Minlog 2
Driftsvejledning
Indhold
Indledning
Læsevejledning
Dokumenthistorik
Definitioner og forkortelser
Monitoreringssnitflade
Generel overvågningsflade
Version
Service snitflade
Funktionalitet
Håndtering af fejlsituationer
Logfiler
SLA log
Audit log
Applikationslog
Konfigurationer
Batch job
Backup
Belastning
Baggrund for vurdering af belastning
Læseren forventes at have kendskab til National Sundheds-IT's platform NSP, samt generelt kendskab til WildFly applikation server, MariaDB og java.
Version | Dato | Ansvarlig | Beskrivelse |
1.3 | 28-10-2017 | Openminds | Beskrivelse af organisation job |
1.2 | Openminds | Beskrivelse af clean up job | |
1.1 | 26-06-2017 | Openminds | Nærmere specificering af Logning |
1.0 | 09-06-2017 | Openminds | |
Definition | Beskrivelse |
NSP | Den nationale service platform (inden for sundheds-IT) |
Løsningen kan overvåges med:
|
Eller
|
som svarer HTTP OK tilbage, hvis alt fungerer. Dette kald verificerer services samt databaseadgang.
Det er muligt at få vist yderligere detaljer med:
|
|
Denne viser status for eventuelle services og databaseadgange.
Eksempel på svar, hvor databasen er til rådighed.
|
Løsningernes versioner kan vises med:
|
|
Der er intet krav om at versionerne skal "følges" ad – således kan eksempelvis "Registration 1.0.1 godt fungere sammen med Lookup 1.5.1. Det bør tilstræbes at versionerne er det samme.
Løsningerne tilgås på
|
Eller
|
Servicene stiller metoder til rådighed til at registrere cpr relaterede hændelser og til at fremsøge disse.
Adgang er håndteret med IDCard. Der kan jf. Netic etableres blacklistning i HAProxy og/eller firewall på NSP'erne.
De eneste eksterne afhængigheder er til databaser. Det må derfor forventes, at den mest sandsynlige kilde til fejlsituationer er problemer med databaseadgang. Det forudsættes at databaseskema, tabeller og brugere herunder rettighederne er på plads:
Dette vil fremgå af overvågningsfladen og detaljer vil være tilgængelige i applikationsloggen. Yderligere fejl vil også kunne spores i applikationsloggen.
Registration og Lookup har eget sæt af logfiler – alle placeret i <jboss>/standalone/logs. SLA logning sker til samme fil – "nsputil-sla-minlog2.log". Derudover kan der forekomme logning til server.log.
Logformaterne kan findes i log4j filerne som er placeret i Wildfly – se konfigurationer – og hjælp til patterns kan findes i forbindelse med Log4J:
https://logging.apache.org/log4j/1.2/apidocs/org/apache/log4j/PatternLayout.html
nsputil-sla-minlog2.log indeholder SLA loggen. Loggen indeholder målepunkter for service- og databasekald. Databasekaldet foregår inden for servicekaldet og har til formål at gøre det synligt, hvor tiden går.
Logpunkter til servicekald benytter soap operationen som Logpoint og LogPointUniqId, mens databasekald benytter "DB_Operation" som Logpoint og en tekstuel beskrivelse af opslaget som LogPointUniqId
Service- og databasekald er korrelerede med messageID.
Eksempel GetLogStatementForCPRPerson udløser flere databasekald: Et hvor logentries slåes op, et hvor personnavn hentes fra Stamdata og et opslag på organistationsid'et.
Alle 3 logpunkter deler Messageid hentet fra SOAP headeren.
| ]]></ac:plain-text-body></ac:structured-macro> |
Filen minlog2-registration-audit.log og minlog2-lookup-audit.log indeholder logning af alle kald med information om, hvem der har kaldt hvad.
Eksempel fra auditloggen. "Action" udpeger, hvad der er kaldt, "Caller" hvem der har kaldt og "Params" en json repræsentation af inputparametre:
<ac:structured-macro ac:name="unmigrated-wiki-markup" ac:schema-version="1" ac:macro-id="c4553c74-3e37-4d8f-8fc1-90367ff6df22"><ac:plain-text-body><![CDATA[ | 2017-06-26 08:22:04,267 Action=AddRegistrations Caller=46837428 Params={"logDataEntry":[{"source": {"correlationId":"40075148-7b1b-476c-b5c34181a39650c5","systemName":"TestSystem", "source":{"correlationId":"40075148-7b1b-476c-b5c34181a39650c5","systemName":"TestSubSystem", "source":null}},"destination":{"systemName":"Integrationtest","activity":"Inserting","reason":"h","addition":null,"criticality":"Ingen","dateTime":1498458123444,"fromDateTime":null,"toDateTime":null,"organisationId":{"value":"240971000016006","source":"SOR"},"organisationName":"Openminds","personIdentifier":{"value":"2412752045","source":"CPR"},"personName":"Test Tester","correlationId":"40075148-7b1b-476c-b5c3-4181a39650c5","sequenceNumber":"1","userPersonIdentifier":{"value":"2412751044", "source":"CPR"},"userPersonName":"Sygeplejerske Jensen","userRole":"UserRole", "onBehalfOfPersonIdentifier":{"value":"2412751946","source":"CPR"},"onBehalfOfPersonName":"Læge Olsen","onBehalfOfUserRole":"OnBehalfOfUserRole","filter":["Ikke borger","Ikke forældremyndighedsindehaver"]}}]} | ]]></ac:plain-text-body></ac:structured-macro> |
Filen minlog2-registration-application.log og minlog2-lookup-application.log indeholder applikationsloggen og kan benyttes i fejlsituationer og til statistik. På nuværende tidspunkt anvendes denne primært til logning i forbindelse med batchjob.
<ac:structured-macro ac:name="unmigrated-wiki-markup" ac:schema-version="1" ac:macro-id="c77e3c5d-ec20-4303-b640-75ae64d31b36"><ac:plain-text-body><![CDATA[ | 2017-06-27 11:31:12,535 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] CleanUp job created. 2017-06-27 11:31:12,536 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Set to run at: ScheduleExpression[second=0 minute=/1 hour= dayOfWeek=* dayOfMonth=* month=* year=* start=null end=null timezone=] 2017-06-27 11:31:12,536 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Batch/limitsize: 10000 2017-06-27 11:31:12,536 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Days to remain in database: 730 2017-06-27 11:32:00,031 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Starting cleanup 2017-06-27 11:32:00,157 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Number of old logentries to be deleted are: 0 2017-06-27 11:32:00,160 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Number of remaining old logentries are: 0 2017-06-27 11:32:00,160 INFO [dk.nsi.minlog2.lookup.controller.CleanUpController] Ending cleanup | ]]></ac:plain-text-body></ac:structured-macro> |
Databaseadgang konfigureres i datasource filer i:
|
SLA log configures i:
|
Øvrige konfigurationer (log og systemspecifikke konfigurationer) findes i:
|
Se i øvrigt installationsvejledningen.
Lookup applikationen indeholder følgende batchjobs:
Jobbene initialiseres ved start af Wildfly. minlog2.properties indeholder parametre til konfiguration af jobbet – her markeret med fed:
sql.max.logevents.allowed.in.query=10000 |
Jobbet startes hver dag på et bestemt tidspunkt. Her cleanup job:
Alle rækker som er ældre end days.to.remain.persisted (her 2x365) fra dags dato slettes med en limit på sql.delete.batch.size (her 10000). Jobbet kører indtil der ikke er flere at slette eller der er mindre end 10 minutter til næste job starter.
Kommune cache (kommunekode, kommunenavn) opdateres hver nat kl. 01.00 – kommuneinformationer tages fra grunddata - https://dawa.aws.dk/kommuner.
Se i øvrigt Applikationslog
Der skal tages backup af minlog2 databasen og evt. konfigurationsfilerne nævnt i installationsvejledningen.
Servicemålene herunder er for henholdsvis MinLog 2 RegistrationService og LookupService.
Service | Servicemål |
Svartider opdatering | 95 % af tilfældene ≤ 6,5 sek |
98 % af tilfældene ≤ 15,5 sek | |
Svartider forespørgsler | 95 % af tilfældene ≤ 2,5 sek |
98 % af tilfældene ≤ 5,5 sek |
TBD