Den månedlige driftsrapport indeholder oversigt over tilgængelighed og udvikling i kald til NSP.

Afrapportering af drift for NSP,  februar 2017

Dette notat beskriver afrapportering af drift fra NSP området.

Ledelsesreferat

Driftssituationen for NSP har været normal – Servicemål er overholdt i forhold til NSP’ere.

Svartid for Signering og omveksling af ID-kort er opgjort for måneden Servicemål er overholdt.

 

Der har fald i trafikken over NSP i denne måned på 10% i forhold til måneden før.


Antallet af kald til FMK via NSP er øget i perioden, så de udgør 23% mod 19% i perioden før.

Der har samlet set været 65 hændelser og supportsager, fordelt på 45 supportsager og 20 hændelser, heraf 3 P3 og 17 P4 sager i perioden.

 

Der har været ikke været hændelse med prioritet P1 og P2.


Der har været 3 P3 og 17 P4 hændelser i perioden. Behandlingstiden er oversteget  2 dage for 1 færdigbehandlet P3 sag.

 

 

Opgaven

For NSP området er der opsat målinger på følgende leverancer:

Løsning

I forbindelse med denne afrapportering er de månedlige data vist med mindst kvartalsvis afrapportering..

Data hentes fra månedlig driftsrapportering fra driftsleverandøren. Uddybende forklaring til tallene kan findes i bilag nederst i dette dokument.

Kommentarer til leverance i perioden

Leverancen har levet op til SLA idet tilgængeligheden på NSP alle instanser har været 100%.

Antal kald er fra denne opgørelse opgjort via data i Splunk, som gælder for alle øvrige kaldsdata på NSP’en. Der har været et fald i trafikken på NSP i denne måned på 10% i forhold til måneden før. Tilsvarende fald i perioden for 2016 var 3%.

 

Trafiktal - Antal kald på NSP

Trafikdata viser udviklingen i antal kald på NSP instanser.

 

Region

      

 

Måned

 Nord

 Midt

 Syd

 Sjælland

 Hovedstaden

S_platform

 cNSP

 Total

dec-16

 2.933.615

    4.327.582

    4.663.093

    4.846.913

          2.833.129

2.340.180

 27.699.692

 49.644.204

jan-17

 3.220.659

    4.830.679

    5.120.171

    5.268.163

          2.928.537

2.455.807

 29.662.156

 53.486.172

feb-17

 2.843.148

    4.234.600

    4.398.073

    4.392.485

          2.548.280

2.184.446

 27.303.041

 47.904.073

 

 

 

 

 

         

 

 

 


Tabel 1: Oversigt over antal kald til NSP instanser, månedsvis opdeling

 

 

Grafik 1: Søjlediagram over antal kald til NSP instanser, månedsvis opdeling i perioden

 

Grafik 2: Diagram over månedsvis udvikling i antal kald til NSP instanser i perioden

 

Grafik 3: Søjlediagram over udvikling i antal kald til NSP instanser, central og decentrale, målt siden marts 2013

 

Grafik 4: Graf over udviklingen i antal kald til NSP instanser, central og decentrale, målt siden marts 2013

 

 

Grafik 5: Diagram over månedsvis udvikling i samlet antal kald til NSP instanser, målt siden marts 2013

 

Kald til FMK via NSP

 

Afrapportering viser at antallet af kald via NSP mod FMK er øget fra 19% til 23% i perioden

 

Måned

Kald via NSP

Total FMK

Andel via NSP

 December

          11.514.355

  59.304.951

19%

 Januar

          12.272.000

  65.715.856

19%

 Februar

          10.647.667

  45.887.533

23%


Tabel 2
: Oversigt over antal kald til FMK via NSP, månedsvis opdeling

Oppetid - tilgængelighed

Afrapportering viser tilgængelighed for NSP installationer centralt (1 instans) samt regionalt (decentralt, 1 instans i hver region), samt Sundhedsplatformen.

Tilgængelighed måles via Sundhedsdatanettet (SDN). Driftsforstyrrelse på SDN har derfor direkte konsekvens på tilgængelighedsmålingen for NSP.

SLA for denne leverance er opfyldt i forhold til nedenstående.

Servicemål - drift

Aftalt servicemål

Leveret service

 

Angiv aftalt ser-vicemål, eks. 99% oppetid

Angiv leveret service, eks. 99,1% oppetid

 

Dec

Jan

Feb

Central NSP

99,8 %

100,00

100,00

100,00

Region Nord

99,8 %

100,00

100,00

100,00

Region Midt

99,8 %

100,00

100,00

100,00

Region Syd

99,8 %

100,00

100,00

100,00

Region Sjælland

99,8 %

100,00

100,00

100,00

Region Hovedstaden

99,8 %

100,00

100,00

100,00

Sundhedsplatformen

99,8 %

100,00

100,00

100,00


Tabel 3:
Oversigt over tilgængelighed for NSP instanser, månedsvis opdeling

Svartid

Der opdateres månedligt oversigter over Servicemål overholdelse på STS Signering af ID-kort og Omveksling. Svartid for ID-kort signeringer og Omvekslinger er opgjort for de seneste 30 dage hhv. som gennemsnit, 95% og 99% percentil:

Servicemål - svartider

Aftalt servicemål

Leveret service

ID-kort signeringer

Angiv aftalt ser-vicemål, eks. 2 sekunder ved logon

Angiv leveret service, eks. 1,5 sekunder

 

Dec

Jan

Feb

Sign-on Service (STS) - Gennemsnit

< 500 ms.

49,10

49,65

55,08

Sign-on Service (STS) - 95% fraktil

< 200 ms.

160,00

160,00

130,00

Sign-on Service (STS) - 99% fraktil

< 5000 ms.

900,00

500,00

200,00

Servicemål - svartider

Aftalt servicemål

Leveret service

ID-kort omvekslinger

Angiv aftalt ser-vicemål, eks. 2 sekunder ved logon

Angiv leveret service, eks. 1,5 sekunder

 

Dec

Jan

Feb

Sign-on Service (STS) - Gennemsnit

< 500 ms.

65,71

61,53

66,64

Sign-on Service (STS) - 95% fraktil

< 200 ms.

260,00

240,00

160,00

Sign-on Service (STS) - 99% fraktil

< 5000 ms.

2000,00

1700,00

280,00

 

Tabel 4: Oversigt over Servicemål overholdelse på STS Signering af ID-kort og Omveksling

 

Bilag: Forklaring til tal

Trafiktal - Antal kald på NSP

Tallene er en simpel optælling af antallet af kald mod NSP. Kald foretages fra et brugersystem og antal kald kan ikke direkte oversættes til f.eks. antal brugere, som har sendt kald mod den enkelte NSP. Kald optælling er proportional med anvendelsen, dermed afspejler tallene 1) et faktisk mål for udviklingen i kald over tid samt 2) en relativ fordeling af anvendelse mellem NSP.

Som eksempel vil etablering af en SOSI-billet til FMK-adgang medføre i alt 3 kald, nemlig 1) et kald til SOSI-DCC som efterfølgende 2) kalder SOSI-GW som endelig 3) kalder STS’en for at signere et ID-kort. Disse kald vil alle tælle med i log over kald og dermed i denne statistik. Kald fra vores overvågning tæller ikke med i statistikken.

Kommentar til tal: Region Midtjylland har etableret en mekanisme for automatisk udstedelse af SOSI billet i forbindelse med brugerens login på EPJ. Dette giver en synligt markant og forhøjet måling af kald fra regionen.

Oppetid - tilgængelighed

Produktionsdelen af NSP har en SLA i forhold til aftale med leverandør på Guld+, hvilket svarer til at systemet minimum skal have en tilgængelighed på 99,8%. Dette niveau betyder, at ingen dele af NSP må være utilgængelig i mere en 1 time og 26 minutter på en måned (i gennemsnit).

 

 

Rapporter

Der er rapporter fra Juli 2014 og frem, tidligere er disse tal afrapporteret kvartalsvist samt via de tekniske leverancerapporter, se under den detaljerede afrapportering

PeriodeRapport
Januar 201720170209_Afrapportering_januar 2017_NSP_Drift.pdf
December 201620170103_Afrapportering_december 2016_NSP_Drift.pdf
November 201620161220_Afrapportering_november 2016_NSP_Drift.pdf
Oktober 201620161114_Afrapportering oktober 2016_NSP_Drift.pdf
September 201620161006_afrapportering_september 2016_NSP_Drift .pdf
August 201620160912_afrapportering_august 2016_NSP_Drift.pdf
Juli 201620160823_afrapportering_juli 2016_NSP_Drift.pdf
Juni 201620160707_Afrapportering_juni 2016_NSP_Drift.pdf
Maj 201620160613_Afrapportering_maj_2016_NSP_Drift.pdf
April 201620160518_Afrapportering_april_2016_NSP_Drift.pdf
Marts 201620160411_Afrapportering marts 2016_NSP_Drift.pdf
Februar 201620160311_Afrapportering_februar 2016_NSP_Drift .pdf
Januar 201620160216_Afrapportering_januar_2016_NSP_Drift.pdf
December 201520160106_afrapportering_december_2015_NSP_drift.pdf
November 201520151202_afrapportering_november_2015_NSP_drift.pdf
Oktober 201520151111_afrapportering_oktober 2015_NSP drift.pdf
September 201520151013_afrapportering_september 2015_NSP_Drift.pdf
August 201520150918_afrapportering_august 2015_NSP_Drift.pdf
Juli 201520150828_afrapportering_juli 2015_NSP_Drift.pdf
Juni 201520150709_afrapportering_juni 2015_NSP_Drift.pdf
Maj 201520150606_afrapportering_maj 2015_NSP_Drift.pdf
April 201520150505_afrapportering_april 2015_NSP_Drift.pdf
Marts 201520150423_afrapportering_marts 2015_NSP_Drift.pdf
Februar 201520150316_afrapportering_februar 2015_NSP_Drift.pdf
Januar 201520150216_afrapportering_ januar 2015_NSP_Drift.pdf
December 201420150116_afrapportering_december 2014_NSP_Drift.pdf
November 201420141216_afrapportering_201411_NSPDrift Officialv1.pdf
Oktober 201420141112_afrapportering_Oktober_NSPDrift Officialv1.pdf
September 201420141017_afrapportering_2014Q3_NSPDrift Officialv1.pdf
August 201420140917_afrapportering_2014august_NSPDrift Officialv1.pdf

Juli 2014

20140820_afrapportering_2014juli_NSPDrift Officialv1.pdf