Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Version 0.2 Jan 2018

Udmeldinger på NSPOP

Image RemovedImage Added


Hvem har ansvaret for udmeldinger på NSPOP? (Ny)

...

National Service Desk bør kun lægge standard udmelding på nspop.dk på egen hånd, hvis leverandøren HVIS Driftleverandør/FMK Leverandør ikke gør det. Før udmelding kontakter vi FMK/NSP Incident manager for at orientere om udmelding - hvis SDS ikke svarer tilbage indenfor 15 min, har supporten mandat til på egen hånd at lægge en udmelding op på nspop.dk. Dette er dog undtagelsen og ikke hovedreglen. 

Komponentleverandør kan assistere ved formuleringen af udmeldingen.
Hvis den ansvarlige part er i tvivl om

...

så skal man rådføre sig med FMK/NSP Incident Manager eller de øvrige leverandører.

Standardudmeldinger ligger her: https://www.nspop.dk/display/support/Standard+udmeldinger

Hvem har ansvaret for udmeldinger på NSPOP? (gl)

National Service Desk har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvis National Service Desk er i stand til at løse incidentet med en kendt løsning uden at skulle assigne incidentet til en af de øvrige leverandører.

FMK leverandør har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvisløsningen af incidentet er assignet til FMK leverandør.

Driftleverandør har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvis løsningen af incidentet er assignet til Driftlevererandør eller en af de øvrige leverandører (foruden FMK leverandør). Komponentleverandør kan assistere ved formuleringen af udmeldingen.

Hvis den ansvarlige part er i tvivl om

  • hvorvidt der skal udmeldes på NSPOP for den givne incident
  • hvad indholdet af udmeldingen bør være

så skal man rådføre sig med SDS Incident Manager eller de øvrige leverandører.


Hvornår udmeldes på NSPOP?

...

  • Hurtigst muligt når incidentet opdages, hvis dette vurderes som nødvendigt. I tvivlstilfælde afgør SDS Incident Manager Operatør om det er nødvendigt
  • Efter behov indtil incidentet er løst. I tvivlstilfælde afgør SDS Incident Manager Operatør hvad behovet er
  • Når incidentet er løst, hvis dette vurderes som nødvendigt.

...

Udmeldinger vedrørende P3 eller P4 incidents, der udsendes i tidsrummet 22:00 til 08:00 og weekend skal skal ikke godkendes af SDS.

Øvrige P1 og P2 udmeldinger skal godkendes, med mindre der lavet en aftale med SDS om at udmeldinger for det givne incident ikke skal godkendes.

...

Incidents-områderTidsrummer 08:00 -16:00Tidsrum 16:00 – 08:00 og weekendKontaktform
FMK
P1-P4

Incident Manager FMK

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

P1 og P2-udmeldinger godkendes af FMK Incident Manager

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

P1 eller P2 via. Telefon

P3 eller P4 via sms el. mail

NSP m. services
P1-P4

Incident Manager NSP

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

Mellem 16 og 18 godkendes P1 og P2-udmeldinger af NSP Incident Manager

Mellem 18 og 8 godkendes P1 og P2-udmeldinger af NSP Systemejer

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse


P1 eller P2 via. Telefon

P3 eller P4 via sms el. mail

Systemer udenfor Sundheds-ministeriets ressortNSP operatør Operatør
(vurderer behov for inddragelse af BRM eller systemforvalterSDS)

P1 og P2-udmeldinger godkendes af NSP Systemejer

P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse

P1 eller P2 via. Telefon

P3 eller P4 via sms el. mail

...

Koordination i forbindelse med udmeldinger

Når der lægges en P1-P2 udmelding på NSPOP, så skal dette kommunikeres til øvrige to leverandører (National Service Desk, FMK leverandør, Driftleveandør), SDS FMK/NSP Incident Manager og NSP operatøren).

Beskrivelse af proces flow

...

Step #Proces stepBeskrivelseRolle
1Søg efter standardudmeldingerDer søges efter standardudmelding, der kan anvendes. Hvis der er tvivl om hvor vidt en standardudmelding kan anvendes, så kan der rådføres med øvrige leverandører eller SDS Incident ManagerOperatør.

National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør/Operatør
2Skriv udmelding og kontakt SDS for godkendelse ved P1 og P2

Skriv et forslag til udmeldingen. Hvis der er tvivl, så kan der rådføres med øvrige leverandører.
SDS (se ovenfor hvem) kontaktes per telefon med anmodning om godkendelse af udmeldingen
Hvis der ikke er opnået kontakt med SDS inden 15 min, så lægges udmeldingen på uden godkendelse.
Der kan laves en generel aftale mellem den ansvarlige leverandør og SDS om at godkendelse af udmeldinger ikke er nødvendig for et given incident

National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør/Operatør
3Godkend udmelding til NSPOP ved P1 og P2Forslaget til udmeldingen godkendes, eventuelt betinget af kommentarer og rettelser til udmeldingen. Se ovenfor vedrørende hvem der godkender afhængigt af tidsrummetSDSNSP/FMK Incident manager
4Læg udmelding på NSPOPUdmelding lægges på NSPOP. Se herunder for krav til indhold og vejledning til hvordan en udmelding lægges på NSPOP.
Når en udmelding lægges på NSPOP, så kommunikeres dette til de to øvrige parter (National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør), SDS Incident Manager og NSP operatøren
P1 og  P2)
National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør/Operatør