Formålet med dette dokument er at beskrive de brugerhistorier (user stories) der understøttes af DDS.
Brugerhistorier er overordnede beskrivelser af funktionalitet og mål set fra brugeren/anvenderens synsvinkel. Brugerhistorierne er ikke beskrevet udfra en teknisk synsvinkel med udfra en forretningsmæssig brug af DDS.
For en teknisk gennemgang af de i dette dokument skitserede brugerhistorier henvises til DDS - Guide til anvendere
Den første del af dokumentet beskriver de forskellige brugertyper/aktører af DDS.
Derefter listes de enkelte brugerhistorier med en overblikstegning, der viser, hvilke aktører, der optræder i de enkelte brugerhistorier.
DDS Servicen har en Registry-snitflade (Søgning efter dokumenter) og en Repository-snitflade (Hentning af dokumenter). Hver brugerhistorie dækker et samlet flow bestående af både et kald til Registry og bagefter et kald til Repository, da det er sådan DDS servicen anvendes i praksis.
Hver brugerhistorie gennemgås derefter - herunder en gennemgang af acceptkriterier. Der gives eksempler på konkrete instanser af brugerhistorien i form af scenarier.
Læseren af dette dokument kan være forretningskonsulenter og/eller arkitekter fra NSP anvenderorganisationer, der ønsker at vide, hvordan DDS kan anvendes til at opfylde forretningsmæssige behov.
Læseren forventes at være bekendt med dokumentdeling som koncept - herunder IHE XDS.
I DDS arbejdes der med følgende brugertyper:
Denne tabel viser den faktiske konfiguration i forhold til DDS regel DDK10, se DDS - Design- og Arkitekturbeskrivelse
| Dokumenttype | Aftaler | Labsvar | Diagnoser | Forløbsplaner | Spørgeskemaer | Hjemmemålinger | Graviditetsmappe | Høremappe |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Typekode | 39289-4 | 11502-2 | 11450-4 | 81215-6 | 74465-6 | 53576-5 | PRF,PSCR,PMR | 28615-3 |
| Brugertype | ||||||||
| Borger | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Forældre | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
Fuldmagt | Ja | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
| Sundhedsfaglige | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| SF på vegne | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Nationalrolle Sund Assist R1 | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
| Nationalrolle Sund Assist R2 | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Nationalrolle BoerneFaglig arb R11 | Ja | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej |
| Nationalrolle audiologimedarbejder R4 | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Nej | Ja |
I den følgende tegning vises et overblik over de enkelte brugerhistorier, og hvorledes disse relaterer sig til hinanden og til de ovenfor beskrevne brugertyper:
![]()
I det følgende gennemgåes brugerhistorierne enkeltvis. Hver brugerhistorie beskrives med de acceptkriterier der hører til, og som skal være opfyldt for en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien.
Hvor det er relevant gives konkrete eksempler på brugerhistorien i form af scenariebeskrivelse.
Som en borger ønsker jeg at søge og hente mine registrerede dokumenter så jeg kan få de forespurgte dokumenter |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Som en borger ønsker jeg at søge og hente en anden borgers registrerede dokumenter, hvor der ingen relation er mellem de to borgere så jeg kan få en fejlbesked tilbage |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Som en borger ønsker jeg at søge og hente en anden borgers registrerede dokumenter, hvor der er en relation er mellem de to borgere (fuldmagt el. forældremyndighed) så jeg kan få de forespurgte dokumenter. |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
*) Se også anvender guide for disse regler
Som en ikke-autoriseret bruger uden national roller på vegne af en sundhedsfaglig der enten er autoriseret eller er tilknyttet nationale roller ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter så jeg kan få en fejlbesked tilbage |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Som en ikke-autoriseret bruger med en national rolle (f.eks. lægesekretær eller sundhedsassistent) ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter som min rolle giver adgang til |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Som en sundhedsfaglig bruger ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter (f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter af pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Som en sundhedsfaglig bruger ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter (f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter af pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Som en sundhedsfaglig bruger på vegne af ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter (f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter af pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Som en sundhedsfaglig bruger på vegne af ønsker jeg at søge og hente en borgers registrerede dokumenter (f.eks aftaler, labsvar eller alle typer) så jeg kan få de af borgerens registrerede dokumenter af pågældende type |
For en succesfuld gennemførelse af brugerhistorien skal følgende acceptkriterier være opfyldt:
Det følgende dokumenterer, hvad der skrive som tekst i minlog i forbindelse med fremsøgning og hent af dokumenter.
Et ITI-18 kald/forespørgsel indeholder søgeparametre, og disse anvendes til at beslutte, hvilken minlog tekst der skal logges.
I nedenstående "minlog tekst tabel for registry" skal kolonnerne tolkes som følgende:
Brugertype-minlog tekst mapningstabel:
| BrugerType | BrugerType Tekst |
|---|---|
| Borger | borger |
| Fuldmagtshaver | fuldmagtshaver |
| Forældremyndighedshaver | forældremyndighedshaver |
| Sundhedsfaglig | sundhedsfaglig |
| Sundhedsfaglig, hvor der anvendes værdispring | sundhedsfaglig hvor frabedelser tilsidesættes |
Minlog tekst tabel for registry - søgninger alias ITI18 kald:
| Dokument | TypeCode | ClassCode | FormatCode | MinLog Tekst | ||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Aftaler | 39289-4^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på aftaler fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | 1.2.208.184.100.10^^urn:ad:dk:medcom:apd-v2.0.1:full | Opslag på aftaler fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Labsvar | 11502-2^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på labsvar | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:labreports:svareksponeringsservice^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på labsvar v2 | ||||||||||||||
| Diagnoser | 11450-4^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på diagnoser fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:plr-v1.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på diagnoser fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Forløbsplaner | 81215-6^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på forløbsplaner fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:cpd-v2.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på forløbsplaner fra <brugertype> | ||||||||||||||
| PRF | PRF^^1.2.208.184.100.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:prf-v3.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| PMCR | PMCR^^1.2.208.184.100.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:pmcr-v2.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| PMR | PMR^^1.2.208.184.100.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:pmr-v2.0:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag i graviditetsmappen fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Høremappe | 28615-3^^2.16.840.1.113883.6.1 | |||||||||||||||
| <blank> | <blank> | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nauf-v500:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nauf-v502:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nimf-v500:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nadf-v501:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| <blank> | urn:ad:dk:medcom:nhisf-v500:full^^1.2.208.184.100.10 | Opslag på høremappe fra <brugertype> | ||||||||||||||
| Alt andet | <alle andre> | |||||||||||||||
| <alle andre> | <alle andre> |
|
Et ITI-43 kald/forespørgsel indeholder IKKE søgeparametre såsom dokumenttype, hvorfor minlog tekst alene bestemmes af brugertypen
Minlog tekst tabel for repository:
| Brugertype | MinLog Text |
| Borger | Hentning af oplysninger fra borger |
| Fuldmagtshaver | Hentning af oplysninger fra fuldmagtshaver |
| Forældremyndighedshaver | Hentning af oplysninger fra forældremyndighedsindehaver |
| Sundhedsfaglig | Hentning af oplysninger |
| Sundhedsfaglig, hvor der anvendes værdispring | Hentning af oplysninger, hvor samtykker tilsidesættes |
Hvis der kommer en ny type dokument til, skal der typisk, som opsætningen anvendes pt, laves 2 nye indgange i database tabellen "minlog_text":
For disse angiv relevant tekst i feltet "text", det vil ofte være den samme tekst, der skal stå her, kig på de øvrige indgange for inspiration.
Ovenstående dokumentation for registry og repository skal holdes opdateret med kørende drift opsætning.
I følgende tabel kan ses, hvordan en ændring i en opsætning ("Der rettes i...) kræver rettelse i relateret dokumentation ovenfor (Følgende af ovenstående tabeller skal rettes...):
| Der rettes i... | Følgende af ovenstående tabeller skal rettes... |
| database tabellen "minlog_text" | "Minlog tekst tabel for registry" * |
| database tabellen "minlog_usertype_text" | "Brugertype-brugertype tekst mapningstabel" |
| registry properties minlog.query.* | "Minlog tekst tabel for registry" |
| repository properties minlog.query.* | "Minlog tekst tabel for repository" |
Skulle der komme en ny brugertype til (kræver tilsvarende ændringer i sourcekoden) skal der rettes i alle tabellerne.
Hvis en tekst i "text" feltet i databasetabellen "minlog_text" indeholder "%s" erstattes "%s" med "<brugertype>". Så teksten fra databasen ""Opslag på aftaler fra %s", i ovenstående tabel f.eks. bliver til "Opslag på aftaler fra <brugertype>"