Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Denne vejledning beskriver de tekniske forretningsregler i forhold til at implementere Aftaleoversigten i et lokalt fagsystem eller en borgerportal. Vejledningen er tiltænkt forretningsarkitekter, systemarkitekter samt systemleverandører, således at disse kan vurdere hvordan Aftaleoversigten kan implementeres i systemerne.

Aftaleoversigten gør det muligt for aftalesystemer hos sundhedsvæsenets aktører at dele indgåede aftaler med patienten, således at de bliver tilgængelige for de øvrige parter i sundhedsvæsenet samt for den enkelte patient og dennes omsorgspersoner.

På nationalt plan er der udarbejdet en indholdsprofil for et CDA XML dokument (DK-APD v2.0) , der kan beskrive en aftale med en borgerpatient. Indholdsprofilen er forankret hos Medcom.
Disse dokumenter skal, på nationalt plan, opbevares i et “IHE XDS Repository”, og der skal foretages en registrering af dokumentet i det nationale “IHE XDS Registry”, således at aftaledokumenter kan fremfindes på tværs af sundhedsvæsenets aktører.
For aktører i sundhedsvæsenet, der ikke ønsker at etablere et eget “repository”, etableres et statsligt “repository” til opbevaring af aftaledokumenter.

De aktører, der opretter aftaler med borgernepatienterne, kan gennem brug af de standardiserede IHE XDS snitflader dele information om oprettede, ændrede og annullerede aftaler med borgerepatienter.

I forbindelse med planlægning kan aktørerne få et overblik over borgerens patientens andre aftaler ved at hente disse gennem den fælles dokumentdelingsservice. Dokumentdelingsservicen vil udstille standardiserede IHE XDS snitflader til fremfinding og hentning af aftaledokumenter, der i processen vil undergå samtykkekontrol, auditlogning etc.

De standardiserede IHE XDS snitflader kan anvendes til at give borgerne patienter det samlede overblik over deres aftaler via sundhed.dk.

...

Som beskrevet ovenfor kan forskellige aktører i sundhedsvæsenet registrere aftaler med borgerenmed  patienten, og de samme aktører kan ligeledes fremsøge og hente information om borgerens patientens aftaler. På den måde åbnes der op for at privatpraktiserende at  læger, den kommunale hjemmehjælp  kommuner og sygehusafdelinger hospitaler kan danne sig et overblik over de aftaler der er lavet med en patient, og patienten får samtidig mulighed for at se sine aftaler på tværs af de forskellige aktører.

...

De følgende afsnit, beskriver hvordan DK-APD 2.0 anvendes, samt hvilke forretningsregler lokale fagsystemer  og fagsystemer og borgerportaler skal implementere for at understøtte Aftaleoversigten

...

NSP stiller et nationalt dokument repository til rådighed til opbevaring af dokumenter til Aftaleoversigten. De parter, der implementerer løsninger som en del af Aftaleoversigten, kan vælge imellem at benytte det nationale dokument repository, at implementere deres eget repository, eller implementere en “On Demand Document Source”.
Fælles for disse løsninger er dog at metadata skal registeres i det nationale dokument registry.

...

Ændring af aftaler er tilsvarende oprettelse af aftaler. fagsystemet Fagsystemet skal blot sikre sig at aftaleid'en er den samme når dokumentet oprettes (husk at aftale-id og dokument-id ikke er det samme - se beskrivelsen ovenfor).
Infrastrukturen vil automatisk sørge for at tage den tidligere instans af aftalen, og sætte den til status "deprecated" og så gemme den nye instans af aftalen.
Den nye instans af aftalen bliver samtidigt kædet til den tidligere instans - således der er historik på aftalen.

...

Rollenavn

Rollebeskrivelse

Notation som indsættes i SOSI IdKort ved udstedelse

nspSundAssistR1

Giver ret til at læse, i Fælles stamkort (FSK)

urn:dk:healthcare:national-federation-role:code:41001:value:SundAssistR1

 

nspSundAssistR2

Giver ret til at læse til AftalerAftaleoversigt, FSK og Planer og Indsatser

urn:dk:healthcare:national-federation-role:code:41002:value:SundAssistR2

 

...