform er en teknisk platform, der sammen med en
mængderække standarder og aftaler gør det muligt at
udbyde et antal services til offentlige og private it-systemerunderstøtte patientbehandling på tværs af hele sundhedsvæsenet. På NSP deles data mellem sektorerne i sundhedsvæsenet og vi udbyder nationale services og udstiller daglige udtræk fra stamdata til brug for sundhedsvæsenets parter.
På platformen drifter vi bl.a. Aftaleoversigt, Fælles stamkort, sundhedsdataregistre og services vedr. dokumentdeling, sikkerhed, logning, audit og advisering mv. Se oversigt over tilgængelige services her: NSP services
NSP er kritisk national infrastruktur med høje krav til tilgængelighed, svartid og skalering og der er 24/7 overvågning og support.
Alle webservices der udbydes på NSP overholder standarden "Den Gode WebService (DGWS)" fra MedCom.
Alle forespørgsler og svar sendes som SOAP-XML over HTTP protokollen. Nogle af de webservices som identitetsservicen (STS) udbyder er dog undtaget fra reglen om DGWS. Se oversigt over services her: NSP servicesSikkerhedsmodellen på NSP betyder, at anvendersystemer skal medsende et id-kort signeret af en godkendt identitetsudbyder for at kunne kalde services på NSP. Whitelistning sker på baggrund af indgåelse af aftaler med Sundhedsdatastyrelsen NSP er placeret på sundhedsdatanettet og adgang
hertil kræver derfor en godkendelse fra MedCom. Anvendelsen af Sundhedsdatanettet gør at konfidentialiteten og integriteten af forespørgsler og svar er sikret.En af de vigtigste aspekter af NSP er den sikkerhedsmodel, der er lagt over alle komponenter på platformen. For at kalde en komponent på NSP skal en anvender medsende et id-kort signeret af en identitetsudbyder i hvert kald.
NSP er ikke blot en enkelt platform, men derimod flere instanser distribueret rundt omkring i landet. Der findes en Central NSP (cNSP), regionale NSP'er (dNSP) og en såkaldt BackOffice instans. Hver region har sin egen NSP som blandt andet anvendes af hospitalerne, hvorimod den centrale NSPs anvendere f.eks. er lægepraksiser og plejehjem.forudsætter således også, at de nødvendige aftaler er indgået med MedCom.
Infrastrukturen er distribueret med en central instans og decentrale instanser placeret i de regionale driftscentre. Derudover er der etableret en såkaldt BackOffice instans.
Ud over produktionsmiljøet findes der fire testmiljøer, som anvendere kan få adgang til
.NSP er 24/7 overvåget og National Service Desk varetager supportindgang her: Supporthenvendelse, såfremt der er behov for dette.
Den Nationale Service Platform (NSP) ejes og styres af Sundhedsdatastyrelsen (SDS). Alle opgaver på NSP udliciteres efter gældende EU-regler og er fordelt på et par håndfulde it-firmaer. NSP opereres af Sundhedsdatastyrelsen med bistand fra Capgemini A/S og driftes af Netic A/S. Support til anvendere og udstillere leveres af IBM, Netic A/S og Arosii A/S. Komponenterne på NSP ejes af SDSifm. test og uddannelse. Der stilles et testregime til rådighed med testservices og mulighed for selv at oprette testdata med særlige attributter.
NSP forvaltes af Sundhedsdatastyrelsen på baggrund af fællesoffentlig finansiering fra stat, regioner og kommuner. NSP services ejes af Sundhedsdatastyrelsen, men er udviklet af flere forskellige leverandører. Support, drift, vedligehold, videreudvikling og kvalitetssikring udføres hos eksterne leverandører.
Læs mere om NSP under de forskellige undermenuer her på siden.
View file | ||||
---|---|---|---|---|
|
Her kommer NSP nyhedsbrev lige om lidt
HideElements | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
HTML |
---|
<script src="https://vptl52q3d6sv.statuspage.io/embed/script.js"></script> |