Version 0.2 Jan 2018
National Service Desk har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvis National Service Desk er i stand til at løse incidentet med en kendt løsning uden at skulle assigne incidentet til en af de øvrige leverandører.
FMK leverandør har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvisløsningen af incidentet er assignet til FMK leverandør.
Driftleverandør har ansvaret for udmeldinger på NSPOP hvis løsningen af incidentet er assignet til Driftlevererandør eller en af de øvrige leverandører (foruden FMK leverandør). Komponentleverandør kan assistere ved formuleringen af udmeldingen.
Hvis den ansvarlige part er i tvivl om
så skal man rådføre sig med SDS Incident Manager eller de øvrige leverandører.
P1 eller P2 incident
P3 eller P4 incident
Indikatorer for hvornår udmelding på NSPOP for P3 eller P4 incidents IKKE er nødvendigt
Udmelding på NSPOP er ikke nødvendig hvis kun få brugere er er påvirket af incidentet i en kort tidsperiode. Kaldsstatistikken kan anvendes til at afgøre hvor mange brugere der er af en given service.
Hvis der findes en brugbar standardudmelding (forhåndsgodkendt af SDS), så skal denne ikke godkendes af SDS.
Udmeldinger vedrørende P3 eller P4 incidents, der udsendes i tidsrummet 22:00 til 08:00 og weekend skal ikke godkendes af SDS.
Øvrige udmeldinger skal godkendes, med mindre der lavet en aftale med SDS om at udmeldinger for det givne incident ikke skal godkendes.
Hvis det ikke er muligt at få fat i den godkendende part hos SDS inden for 15 minutter, så må en udmelding lægges på NSPOP uden godkendelse.
Incidents-områder | Tidsrummer 08:00 -16:00 | Tidsrum 16:00 – 08:00 og weekend | Kontaktform |
FMK P1-P4 | Incident Manager FMK | P1 og P2-udmeldinger godkendes af FMK Incident Manager P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse | P1 eller P2 via. Telefon P3 eller P4 via sms el. mail |
NSP m. services P1-P4 | Incident Manager NSP | Mellem 16 og 18 godkendes P1 og P2-udmeldinger af NSP Incident Manager Mellem 18 og 8 godkendes P1 og P2-udmeldinger af NSP Systemejer P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse | P1 eller P2 via. Telefon P3 eller P4 via sms el. mail |
Systemer udenfor Sundheds-ministeriets ressort | NSP operatør (vurderer behov for inddragelse af BRM eller systemforvalter) | P1 og P2-udmeldinger godkendes af NSP Systemejer P3 og P4 udmeldinger kan publiceres uden godkendelse | P1 eller P2 via. Telefon P3 eller P4 via sms el. mail |
Udmeldinger på NSPOP om incidents skal indeholde følgende informationer:
Yderligere i forbindelse med P1 og P2 incidents:
Nedenfor er strukturen for NSPOP udmeldinger vist. For hvert felt er der angivet lovlige værdier og/eller eksempel på værdi.
[NSP-7125] <Overskrift. Når incidentet er løst, så skal overskriften starte med '(Løst)'. Rød for P1, Orange for P2, Gul for P3, Grå for P4> |
Type: Incident Alvorlighed: Mindre (P4) Status: 'Aktiv' / 'Løst' Sagen Oprettet: 17-11-2015 08:27 Løst: 17-11-2015 10:23 Berørte services: <Alle berørte services. Reference til systemer hvis nødvendigt> Information: <Information om incidentet, herunder konsekvenser> Opdatering 10:23: Incident løst Opdatering 10:01: Forventet løsning indenfor 30 min. Opdatering 09:23: Problemet eksisterer allerede Opdatering 08:49: Server genstartet |
Værdisæt for Alvorlighed: Kritisk (P1) / Alvorlig (P2) / Medium (P3) / Mindre (P4)
I listen af opdateringer skal den nyeste opdatering stå øverst
Når der lægges en udmelding på NSPOP, så skal dette kommunikeres til øvrige to leverandører (National Service Desk, FMK leverandør, Driftleveandør), SDS Incident Manager og NSP operatøren.
Step # | Proces step | Beskrivelse | Rolle |
1 | Søg efter standardudmeldinger | Der søges efter standardudmelding, der kan anvendes. Hvis der er tvivl om hvor vidt en standardudmelding kan anvendes, så kan der rådføres med øvrige leverandører eller SDS Incident Manager. | National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør |
2 | Skriv udmelding og kontakt SDS for godkendelse | Skriv et forslag til udmeldingen. Hvis der er tvivl, så kan der rådføres med øvrige leverandører. | National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør |
3 | Godkend udmelding til NSPOP | Forslaget til udmeldingen godkendes, eventuelt betinget af kommentarer og rettelser til udmeldingen. Se ovenfor vedrørende hvem der godkender afhængigt af tidsrummet | SDS |
4 | Læg udmelding på NSPOP | Udmelding lægges på NSPOP. Se herunder for krav til indhold og vejledning til hvordan en udmelding lægges på NSPOP. Når en udmelding lægges på NSPOP, så kommunikeres dette til de to øvrige parter (National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør), SDS Incident Manager og NSP operatøren | National Service Desk / Driftleverandør / FMK leverandør |