Scope

Performancetesten består af et antal kald til læsning af allergier for en liste af 50.000 personer (cpr numre). 

Testen involverer følgende komponenter

Performance krav

Kravene fra fra kravspecifikationen lyder som følger:

  1. Systemets svartider måles på en klient i umiddelbar nærhed af LAR service snitfladen, således at der medregnes et netværkskald mellem klient og service.
  2. Systemets gennemsnitlige svartid ved læsning skal ligge under 200ms.
  3. Forudsætninger for ovenstående svartider er, at:
    1. systemet anvendes af 10 samtidige brugere, der udfører et kald pr. sekund med 1000ms tidsmæssig forskydning på forskellige CPR numre.
    2. databasen indeholder 50.000 allergi-registreringer på et tilsvarende antal patienter.
    3. eksterne servicekald er deaktiveret
    4. der er ikke andre services der anvender infrastrukturen.
    5. der anvendes to applikationsservere til hver service, svarende til en NSP med to søjler til LAR servicen og to Back-End servere til CAVE servicen. Servicekald fordeles efter Round-Robin princippet mellem hver af de to servere.
    6. Serverne er hardwaremæssigt konfigureret svarende til NSP applikationsservere.

TODO: addresser hvert punkt: foreløbige noter:

1: kan vi tage talene uden netværk?

2: vurder

3a: find det sted hvor throughput er dette: 10 kald per sek

3b: inden testen startes er en database med 50.000 allergier fordelt på 50.000 patiener klargjort

3c: de eksterne servicekald var aktiveret under kørslen. Afhængig af udfald overvejes om en kørsel uden aktivernig er nødvendig.

3d: var dette tilfældet?

3e: ?er dette tilfældet på test

3f: går ud fra dette er tilfældet?

Afvikling

Performance testen er afviklet på følgende måde

Se iøvrigt LAR test vejledning afsnit 2.3 performance test for detaljer.

Performance tal

(vedhæft filerne?)

Udover det fremsatte performance mål med en svartid på under 200 ms, er der en række andre punkter som bør analyseres for at vurdere servicens sundhed.

Følgende punkter bliver derfor undersøgt:

Disse undersøges vha. de forskellige log filer, som er udskrevet under performance testen. De følgende afsnit gennemgår de vigtigste tal fra disse filer.

JMeter log data

JMeter hoved filen beskriver overordnet testens resultet.

(/stress01.nsp-test.netic.dk-lar/lar_listallergy_test900_stress01.nsp-test.netic.dk_master_20190513_114050.tar.gz.log)

Her kan  kan ses, at der er kørt 3 runder med test, deres tidsinterval og throughput for hver.

RundeTrådeNodesStarttidSluttidThroughput
1722019-05-13_11-10-142019-05-13_11-25-1820,42 kald per sekund
21022019-05-13_11-25-412019-05-13_11-40-4420,84 kald per sekund
31032019-05-13_11-41-122019-05-13_11-56-1725,09 kald per sekund

Det fremgår også af filen, at den endelige måling af throughput er 25,09 kald per sekund. ?2

Samt at fejlprocentet på den fulde kørsel er 0,01 %. 

Vurdering

Kravet til testen er, at der skal køres med 10 samtidige brugere med hver et kald per sekund. NSP's test framework fungerer med en bestemt belastning i testen som gradvis øges.  

Testen har kørt med i første runde 14 samtidige brugere, anden runde 20 brugere og sidste runde 30 brugere. Hvilket ligger over kravet til testen. Da testen også har kørt med MSB servicen aktiveret har det lagt yderligere pres på testen. 

Derfor konkluderes at ud fra JMeter loggens data ser testens resultat fornuftig ud i forhold til performance målet.

Access log data

For hver docker container er der en access log for både LAR og CAVE servicen.

(Ex: docker01.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/logs/lar/access.log)

Her findes data for hvert enkelt kald der er lavet til de 2 LAR og CAVE services herunder hvor lang tid et kald har taget (Duration). Ved at kigge på de kald, der er foretaget til LAR servicen kan den gennemsnitlige tid et kald tager beregnes. 

Desuden kan tidsforbruget for kald til MSB servicene findes via via servicenes sla logs (nsputil-sla-lar.log)  og messageid, og på den måde trækkes fra LAR servicens tid for at få netto tiden.

Følgende tabel viser en række beregnede data fra access loggen fordelt på applikations server (container), testrunde og http kode. Testrunde er beregnet ved at sammenligne tidstempel fra access log med start og sluttidspunktet for runden. http koden findes i access loggen (kald returnerede med fejl (500) eller ingen fejl(200)).

De beregnede data er antal kald, kald per sekund i gennemsnit (hver runde er 900 sekunder), tidsforbrug per kald i millisekunder. 

Applikations serverRundeHttpCode svarAntal kaldKald per sekundTidsforbrug (ms)
Med MSBUden MSB
docker01.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/120045975,1623154

220046935,2868177

320056506,31123206


500103225732189
docker02.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/120045975,1612149

220046935,2900193

320056506,31125197


500103163431579
docker03.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/120045985,1620153

220046935,2885173

320056506,31114185


500103310932917
docker04.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/120045985,1624162

220046925,2904192

32005652

6,3

1124

197
Total

59766
896181


Vurdering

Af tabellen fremgår det, at jo flere brugere (brugere øges per runde) jo flere kald kommer der igennem per sekund. 

Det ses også, at jo flere brugere jo højere bliver svar tiden.  Performance kravet er 200 ms ved 10 brugere uden MSB services slået til. Ovenstående tabel viser, at ved 14 brugere (runde 1) er svartiden 154 ms. Vi er inden for performance målet.

Man kan undres over, hvorfor det skal tages så meget mere tid når MSB servicene medtages. Det har vist sig at kaldet til BRS er lavet uhensigtmæssigt, hvilket bliver rettet på Jira CAVE-78. Dette burde give bedre performance.


Vmstat log

Konklusion

Fejlprocess vurdering,

tjek evt. de 500 kald, hvorfor de optod