Page History
| Navitabs | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||
| Table of Contents |
|---|
Introduktion
Formål
Formålet med dette dokument er at beskrive de brugerhistorier (user stories) der understøttes af DDS.
...
Hver brugerhistorie gennemgås derefter - herunder en gennemgang af acceptkriterier. Der gives eksempler på konkrete instanser af brugerhistorien i form af scenarier.
Læsevejledning
Læseren af dette dokument kan være forretningskonsulenter og/eller arkitekter fra NSP anvenderorganisationer, der ønsker at vide, hvordan DROS DDS kan anvendes til at opfylde forretningsmæssige behov.
Læseren forventes at være bekendt med dokumentdeling som koncept - herunder IHE XDS.
Brugertyper i DDS
I DDS arbejdes der med følgende brugertyper:
- Borger (B): En borger kan forespørge der forespørger på egne data
- Borger på vegne af: En borger der forespørger eller data på en anden borger, som denne har en relation til (værge/forældremyndighedshaver/fuldmagtshaver). (Værge relation er blevet udfaset sommer 2024)
- Sundhedsfaglig: Kendetegnet ved at være i besiddelse af en autorisation.
- Sundhedsfaglig på vegne af: Kendetegnet ved at være en person på vegne af en anden person, som er i besiddelse af en autorisation.
- Ikke autoriseret bruger: Ikke autoriseret person (IA): Kendetegnet ved ikke at være i besiddelse af et autorisationsiden autorisation. I stedet kan de have angivet en national rolle der kan være en af følgende: ingen rolle, national rolle type 1(lægesekretær?) eller rolle type 2 (sundhedsassistent?)Sundhedsfaglig person (SF): Kendetegnet ved at være i besiddelse af et autorisationsid.'lægesekretær' eller national rolle 'sundhedsassistent'
Anchor DDS-forretningsregel-brugertyper DDS-forretningsregel-brugertyper
Forretningsregler brugertypers adgange til dokumenttyper
| DDS-forretningsregel-brugertyper | |
| DDS-forretningsregel-brugertyper |
Denne tabel viser den faktiske konfiguration i forhold til DDS regel DDK10, se DDS - Design- og Arkitekturbeskrivelse
| Dokumenttype | Aftaler | Labsvar | Diagnoser | Forløbsplaner | Spørgeskemaer | Hjemmemålinger | Graviditetsmappe | Høremappe |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Typekode | 39289-4 | 11502-2 | 11450-4 | 81215-6 | 74465-6 | 53576-5 | PRF,PSCR,PMR | 28615-3 |
| Brugertype | ||||||||
| Borger | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Forældre | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
Fuldmagt | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
| Sundhedsfaglige | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| SF på vegne | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Nationalrolle Sund Assist R1 | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
| Nationalrolle Sund Assist R2 | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Nationalrolle BoerneFaglig arb R11 | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
| Nationalrolle audiologimedarbejder R4 | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Ja |
Overblik over brugerhistorier
I den følgende tegning vises et overblik over de enkelte brugerhistorier, og hvorledes disse relaterer sig til hinanden og til de ovenfor beskrevne brugertyper:
| Gliffy Diagram | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Brugerhistorier
I det følgende gennemgåes brugerhistorierne enkeltvis. Hver brugerhistorie beskrives med de acceptkriterier der hører til, og som skal være opfyldt for en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien.
Hvor det er relevant gives konkrete eksempler på brugerhistorien i form af scenariebeskrivelse.
Borger forspørgsler
Der er beskrevet en række testcases vedr. forespørgsler fra en Borger her: Testcases Borger
Forespørgsel på egne
...
dokumenter
Som en borger ønsker jeg at søge og hente mine registrerede dokumenter så jeg kan få de forespurgte dokumenter |
...
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Borgeren skal have registreret et eller flere dokumenter i DDS Repository
- en gyldig sikkerheds billet
- Får en liste tilbage fra DDS Registry med dokumentreferencer på dokumenter, der tilhører borgeren og matcher søgekriterierne anvendt
- Får de dokumenter tilbage fra DDS Repository der matcher dokumentreferencerne fra DDS Repository
- Kald til DDS Registry og DDS Repository resulterer hver i en loglinje i MinLogBorgeren skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
Forespørgsel på anden borgers
...
dokumenter
Som en borger ønsker jeg at søge og hente en anden borgers registrerede dokumenter, hvor der ingen relation er mellem de to borgere så jeg kan få den anden borgers dokumenter hvis der er en relation |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
- Brugeren autentificerer sig med en gyldig sikkerheds billet
- Får følgende fejlbesked tilbage ved kald til DDS Registry: "Der opstod en fejl med følgende beskrivelse (Der kunne ikke findes en relation mellem borgerne via PersonInformation)"
- Der foretages ikke kald til DDS Repository
- Der oprettes ikke loglinjer i MinLog
Forespørgsel på anden borgers dokumenter, hvor der er en relation
Som en borger ønsker jeg at søge og hente en anden borgers registrerede dokumenter, hvor der er en relation er mellem de to borgere (fuldmagt el. forældremyndighed) så jeg kan få de forespurgte dokumenter. |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Den anden borger skal have registreret et eller flere dokumenter i DDS Repository
- Den anden borger skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
...
- med en gyldig sikkerheds billet
- Brugeren anvender gyldig typecode og formatcode jf vedkommens fuldmagtadgang *
- Får en liste tilbage fra DDS Registry med dokumentreferencer på dokumenter, der tilhører borgeren der ageres på vegne af og matcher søgekriterierne anvendt
- Får de dokumenter tilbage fra DDS Repository der matcher dokumentreferencerne fra DDS Registry
- Kald til DDS Registry og DDS Repository resulterer hver i en loglinje i MinLog
*) Se også anvender guide for disse regler
Ikke-autoriseret bruger
Forespørgsel uden nationale roller
Som en ikke-autoriseret bruger uden national roller på vegne af en sundhedsfaglig der enten er autoriseret eller er tilknyttet nationale roller ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter som min rolle giver adgang tilkan få en fejlbesked tilbage |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Borgeren skal have registreret et eller flere dokumenter i DDS Repository Borgeren skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
- en gyldig sikkerhedsbillet
- Får følgende fejlbesked tilbage ved kald til DDS Registry: "urn:dk:nsi:Unauthorized Role"
- Der foretages ikke kald til DDS Repository
- Kaldet til DDS Registry resulterer i en loglinje i MinLog
Forespørgsel med national rolle
...
Som en ikke-autoriseret bruger med en national rolle (f.eks. lægesekretær eller sundhedsassistent) ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter som min rolle giver adgang til |
...
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Borgeren skal have registreret et eller flere dokumenter i DDS Repository
- Borgeren skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
Forespørgsel med national rolle sundhedsassistent
- en gyldigt sikkerhedsbillet
- Får en liste tilbage med dokumentreferencer på dokumenter der tilhører borgeren og matcher søgekriterier og frabedelser fra DDS Registry
- Får de dokumenter tilbage der tilhører borgeren fra DDS Repository
- Kald til DDS Registry og DDS Repository resulterer hver i en loglinje i MinLog
Sundhedsfaglig bruger
Forespørgsel uden værdispring
Som en sundhedsfaglig brugerSom en ikke-autoriseret bruger med national rolle sundhedsassistent ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter (f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter som min rolle giver adgang tilaf pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Borgeren skal have registreret et eller flere dokumenter i DDS Repository
- Borgeren skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
Sundhedsfaglig bruger
- en gyldigt sikkerhedsbillet
- Får en liste tilbage fra DDS Registry med dokumentreferencer på dokumenter, der tilhører borgeren og matcher anvendte søgekriterier og eventuelle frabedelser.
- Får de dokumenter tilbage fra DDS Repository der matcher dokumentreferencerne fra DDS Registry
- Kald til DDS Registry og DDS Repository resulterer hver i en loglinje i MinLog
Forespørgsel med værdispring
...
Som en sundhedsfaglig bruger ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede aftaledokumenterdokumenter (f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede aftaledokumenterdokumenter af pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Borgeren skal have registreret et eller flere aftaledokumenter i DDS Repository
- Borgeren skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
...
- en gyldigt sikkerhedsbillet
- Værdispring er aktiveret
- Får en liste tilbage fra DDS Registry med dokumentreferencer på dokumenter, der tilhører borgeren og matcher anvendte søgekriterier uanset frabedelser.
- Får de dokumenter tilbage fra DDS Repository der matcher dokumentreferencerne fra DDS Registry
- Kald til DDS Registry og DDS Repository resulterer hver i en loglinje i MinLog
Sundhedsfaglig bruger på vegne af
Forespørgsel uden værdispring
Som en sundhedsfaglig bruger på vegne af ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter (f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede |
dokumenter af pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Borgeren skal have registreret et eller flere labsvar i DDS Repository
- Borgeren skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
...
- en gyldigt sikkerhedsbillet
- Får en liste tilbage fra DDS Registry med dokumentreferencer på dokumenter, der tilhører borgeren og matcher anvendte søgekriterier og eventuelle frabedelser.
- Får de dokumenter tilbage fra DDS Repository der matcher dokumentreferencerne fra DDS Registry
- Kald til DDS Registry og DDS Repository resulterer hver i en loglinje i MinLog
Forespørgsel med værdispring
Som en sundhedsfaglig bruger på vegne af ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter |
(f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter af pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
- Brugeren autentificerer sig med et gyldigt SOSI id kort på niveau 4
- Borgeren skal have registreret et eller flere dokumenter i DDS Repository Borgeren skal have registreret tilhørende metadata i DDS Registry
- en gyldigt sikkerhedsbillet
- Værdispring er aktiveret
- Får en liste tilbage fra DDS Registry med dokumentreferencer på dokumenter, der tilhører borgeren og matcher anvendte søgekriterier uanset frabedelser.
- Får de dokumenter tilbage fra DDS Repository der matcher dokumentreferencerne fra DDS Registry
- Kald til DDS Registry og DDS Repository resulterer hver i en loglinje i MinLog
Registreringer i MinLog i forbindelse med fremsøgning og hent af dokumenter
Det følgende dokumenterer, hvad der skrive som tekst i minlog i forbindelse med fremsøgning og hent af dokumenter.
Registry - ITI-18 - fremsøgning af dokumenter
Et ITI-18 kald/forespørgsel indeholder søgeparametre, og disse anvendes til at beslutte, hvilken minlog tekst der skal logges.
I nedenstående "minlog tekst tabel for registry" skal kolonnerne tolkes som følgende:
- Dokument:
- En læsevenlig version af dokumenttypen
- Typecode, classcode og formatcode:
- Indholdet, som kommer ind i forespørgslen (søgeparametre) for det respektive felt, skal matche det, som er angivet i tabellen.
- Der skal være præcis match med værdi. Står der blank, må feltet heller ikke være udfyldt i forespørgslen.
- Minlog tekst:
- Den tekst, som vil blive anvendt til logning i minlog.
- I disse tekster kan værdien "<brugertype>" indgå. Her skal man erstatte <brugertype> med den tekst, man finder i "brugertype-brugertype tekst mapningstabellen nedenfor ud fra brugertypen på den anvender, som har lavet forespørgslen.
- Default minlog teksterne, dem som anvendes, når der ikke er match på typecode, classcode og formatcode, kan af ordlyd varierer efter brugertype. Disse er derfor specificeret per brugertype.
- Man skal være opmærksom på at den dokumentspecifikke tekst kun kommer såfremt man søger på en enkelt dokumenttype, angives flere dokumenttyper eller ingen dokumenttype, så vil der komme en generisk besked
Brugertype-minlog tekst mapningstabel:
| BrugerType | BrugerType Tekst |
|---|---|
| Borger | borger |
| Fuldmagtshaver | fuldmagtshaver |
| Forældremyndighedshaver | forældremyndighedshaver |
| Sundhedsfaglig | sundhedsfaglig |
| Sundhedsfaglig, hvor der anvendes værdispring | sundhedsfaglig hvor frabedelser tilsidesættes |
Minlog tekst tabel for registry - søgninger alias ITI18 kald:
| Dokument | TypeCode | ClassCode | FormatCode | MinLog Tekst | ||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Aftaler | 39289-4^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på aftaler fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | 1.2.208.184.100.10^^urn:ad:dk:medcom:apd-v2.0.1:full | Opslag på aftaler fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Labsvar | 11502-2^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på labsvar | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:labreports:svareksponeringsservice^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på labsvar v2 | ||||||||||||||
| Diagnoser | 11450-4^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på diagnoser fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:plr-v1.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på diagnoser fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Forløbsplaner | 81215-6^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på forløbsplaner fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:cpd-v2.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på forløbsplaner fra <brugertype> | ||||||||||||||
| PRF | PRF^^1.2.208.184.100.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:prf-v3.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| PMCR | PMCR^^1.2.208.184.100.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:pmcr-v2.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| PMR | PMR^^1.2.208.184.100.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:pmr-v2.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Høremappe | 28615-3^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nauf-v500:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nauf-v502:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nimf-v500:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nadf-v501:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nhisf-v500:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Alt andet | <alle andre> | |||||||||||||||
| <alle andre> | <alle andre> |
|
Repository - ITI-43 - hent af dokumenter
Et ITI-43 kald/forespørgsel indeholder IKKE søgeparametre såsom dokumenttype, hvorfor minlog tekst alene bestemmes af brugertypen
Minlog tekst tabel for repository:
| Brugertype | MinLog Text |
| Borger | Hentning af oplysninger fra borger |
| Fuldmagtshaver | Hentning af oplysninger fra fuldmagtshaver |
| Forældremyndighedshaver | Hentning af oplysninger fra forældremyndighedsindehaver |
| Sundhedsfaglig | Hentning af oplysninger |
| Sundhedsfaglig, hvor der anvendes værdispring | Hentning af oplysninger, hvor samtykker tilsidesættes |
Opdatering af dokumentationen
Hvis der kommer en ny type dokument til, skal der typisk, som opsætningen anvendes pt, laves 2 nye indgange i database tabellen "minlog_text":
- En hvor typecode_codename og typecode_schemename indgår.
- En hvor typecode_codename og typecode_schemename samt formatcode_codename og formatcode_schemename indgår
For disse angiv relevant tekst i feltet "text", det vil ofte være den samme tekst, der skal stå her, kig på de øvrige indgange for inspiration.
Ovenstående dokumentation for registry og repository skal holdes opdateret med kørende drift opsætning.
I følgende tabel kan ses, hvordan en ændring i en opsætning ("Der rettes i...) kræver rettelse i relateret dokumentation ovenfor (Følgende af ovenstående tabeller skal rettes...):
| Der rettes i... | Følgende af ovenstående tabeller skal rettes... |
| database tabellen "minlog_text" | "Minlog tekst tabel for registry" * |
| database tabellen "minlog_usertype_text" | "Brugertype-brugertype tekst mapningstabel" |
| registry properties minlog.query.* | "Minlog tekst tabel for registry" |
| repository properties minlog.query.* | "Minlog tekst tabel for repository" |
Skulle der komme en ny brugertype til (kræver tilsvarende ændringer i sourcekoden) skal der rettes i alle tabellerne.
Hvis en tekst i "text" feltet i databasetabellen "minlog_text" indeholder "%s" erstattes "%s" med "<brugertype>". Så teksten fra databasen ""Opslag på aftaler fra %s", i ovenstående tabel f.eks. bliver til "Opslag på aftaler fra <brugertype>"