Scope

Performancetesten består af et antal kald til læsning af allergier for en liste af 50.000 personer (cpr numre). 

Testen involverer følgende komponenter

Performance krav

Kravene fra fra kravspecifikationen lyder som følger:

  1. Systemets svartider måles på en klient i umiddelbar nærhed af LAR service snitfladen, således at der medregnes et netværkskald mellem klient og service.
  2. Systemets gennemsnitlige svartid ved læsning skal ligge under 200ms.
  3. Forudsætninger for ovenstående svartider er, at:
    1. systemet anvendes af 10 samtidige brugere, der udfører et kald pr. sekund med 1000ms tidsmæssig forskydning på forskellige CPR numre.
    2. databasen indeholder 50.000 allergi-registreringer på et tilsvarende antal patienter.
    3. eksterne servicekald er deaktiveret
    4. der er ikke andre services der anvender infrastrukturen.
    5. der anvendes to applikationsservere til hver service, svarende til en NSP med to søjler til LAR servicen og to Back-End servere til CAVE servicen. Servicekald fordeles efter Round-Robin princippet mellem hver af de to servere.
    6. Serverne er hardwaremæssigt konfigureret svarende til NSP applikationsservere.

TODO: addresser hvert punkt: foreløbige noter:

1: kan vi tage talene uden netværk?

2: vurder

3a: find det sted hvor throughput er dette: 10 kald per sek

3b: inden testen startes er en database med 50.000 allergier fordelt på 50.000 patiener klargjort

3c: de eksterne servicekald var aktiveret under kørslen. Afhængig af udfald overvejes om en kørsel uden aktivernig er nødvendig.

3d: var dette tilfældet?

3e: ?er dette tilfældet på test

3f: går ud fra dette er tilfældet?

Afvikling

Performance testen er afviklet på følgende måde

Se iøvrigt LAR test vejledning afsnit 2.3 performance test for detaljer.

Performance tal

(vedhæft filerne?)

Under afviklings af testen er der udskrevet en række log filer som viser tilstanden af test systemet. De følgende afsnit gennemgår de vigtigste tal fra disse filer.

JMeter log data

Der findes en JMeter hoved fil, som overordnet beskriver testens resultet.

(/stress01.nsp-test.netic.dk-lar/lar_listallergy_test900_stress01.nsp-test.netic.dk_master_20190513_114050.tar.gz.log)

Her kan  kan ses, at der er kørt 3 runder med test, deres tidsinterval og throughput for hver.

RundeTrådeNodesStarttidSluttidThroughput
1722019-05-13_11-10-142019-05-13_11-25-1820,42 kald per sekund
21022019-05-13_11-25-412019-05-13_11-40-4420,84 kald per sekund
31032019-05-13_11-41-122019-05-13_11-56-1725,09 kald per sekund

Det fremgår også af filen, at den endelige måling af throughput er 25,09 kald per sekund. ?2

Samt at fejlprocentet på den fulde kørsel er 0,01 %. 

Vurdering

Kravet til testen er, at der skal køres med 10 samtidige brugere med hver et kald per sekund. NSP's test framework fungerer med en bestemt belastning i testen som gradvis øges.  

Testen har kørt med i første runde 14 samtidige brugere, anden runde 20 brugere og sidste runde 30 brugere. Hvilket ligger over kravet til testen. Da testen også har kørt med MSB servicen aktiveret har det lagt yderligere pres på testen. 

Derfor konkluderes at ud fra JMeter loggens data ser testens resultat fornuftig ud i forhold til performance målet.

Access log data

For hver docker container er der en access log for både LAR og CAVE servicen.

(Ex: docker01.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/logs/lar/access.log)

Her findes data for hver eneste kald der er lavet til de 2 services herunder hvor lang tid et kald har taget (Duration). Ved at kigge på de kald, der er foretaget til LAR servicen kan den gennemsnitlige tid et kald tager beregnes. 

Desuden kan tidsforbruget for kald til MSB servicene findes via via servicenes sla logs (nsputil-sla-lar.log)  og messageid, og på den måde trækkes fra LAR servicens tid for at få netto tiden.

Følgende tabeller viser den gennemsnitlige tidsforbrug per kald i milisekunder, fordelt pr applikation server (container) , testrunde, http kode (kald returnerede med fejl (500) eller ej (200) .


med msb

appServerrunLoophttpCodeAverage - duration
docker01.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200623.3608875354

2200868.4502450458

32001123.292920354


50032257
docker02.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200612.4696541223

2200899.9194545067

32001125.447079646


50031634
docker03.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200620.2688125272

2200885.2533560622

32001114.4592920354


50033109
docker04.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200623.7270552414

2200903.6628303495

32001123.9161358811
Total Result

895.9256935381

uden msb tid

appServerrunLoophttpCodeAverage - msbAdjDuration
docker01.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200154.0184903198

2200177.0824632431

3200206.423539823


50032189
docker02.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200148.6834892321

2200193.068186661

3200196.8784070796


50031579
docker03.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200153.3412353197

2200172.9737907522

3200185.5684955752


50032917
docker04.cnsp.stage.nsp.netic.dk-lar/1200162.2411918225

2200192.120630861

3200196.8791578202
Total Result

181.1974366697



Konklusion

Fejlprocess vurdering