i relation til Identitetssløring af ansatte i det danske sundhedsvæsen

(Work in progress)

User stories (definition)

Wikipedia: "In software development and product management, a user story is an informal, natural language description of features of a software system. They are written from the perspective of an end user or user of a system, and may be recorded on index cards, Post-it notes, or digitally in project management software.[1]"

Identitessløringsprojektet har afdækket en række user stories

Som Ansat i sundhedsvæsenet ønsker jeg:
1at kunne skjule min og mine kollegers identitet, hvis jeg føler mig truet/udsat, af min patient… så jeg ved, at en patient ikke har adgang til information der henviser til mig/os som privatperson.Bemærk at det ikke alene handler om den sundhedsfagliges sikkerhed men også dennes kollegaer
2at kunne tilgå min patients helbredsoplysninger og uden videre kunne se, hvilke af mine kolleger, der har registreret journaloplysninger … … så jeg f.eks. kan henvende mig til rette vedkommende og forhøre mig om tidligere forløb.

Det betyder at der skal sløres for patienten men ikke for de sundhedsfaglige


3

at en sløring slår igennem i alle borgervendte visninger øjeblikkeligt

 … så jeg kan føle mig tryg ved, at borgere ikke får adgang til mine informationer


4

at det skal være nemt og intuitivt at registrere en sløring …

 … så jeg kan foretage sløringen hurtigst muligt når behovet opstår


5

at stole på at mit ansættelsessted foretager en grundig vurdering af det (fortsatte) sløringsbehov i forbindelse med stadfæstelse eller reevaluering

… så jeg kan føle mig tryg ved at sløringer der skal fortsætte, ikke udløber


6

at vide omfanget af en sløring, og hvordan denne foretages

… så jeg ved hvilke konsekvenser sløringen har, og føle mig tryg ved at sløringen er fyldestgørende



7

at jeg bliver informeret, hvis min sløringsanmodning bliver afvist

… så jeg ved, at en borger, som jeg kan have følt mig forurettet af, har adgang til informationer på mig, og så vi alle får en forståelse af, hvad der lægges til grund for afvisninger.



Som Borger ønsker jeg:


8

at have et overblik over mine sundhedsoplysninger …

… så jeg har adgang til relevant information om mit helbred og min behandling


9

at kunne se hvem, der har haft adgang til hvilke af mine sundhedsoplysninger, hvornår og i hvilken sammenhæng …

… så jeg kan føle mig tryg ved, at kun relevante personer har haft adgang




… så jeg kan se, hvis en bestemt person har haft adgang.




... så jeg kan danne mig et billede af, hvilke oplysninger, der er indhentet.


10

at kunne sammenholde forskellige opslag (se 1) …

… så jeg kan se, om det er samme person der har haft adgang i forskellige sammenhænge eller forskellige perioder.


11

at jeg kan henvende mig til behandlingsstedet og henvise til en bestemt identitet, hvis denne er sløret for mig …

… så jeg kan få oplyst den rigtige identitet


12

at kunne klage over sløringer, jeg mener er uberettigede

… så jeg kan tilgå de informationer jeg har ret til, hvis sløringen er uberettiget.



som Sløringsadministrator ønsker jeg:


13

at have en overskuelig arbejdsgang for sløringsadministration

… så jeg kan nemt kan administrere og levere service til medarbejdere og ledelse.


14

at have overblik over de sløringer der er foretaget

… så jeg har et overblik over hvornår og hvor mange sløringer udløber på en given dato



som Myndighed ønsker jeg:


15

at løsningen er lovmedholdelige

… så jeg kan leve op til mit dataansvar.


16

at databehandlere leverer sikker og lovmedholdelig databehandling

… så ansatte i sundhedsvæsnet får deres ønsker og krav håndhævet.


17

at et sløringsønske bliver behandlet af en administrator/leder hurtigst muligt efter der er anmodet om det …

… så en midlertidig sløring ikke automatisk udløber og jeg (og mine kolleger) ikke længere er sløret.


18

at kunne oprette en afdelingssløring (proaktiv sløring for bestemte afdelingstyper fx psykiatri) ...

... så sundhedsfaglige der optræder i registreringer fra den type afdelinger automatisk bliver sløret. 


19

at kunne kommunikere afdelingssløringer på en let forståelig måde ...

... så sundhedsfaglige kan føle sig trygge og så sundhedsfaglige ikke opretter unødige personspecifikke sløringer. 


  • No labels