Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Navitabs
rootTestmiljøer
includeroottrue



Version 1.0 .1 Februar 2013

Excerpt
hiddentrue

Version 1.0 Februar 2013

Dette dokument giver en beskrivelse af support ift. de fælles testmiljøer.

Introduktion

I det følgende gives en oversigt over de vigtigste opgaver og aktiviteter i forbindelse med et tilslutningsforløb. Formålet med oversigten er at sikre, at de nødvendige aspekter huskes og overvejes.

Table of Contents

Afdækning af test- og uddannelsesbehov

NSI udstiller et antal fælles miljøer, der har hver deres formålserklæring:

MiljøAnvendelse
TEST1Et ”dynamisk testmiljø” i den forstand, at det anvendes til bilaterale testforløb, hvor den ene part typisk er en national serviceudbyder, og den anden part er en anvender, der har ønske om at få tidlig adgang til ny funktionalitet
TEST2Et miljø, hvor kommende versioner udstilles med det formål at give anvenderne af nationale services mulighed for at udvikle og afprøve lokal funktionalitet mod nye snitflader. F.eks. i forbindelse med afleveringstests
UDDEt miljø, hvor stabilitet og forudsigelighed er prioriteret højt. Stamdata opdateres relativt sjældent, så opgaven med at holde undervisningsmateriale opdateret balanceres op mod ønsket om ”friske” stamdata fra produktionsmiljøet

PRODTEST

Et produktionslignende miljø, hvor de udstillede nationale services og NSP’ens infrastrukturkomponenter har samme versioner som i produktionsmiljøet

Det skal afdækkes, om de lokale behov for test- og uddannelse kan opfyldes ved brug af disse miljøer, og det skal beskrives, hvilke miljøer der ønskes anvendt fra de enkelte lokale it-systemer.

Vilkår for anvendelse af de fælles miljøer - indgåelse af aftale

NSP-operatøren er ansvarlig for de fælles miljøer, og der skal indgås en aftale med NSP-operatøren om anvendelse af de fælles miljøer.

Der er udarbejdet en skabelon for en sådan aftale, der skal udfyldes og indsendes til NSP-operatøren på adressen nsp.op@nsi.dk. Det er NSP-operatøren, der sikrer NSI prioritering og tilbagemelding om hvornår testmiljøet kan etableres.

Overholdelse af ”fælles spilleregler”

De fælles spilleregler udarbejdet af regionerne skal overholdes ved brug af de fælles miljøer, og der bør derfor tages stilling til spillereglerne forud for indgåelse af en aftale med NSP-operatøren.

 ... flere ?

 

 

Se følgende sider for mere viden: Miljøoversigt Begrænsninger Fællges spilleregler

listes de hændelser og handlinger, der kan opstå i forbindelse med de fælles testmiljøer.


HændelserHandling

Ønske om nyt CPR-nummer

CPR-nummer skal vedhæftes supportmail.

Support skal bestille hos NSP og FMK support.

Manglende autorisation

Er CPR-nummer bestilt med pågældende autorisation? Hvis ikke så bestil - husk der er 24 timers ventetid på en given bestilling.

Ellers send videre til NSP og FMK support.

Ønske om nulstilling af testdata i UDD

Typisk fra underviser.

Det vil næsten altid dreje sig om en ”Restore”. Brugeren skal selv gennemføre det, eller kontakte lokal 1. line support.

Ønske om nulstilling af testdata i de andre miljøer

Typisk fra udvikler.

Det kan være både ”Restore” og ”Reset”. Ved ”Restore” gælder som for UDD (se ovenfor). Ved ”Reset” skal brugeren genbestille CPR-numre hos NSP-operatøren. Bemærk der er 24 timers leveringstid.

Anbefal brugeren at tage et dump efter et ”Reset”, så de selv kan ”Restore” uden ventetid næste gang behovet opstår.

CPR-nummer mangler i testmiljø

Valider at nummeret fremgår af den offentliggjorte liste for brugerens organisation. Hvis nummeret fremgår der, og brugeren har ventet mere end 24 timer siden bestilling, skal sagen videre til NSP og FMK support.

Hvis nummeret ikke fremgår, skal brugeren enten vente 24 timer (hvis der er bestilt allerede), alternativt skal brugeren bestille CPR-nummer hos NSP-operatøren.

Dump/Restore kald virker ikke

Er det brugeren, der kontakter, bedes de få deres lokal 1. line support til at overtage.

Deres lokale 1. line support sættes i forbindelse med NSP og FMK support.

”Authentication failed: cvrrid-CPR mismatch”

Er det pågældende testcertifikat oprettet med et CPR-nummer, der er meldt til operatøren?

Er der gået 24 timer siden?

Lægen kan ikke ordinere i FMK

Er der bestilt autorisationsID hos operatøren for lægens CPR-nummer? Og er der angivet uddannelseskode = læge?

Er der gået 24 timer?

NSP afviser med en fejlbesked om CVR-nummer

Har de brugt et af de ”gamle” FMK FÆLLESTEST certifikater? De virker ikke længere, da det er Triforks CVR-nummer, der er stemplet i dem.

De skal selv oprette testcertifikater med samme CVR-nummer, som der blev angivet til operatøren i aftalen om brug af testmiljøerne.

Kan ikke logge på FMK’s online administrationsside

Der skal bruges testMOCES, og CVR+CPR skal whitelistes hos FMK.

Bemærk at CPR-nummer skal være ejet af anvenderen (så der kan ikke bare digtes et CPR-nummer!)

Intern fejl hos support: CPR-nummer (leveret af anvender) bliver afvist af Support

CPR-numre skal være unikke, og forskellige led i kæden kan fejle hvis dette ikke er tilfældet. Support (Netic) skal tjekke alle CPR-numre, der ønskes oprettet, inden listen genereres.

NSP afviser med en fejlbesked om CVR-nummer

Har de brugt et af de ”gamle” FMK FÆLLESTEST certifikater? De virker ikke længere, da det er Triforks CVR-nummer, der er stemplet i dem.

De skal selv oprette testcertifikater med samme CVR-nummer, som der blev angivet til operatøren i aftalen om brug af testmiljøerne.

Kan ikke logge på FMK’s online administrationsside

Der skal bruges testMOCES, og CVR+CPR skal whitelistes hos FMK.

Bemærk at CPR-nummer skal være ejet af anvenderen (så der kan ikke bare digtes et CPR-nummer!)

Intern fejl hos support: CPR-nummer (leveret af anvender) bliver afvist af Support

CPR-numre skal være unikke, og forskellige led i kæden kan fejle hvis dette ikke er tilfældet. Support (Netic) skal tjekke alle CPR-numre, der ønskes oprettet, inden listen genereres.

Section
Column
width33%
Info

Få forklaringer på begreber og forkortelser i ordlisten.

  

Column
width33%
Info

Driftsstatus

Column
width33%
Info

Support

Fandt du ikke svar på dit spørgmål omkring de fælles testmiljøer, så kontakt Support